Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Har Sj fått ordning på SJ3000?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Har Sj fått ordning på SJ3000?

Jag har åkt med SJ3000 mellan Gävle och Stockholm flertalet gånger och majoriteten av dessa har sista vagnen hoppat och skakat då tåget är nära 200 km/h. Detta var riktigt otrevligt. Nu har jag inte åkt med på ett tag men jag har läst att dämparna var struliga på just X55. Någon som vet om problemet löst sig eller ska man undvika Sj3000 fortsatt?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Har Sj fått ordning på SJ3000?

Har också upplevt det här i Värmland 3-4 gånger de senaste veckorna.
    På väg till Stockholm från Karlstad gick jag en av gångerna av i Kristinehamn och fortsatte dagen efter
    då tåget var helt fullbokat. Helt oacceptabelt att köra med dylika tågsätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är inte detta en "Regina sjuka"

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Är inte detta en "Regina sjuka"

Jag vet inte, har inte åkt någon annan regina i de hastigheterna. Googlade lite och hittade något om ”sinusgång”. Jag uppfattar det som att det hoppar och vobblar bara på raksträckorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har åkt X55 Gävle-Umeå åtskilliga gånger, delvis i 200 km/h, men jag har aldrig märkt något av det ni beskriver.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Jag har åkt med SJ3000 mellan Gävle och Stockholm flertalet gånger och majoriteten av dessa har sista vagnen hoppat och skakat då tåget är nära 200 km/h. Detta var riktigt otrevligt. Nu har jag inte åkt med på ett tag men jag har läst att dämparna var struliga på just X55. Någon som vet om problemet löst sig eller ska man undvika Sj3000 fortsatt?
    Den oroliga gången du beskriver är något som brukar uppkomma när hjulen börjar bli slitna. Det kräver då en hjulsvarvning. Skakigt kan det även bli om man råkat få punka på en av luftbälgarna, då sjunker vagnen ner på nödfjädern i luftbälgen vilket ger en stötigare/skakigare gång. Ingen säkerhetsmässig fara, men klart otrevligt att åka med då vagnen blir mer skakig och hoppig.
    Dämparna är det inget fel på, det är exakt samma dämpare som sitter på alla andra Regina och Öresundståg. Det många hakar upp sig på är att det klonkar om dessa, men det är ingen fara säkerhetsmässigt. Det var i början av X55's karriär problem med dämparna som sitter på sidan av boggin (girdämparen), dessa fick tåget att åla sig fram i högre farter. Men dessa är sedan länge bytta och problemet borta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
    Den oroliga gången du beskriver är något som brukar uppkomma när hjulen börjar bli slitna. Det kräver då en hjulsvarvning. Skakigt kan det även bli om man råkat få punka på en av luftbälgarna, då sjunker vagnen ner på nödfjädern i luftbälgen vilket ger en stötigare/skakigare gång. Ingen säkerhetsmässig fara, men klart otrevligt att åka med då vagnen blir mer skakig och hoppig.
    Dämparna är det inget fel på, det är exakt samma dämpare som sitter på alla andra Regina och Öresundståg. Det många hakar upp sig på är att det klonkar om dessa, men det är ingen fara säkerhetsmässigt. Det var i början av X55's karriär problem med dämparna som sitter på sidan av boggin (girdämparen), dessa fick tåget att åla sig fram i högre farter. Men dessa är sedan länge bytta och problemet borta.
    Det är inte och har aldrig varit problem med slitaget på hjulen på regina så länge de varit inom gällande toleranser! Det är och har varit en fix idé att "hjulmåtten" spelar roll pga slitage även när dessa är inom gällande toleranser! Problemet är till 99% alltid undermåliga girdämpare! Problemet är inkompetensen hos underhållare att inte alltid byta respektitive girdämpare på BÅDA sidor boggie samtidigt när så görs! Exempel på detta är när en girdämpare läcker olja och att man då byter endast den ena dämparen! Det blir aldrig rätt!

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Det är inte och har aldrig varit problem med slitaget på hjulen på regina så länge de varit inom gällande toleranser! Det är och har varit en fix idé att "hjulmåtten" spelar roll pga slitage även när dessa är inom gällande toleranser! Problemet är till 99% alltid undermåliga girdämpare! Problemet är inkompetensen hos underhållare att inte alltid byta respektitive girdämpare på BÅDA sidor boggie samtidigt när så görs! Exempel på detta är när en girdämpare läcker olja och att man då byter endast den ena dämparen! Det blir aldrig rätt!
    Spännande att vi skickar iväg dom på svarv så blir det bra sen. Konkava hjulbanor på hela vagnparken nu känns det som.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det var ord och inga visor det. Men som Robert skriver så är det då konstigt att det blir bättre efter en hjulsvarvning. Har själv vart med och mätt upp hjulen med diverse tekniska experter med en speciell mätutrustning och konstaterat slitna hjulbanor (som var inom toleransen), åkt på provturer med just vagnar som har slitna hjulbanor men nya dämpare för att se hur dessa uppför sig, åkt provtur med samma vagnar igen på samma sträcka efter hjulsvarv och skakningarna är borta.

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Har åkt med både SJ och X-trafik mellan Gävle och Sundsvall. Tycker X-trafiks reginor går bättre, kanske beroende på en annan boggie.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Det var ord och inga visor det. Men som Robert skriver så är det då konstigt att det blir bättre efter en hjulsvarvning. Har själv vart med och mätt upp hjulen med diverse tekniska experter med en speciell mätutrustning och konstaterat slitna hjulbanor (som var inom toleransen), åkt på provturer med just vagnar som har slitna hjulbanor men nya dämpare för att se hur dessa uppför sig, åkt provtur med samma vagnar igen på samma sträcka efter hjulsvarv och skakningarna är borta.
    Är slitaget extra stort på sj3000 jämfört med t.ex x2000 där jag aldrig upplevt samma sak? Jag kikade dessutom på om det var samma vagnar jag åkte med som skakade men upplevde att det var olika set varje gång. Är det dålig kvalitet från tillverkaren?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Spännande att vi skickar iväg dom på svarv så blir det bra sen. Konkava hjulbanor på hela vagnparken nu känns det som.
    Ingen regel utan undantag! Problemet med wobbling återkommer tämligen snart efter svarv i de fall där det är en eller två undermåliga girdämpare på den boggie där hjulen svarvats! Girdämpare av ok kvalité ska ta upp eventuell wobbling som uppstår pga slitna hjul dock ej utanför gällande gränser för hjulmått! Även dåligt spår spelar stor roll på fordon som Regina! Regina är kanske det känsligaste fordonet vi har vad gäller wobbling! Detta pga att man valt att göra hela konstruktionen av fordonet så minimalistiskt som möjligt för att hålla nere kostnaderna för tillverkningen av fordonet. Att det sedan tillkommer större kostnad pga detta var inte konstruktörernas huvudvärk då!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen regel utan undantag! Jag har också varit med på provturer 2002-2003 och då provade vi fyra olika girdämpare, två olika tillverkare med olika hårdheter i dämparna. Resultatet blev då att alla girdämpare på alla regina dittills tillverkade regina fick girdämparna utbytta mot nya och hårdare dämpning. Problemet var löst tills det började dyka upp girdämpare som var upparbetade hos underleverantör. Man fann att dämparna ej renoverades rätt och girdämparna var olika hårda fast dom inte skulle! Döm om min förvåning att detta har återkommit! Samtidigt så har det blivit mer än en fordonunderhållare och en annan underhållare valde att renovera sina dämpare på annat håll som gjorde på sitt sätt!!! Problemet har återkommit samtidigt som olika fordonsägare har bytt fordonsunderhållare några gånger så vet man inte vad som sitter var längre trots dokumentationen i FORD sa något annat! Minns när "vi" fick 2-vagnars regina till Sävenäs som gått i Skåne en tid... Det var ju rena vilda västern vad som satt var. Många komponenter som enligt FORD sa att de skulle vara utbytta var det inte och var de utbytta så var det fel på dom... Tillbaka till girdämpare, problemet kvarstår när girdämpare endast byts på ena sidan boggien när tex den ena läcker olja. Byter man ut den ena bara så är ju sannolikheten liten att båda girdämparna på båda sidor är av samma kvalité. Då blir gången också dålig. Ett fortsatt problem som finns är att även en utbytt girdämpare kan vara dålig eller rent av kass när man byter ut den. Det kan an märka när man ska trycka ihop dom för att de ska få plats i fästena vid utbyte. Vissa går att trycka ihop lättare än andra. En del går inte att trycka ihop alls och får skickas retur till den som upparbetar den.

Robert
    Ej längre aktiv

Ingen regel utan undantag! Problemet med wobbling återkommer tämligen snart efter svarv i de fall där det är en eller två undermåliga girdämpare på den boggie där hjulen svarvats! Girdämpare av ok kvalité ska ta upp eventuell wobbling som uppstår pga slitna hjul dock ej utanför gällande gränser för hjulmått! Även dåligt spår spelar stor roll på fordon som Regina! Regina är kanske det känsligaste fordonet vi har vad gäller wobbling! Detta pga att man valt att göra hela konstruktionen av fordonet så minimalistiskt som möjligt för att hålla nere kostnaderna för tillverkningen av fordonet. Att det sedan tillkommer större kostnad pga detta var inte konstruktörernas huvudvärk då!
    Ganska sällan dom wobblar dock, det är mer vad jag kallar sinusgång alltså ett långsamt vaggande från sida till sida eller ett huggande i sidled som känns som en påbörjan till wobbling.
    Det värsta jag varit med om var när hela vagnen jag körde började hoppa upp och ner, vertikalt! Då höll man sig för skratt...

Passagerare
    Medlem
    dec 2018

Ganska sällan dom wobblar dock, det är mer vad jag kallar sinusgång alltså ett långsamt vaggande från sida till sida eller ett huggande i sidled som känns som en påbörjan till wobbling.
    Det värsta jag varit med om var när hela vagnen jag körde började hoppa upp och ner, vertikalt! Då höll man sig för skratt...
    Jag åker SJ 3000 varje vecka mellan Söderhamn och Stockholm och upplevelsen beror väldigt mycket på var i vagnen man sitter och mellan olika individer. ”Regina klonket” försvann med uppdateringen av boggien. För cirka 1 månad sedan åkte jag med individ 3360 (tror jag) och satt i vagn 1 på plats 62 och den hade så stora vertikala rörelser så att det var svårt att skriva på datorn. Jag tänkte maila och felanmälan den individen men jag glömde bort det. Det är behagligare om man man hamnar mitt i vagnen.

Senast redigerat av ekansm den 2018-12-25 klockan 20:22:17.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Dadelaskarna har ett motsvarande beteende, i vart fall minns jag det från många resor Värnamo-Nässjö, det var ett ständigt farande i sidled (inte precis något "långsamt" vaggande) tills Hok passerats, sedan var det kurvor nästan hela vägen och resan blev betydligt behagligare.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Är slitaget extra stort på sj3000 jämfört med t.ex x2000 där jag aldrig upplevt samma sak? Jag kikade dessutom på om det var samma vagnar jag åkte med som skakade men upplevde att det var olika set varje gång. Är det dålig kvalitet från tillverkaren?
    Jag har regelbundet råkat ut för liknande komfortproblem på X2000. Värsta är när tåget hoppar upp och ned eller krängning i samband med korglutning. Det är mera påtagligt om du sitter i en vagnsände typ vagn 1 plats 49.

En bitter tågvärd förklarade det med trötta stötdämpare och att SJ sparar in på allt som inte är säkerhetsrelaterat. Kanske är dessa ständiga möten med ombordare som spyr galla över sin arbetsgivare ett större problem än stötdämparna.

Jag har jobbat i stora organisationer där negativt korridorsnack till slut blivit så förödande så det krävts konsulthjälp.

SAS hade en period då du kunde höra mycket gnäll om du satt nära ett "galley" (kök) men numera upplever jag mera stolthet.

Hoppas nygamla X2000 rullar bättre (när de nu kommer) och att SJ uppgraderar mer än stötdämparna. Stilig, glad och motiverad personal kanske blir för dyrt för detta statliga bolag som snålat sig fram till vinstmarginaler i närheten av finansbranschen. Utan ett dominerande bokningssystem hade de varit ute ur matchen.

Hoppas framtidens investeringar inte blir en upprepning av lågbudgetprodukten X55.

Lokdragna Snälltåget går bättre i spåret även i höga farter och skillnaden i restid är minimal. Till och med en gammal AB3 går stabilare än X2000 låt vara i max 160km/h.

SJ snålar och nu tjatar jag igen. De har en ledning som inte syns i vardagen. De borde ut och brygga kaffe ombord ett par dagar/månad för det är så självklart i ett företag som vill ha kundfokus. Det duger inte att gömma sig i Klaraporten.

Heder dock om de fått bort klonket i X55. Det lever kvar i X31 men det är inte SJs ansvar.

Nu ska jag äta en massa Nyåkers pepparkakor så jag blir snäll :)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-12-26 klockan 17:06:54.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg

Nu ska jag äta en massa Nyåkers pepparkakor så jag blir snäll :)
    Bästa pepparkakorna men tyvärr hjälper de inte om man inte har de rätta anlagen... att bli snäll alltså!

SA

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Bästa pepparkakorna men tyvärr hjälper de inte om man inte har de rätta anlagen... att bli snäll alltså!

SA
    Hjälper det att åka Snälltåg?

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hjälper det att åka Snälltåg?
    Kanske... tyvärr går det inga sådana där jag bor.

SA

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •