Jag har i ett tidigare inlägg skrivit att Mälab hade önskemål om att få överta de sex Reginor som kommer att frigöras från Upptåget men att detta av kända skäl inte gick i lås. Tanken var att Reginorna tillsammans med en ER1 skulle ersätta befintliga X12 och därmed komplettera befintliga fyra Reginor i trafiken på UVEN. När det nu är klart att det inte blir fler Reginor till UVEN har man börjat utreda alternativ. Huvudinriktningen tycks vara att avveckla även den fyra Reginorna under 2021 samt att använda de ER1 som redan finns beställda för att ersätta UVENs X12 i Mälabs övriga trafik där behov av ytterligare fordon har identifierats inför etapp 2. Man försöker nu hitta en lämplig lösning för UVEN där ER1 anses vara för stora och dyra i förhållande till resandeunderlaget. Trafik med enbart ER1 skulle ge en merkostnad i storleksordningen 50 miljoner per år jämfört med samma trafik utförd med enbart Regina. Ett alternativ är en trevagns Dosto (ER2).
Under året lär det klarna hur man avser att gå vidare men mycket talar för att fyra Reginor kommer att frigöras till T22. Att omplacera dessa blir förmodligen inte svårt. När de sex Upptågs-Reginorna fördelades med tre till Norrtåg och tre till Xtåget fanns önskemål om ytterligare tre från Norrtåg och ytterligare en från Xtåget. Det kan inte heller uteslutas att Västmanland vill flytta över de nu aktuella Reginorna till Tåg i Bergslagen för att ersätta X14 där.