Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En halvgammal tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En halvgammal tisdagsbild

Dags för veckans första tisdagsbild. Nästa tisdag kommer Magnus Backman att vikariera för mig.

Vad heter vattendraget under bron? (Tåget på bilden är ett extratåg.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En halvgammal tisdagsbild

Södertälje kanal

Södertälje Kanal

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Öre Älv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Indalsälven

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Öre älv.

Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Peter I Klippan Visa inlägg
    Öre Älv
    Javisst. Vi är i Ångermanland (men i Västerbottens län), öster om Nyåker på stambaneavsnittet Mellansel - Vännäs. Över Öre älv finns de s k Tallbergsbroarna. På bilden ser vi SMoK:s dieseltåg på den nyare av dem. Den ersatte den gamla bron som skymtar i bakgrunden. (Jag har tyvärr inte byggåren, men någon annan kanske har?)

Hur som helst är bilden tagen den 7 september 1992 under en av Svenska Motorvagnsklubbens Norrlandsresor.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-06-05 klockan 19:38:17. Anledning: Kompletterat rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Javisst. Vi är i Ångermanland (men i Västerbottens län), öster om Nyåker på stambaneavsnittet Mellansel - Vännäs. Över Öre älv finns de s k Tallbergsbroarna. På bilden ser vi SMoK:s dieseltåg på den nyare av dem. Den ersatte den gamla bron som skymtar i bakgrunden. (Jag har tyvärr inte byggåren, men någon annan kanske har?)

Hur som helst är bilden tagen den 7 september 1992 under en av Svenska Motorvagnsklubbens Norrlandsresor.
    Byggår för de tre Tallbergsbroarna är 1891, 1919 och 1994.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Byggår för de tre Tallbergsbroarna är 1891, 1919 och 1994.
    Jvgfoto.se har en bild med alla tre. Även den nyaste.

http://jvgfoto.se/banor/stambanan-ge...lbergsbroarna/

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Jvgfoto.se har en bild med alla tre. Även den nyaste.

http://jvgfoto.se/banor/stambanan-ge...lbergsbroarna/
    Det var en magnifik bild som David Larsson (Jvgfoto) har tagit och lagt ut. När jag började skriva inlägget tänkte jag att det fanns tre broar vid Tallberg över Öre älv, varav åtminstone den äldsta är ur bruk. Men så rådfrågade jag SJK-boken Järnvägsdata 2009, och blev alltmer tveksam på om det fanns fler än två. Och så blev det bara två broar i mitt inlägg...

Men det stämmer på sä'tt och vis, eftersom den tredje och nyaste bron inte var tagen i bruk när jag tog frågebilden. Hur pass långt bygget hade framskridit i september 1992 kan jag tyvärr inte påminna mig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var en magnifik bild som David Larsson (Jvgfoto) har tagit och lagt ut. När jag började skriva inlägget tänkte jag att det fanns tre broar vid Tallberg över Öre älv, varav åtminstone den äldsta är ur bruk. Men så rådfrågade jag SJK-boken Järnvägsdata 2009, och blev alltmer tveksam på om det fanns fler än två. Och så blev det bara två broar i mitt inlägg...

Men det stämmer på sä'tt och vis, eftersom den tredje och nyaste bron inte var tagen i bruk när jag tog frågebilden. Hur pass långt bygget hade framskridit i september 1992 kan jag tyvärr inte påminna mig.
    Den äldsta järnvägsbron används som landsvägsbro.

Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild - bonusbild

På väg upp mot tåget, efter att ha tagit frågebilden, tog jag den här bilden, för jag var inte ensam om att tagit bilder vid denna fotokörning:

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: En halvgammal tisdagsbild - bonusbild

För den som vill läsa mer om denna gigantiska bro rekommenderas romanen "Brobyggarna" av Sune Jonsson och artikel i Spår 2000 av Bengt Spade.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •