Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Utbildning av säsongs-tågklarerare

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Utbildning av säsongs-tågklarerare

Hej på er!

Med anledning av att TrV härom dagen uttryckte farhågor för brist på tågklarerare (tkl) under sommaren undrar jag om forumet känner till huruvida man övervägt att öppna utbildningsplatser för säsongs-tkl:er, som skulle kunna rycka in under tider på året då den ordinarie tkl-kåren inte räcker till.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Utbildning av säsongs-tågklarerare

Med tanke på att det är en 3 månaders teoriutbildning följt av upp till ett års praktik innan man är färdig, känns det ganska tveksamt att det skulle vara genomförbart. Hade man endast jobbat någon månad om året skulle man aldrig hinna upp i vettig kompetens heller. Det är inte världens simplaste yrke.

Senast redigerat av Bönan den 2018-06-05 klockan 10:05:10.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Med tanke på att det är en 3 månaders teoriutbildning följt av upp till ett års praktik innan man är färdig, känns det ganska tveksamt att det skulle vara genomförbart. Hade man endast jobbat någon månad om året skulle man aldrig hinna upp i vettig kompetens heller. Det är inte världens simplaste yrke.
    Så är det ju absolut. Det är inte genomförbart. Enda sättet är nog att se till att man har fler huvuden än man behöver i normalläge. Semesterperioden kan inte vara ett okänt fenomen lixom.
    Liknande brister finns ju bland lokförare, elkyddsmän och signaltekniker också, även det yrken med mycke lång upplärningstid, fram till att jobba självständigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej det enda vettiga är att få nyblivna pensionärer och eventuella studerande f.d tågklarerare att gå in och jobba på sommaren. Med den stora generationsväxling som varit bör det finnas en hel del men detta har man säkert redan gjort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Malmö har vi en hel del som lämnat för att börja jobba hos entreprenörer. Dessutom är Planering en stor ”tjuv” som har tagit en hel del Tkl. De som går till en annan firma kan man inte göra så mycket åt. Men av någon anledning så är det som så att när du lämnat Trafikledning och satt din fot inne på Planering så är du borta. Det är tydligen omöjligt att låna ut folk mellan de olika enheterna. Nu är det ju vissa som absolut inte vill tillbaka ens för gästspel men vissa skulle säkert kunna tänka sig det. Men det går inte... Men vi har faktiskt fått tillbaka en Tkl som varit iväg 1,5 år. Nu får han 2 veckors intensivutb på det som hänt sedan dess, provskrivning och övning innan han börjar jobba skarpt igen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Men av någon anledning så är det som så att när du lämnat Trafikledning och satt din fot inne på Planering så är du borta. Det är tydligen omöjligt att låna ut folk mellan de olika enheterna. Nu är det ju vissa som absolut inte vill tillbaka ens för gästspel men vissa skulle säkert kunna tänka sig det. Men det går inte...
    Drömmen om en "sammanhållen" järnväg är kanske inte helt anpassad till verkligheten.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

I Malmö har vi en hel del som lämnat för att börja jobba hos entreprenörer. Dessutom är Planering en stor ”tjuv” som har tagit en hel del Tkl. De som går till en annan firma kan man inte göra så mycket åt. Men av någon anledning så är det som så att när du lämnat Trafikledning och satt din fot inne på Planering så är du borta. Det är tydligen omöjligt att låna ut folk mellan de olika enheterna. Nu är det ju vissa som absolut inte vill tillbaka ens för gästspel men vissa skulle säkert kunna tänka sig det. Men det går inte... Men vi har faktiskt fått tillbaka en Tkl som varit iväg 1,5 år. Nu får han 2 veckors intensivutb på det som hänt sedan dess, provskrivning och övning innan han börjar jobba skarpt igen.
    Det är väl tyvärr så inom flera yrkesområden med skiftgång att har någon en gång fått eget skrivbord och kontorsarbetstider så är det svårt att få tillbaka dem i driften igen. Det kanske skulle vara så att det var obligatoriskt att vara ute i driften med jämna mellanrum för att inte bara behålla sin gamla yrkeskompetens. Det kan finnas många saker i miljön runt omkring som har förändrats också, dvs det kan bli ett sätt att bibehålla kontakten med verkligheten till nytta för de nya arbetsuppgifterna.

Tänk så många fler poliser och personer inom sjukvården skulle bli synliga och göra nytta ute på golvet med den typen av organisering.

Ni såg väl rapporten häromdagen hur många nya administratörer som tillkommit inom sjukvården. En trafikpolis klagade i en intervju att ett jobb som de kunde göra i sömnen och sätta igång utan varsel förut nu kräver en halv dags planeringsmöte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Drömmen om en "sammanhållen" järnväg är kanske inte helt anpassad till verkligheten.
    Poängen med visioner - eller "drömmar" som Bengtsson föraktfullt väljer att kalla dem - är just att förändra verkligheten!

Men det är klart - man kan sitta på sin kammare och avfärda alla visioner. Det känns på alla sätt väldigt konstruktivt!

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hej på er!

Med anledning av att TrV härom dagen uttryckte farhågor för brist på tågklarerare (tkl) under sommaren undrar jag om forumet känner till huruvida man övervägt att öppna utbildningsplatser för säsongs-tkl:er, som skulle kunna rycka in under tider på året då den ordinarie tkl-kåren inte räcker till.
    Hanteringen av tåg 1033 och 1759 i måndags fick mig att misstänka att ett gäng sommarvikarier redan tagit över alternativt att man fått värmeslag på trafikcentralen...

(Man tog 1759 åt sidan i Landskrona för att 1033 skulle få köra före. Sedan i Kävlinge fick 1033 gå åt sidan och vänta en bra stund på flera tåg som släpptes före, inklusive 1759). Åtminstone var det så jag som passagerare upplevde det hela. Eftersom tågpersonalen hänvisade til Trafikverket så fort någon undrade vad som skedde så skrev jag ett mail dit. Ska bli spännande och se vad jag får för svar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

.... Men av någon anledning så är det som så att när du lämnat Trafikledning och satt din fot inne på Planering så är du borta. Det är tydligen omöjligt att låna ut folk mellan de olika enheterna. Nu är det ju vissa som absolut inte vill tillbaka ens för gästspel men vissa skulle säkert kunna tänka sig det. Men det går inte....
    Jag vet i alla fall en som jobbar så, så helt omöjligt är det kanske inte. Men det kräver dels såväl regelbundenhet som viss volym i tjänstgöringen för att hålla kompetensen uppe, dels är det en del extrahantering med inlåning, behörigheter till operativa datasystem etc. Och lite annat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hanteringen av tåg 1033 och 1759 i måndags fick mig att misstänka att ett gäng sommarvikarier redan tagit över alternativt att man fått värmeslag på trafikcentralen...

(Man tog 1759 åt sidan i Landskrona för att 1033 skulle få köra före. Sedan i Kävlinge fick 1033 gå åt sidan och vänta en bra stund på flera tåg som släpptes före, inklusive 1759). Åtminstone var det så jag som passagerare upplevde det hela. Eftersom tågpersonalen hänvisade til Trafikverket så fort någon undrade vad som skedde så skrev jag ett mail dit. Ska bli spännande och se vad jag får för svar
    Har fått svar. Det var transdev som tog beslutet att nyutrusta 1033 från Malmö C och därmed gav man upp försöken att få fram 1033 så fort som möjligt så att tåget fick vänta in alla andra tåg Kävlinge.

Logiskt när man har hela bilen men helt ologiskt ombord där mantrat "Det är Trafikverket som bestämmer" gäller.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-06-11 klockan 13:35:59.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Poängen med visioner - eller "drömmar" som Bengtsson föraktfullt väljer att kalla dem - är just att förändra verkligheten!

Men det är klart - man kan sitta på sin kammare och avfärda alla visioner. Det känns på alla sätt väldigt konstruktivt!
    Man kan också, som i detta fall, sitta på sin kammare och läsa om att det finns problem trots att berörda personer har samma arbetsgivare.

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Tänk så många fler poliser och personer inom sjukvården skulle bli synliga och göra nytta ute på golvet med den typen av organisering.

Ni såg väl rapporten häromdagen hur många nya administratörer som tillkommit inom sjukvården. En trafikpolis klagade i en intervju att ett jobb som de kunde göra i sömnen och sätta igång utan varsel förut nu kräver en halv dags planeringsmöte.
    Har tänkt på det där många gånger ...
    Det känns som ett feltänk på något sätt att inom det offentliga att organisera arbetet på sådant sätt att det sväljer mycket resurser till något som kanske inte är nödvändigt och kan göras mycket enklare ...
    / Hannu med hatten

Senast redigerat av Funderingar under hatten den 2018-06-12 klockan 12:27:02.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har fått svar. Det var transdev som tog beslutet att nyutrusta 1033 från Malmö C och därmed gav man upp försöken att få fram 1033 så fort som möjligt så att tåget fick vänta in alla andra tåg Kävlinge.

Logiskt när man har hela bilen men helt ologiskt ombord där mantrat "Det är Trafikverket som bestämmer" gäller.
    Nu är jag inte längre ute och åker så mycket på det svenska järnvägsnätet som jag gjorde tidigare - kan det vara åldern som tagit ut sin rätt?
    Men jag brukar/brukade ha precis den sortens funderingar - "Voffor gör di på detta viset?" Jag har ju en orubblig tilltro att jag vet det mesta - ja kanske allt -bäst.

Men eftersom jag trots allt inser att det finns saker jag inte begriper (ibland i varje fall) så uppskattar jag verkligen att du följer upp dina undringar och tar reda på hur det verkligen är. Jag försöker själv, men är emellanåt för lat.

Och tack för att du delar med dej av detta!

/TKO

Passagerare Tågvägsinspektörens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Det är väl tyvärr så inom flera yrkesområden med skiftgång att har någon en gång fått eget skrivbord och kontorsarbetstider så är det svårt att få tillbaka dem i driften igen. Det kanske skulle vara så att det var obligatoriskt att vara ute i driften med jämna mellanrum för att inte bara behålla sin gamla yrkeskompetens. Det kan finnas många saker i miljön runt omkring som har förändrats också, dvs det kan bli ett sätt att bibehålla kontakten med verkligheten till nytta för de nya arbetsuppgifterna.

Jag jobbade under flera år som ltkl/fjtkl och tidvis som tl på DLC i Stockholm fram till mitten av 90-talet, och fick sedan en administrativ tjänst där. Under flera år, ca 8, arbetade jag de pass som kräves för att upprätthålla behörigheten. Eftersom jag inte hade regelbundna turer där, då det skulle påverka mitt "ordinarie" arbete negativt, jobbade jag helger och helgnätter vid de tillfällen som jag tog arbetspass för att upprätthålla behörigheten. Jag slutade dock att jobba operativt då det påverkade både mitt arbete och kollegor negativt, jag hade inte kvar rutinen sedan tidigare, fick fråga kollegorna oftare, blev osäker på omlopp, osv. Säkerheten påverkades inte, men däremot kvalitén på mitt utförande av arbetet. Så i teorin kan det kan säkert fungera med att ibland vara ute i driften men det skulle nog inte fungera rent praktiskt i längden, såvida man inte pratar om 50/50-tjänster eller andra typer av arbetsrotation.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •