Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    398

    Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Finansieringen löst till sista etappen i Resecentrum i Halmstad, som möjliggör lokal persontrafik till/från Halmstad på Markarydsbanan. Länken tyvärr låst efter inledning.
    http://www.hallandsposten.se/nyheter...&aId=1.6376336


  2. #2

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Vet någon vad som står i artikeln? När är det tänkt med trafikstart? T19, eller det blir senare?


  3. #3
    SGN
    Fripassagerare

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Du lär få vänta! Det blir först när stationen är ombyggd, och det lär väl ta några år.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Du lär få vänta! Det blir först när stationen är ombyggd, och det lär väl ta några år.
    Det låter ju märkligt att man måste bygga om Halmstad C för detta. Det finns ju i vart fall två plattformar och 4 spår.


  5. #5
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 119

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Fyra spår som ska hantera Krösatåg, snabbtåg, Öresundståg, godståg och Pågatåg. Gärna på samma gång!


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    513

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Vet någon vad som står i artikeln? När är det tänkt med trafikstart? T19, eller det blir senare?
    Citerat ur artikeln:

    "Resecentrums sista etapp finns med bland de nationella satsningar som regeringen ska göra på infrastruktur under åren 2018-2029. [...] Utbyggnaden av stationsområdet beräknas kosta drygt 330 miljoner, varav staten står för 200, Halmstads kommun för 99 och Region Halland för 33. Pengarna ska gå till en ny stationsbyggnad samt till att bygga bredare och säkrare plattformar så att fler spår kan användas för persontrafik. [...] Ombyggnaden inkluderar även en gångpassage under spåren vilket ökar säkerheten. [...] Både Jonas Bergman [ordf regionens tillväxtutskott] och Dag Hultefors [ordf kommunstyrelsen] hoppas att projektet kan komma igång tidigare än startåret 2024 som den nationella planen uppger. 'I och med att vi själva skjuter till pengar så kan de använda dessa först för att komma igång tidigare. Det har vi framfört till Trafikverket och de har hållit med' säger Dag Hultefors som hoppas att hela ombyggnaden kan stå klar till 2025." (Hallandsposten, 5 juni 2018)


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Hur många tåg behöver egentligen gå söderut? Om de blir för trångt kan byta några södergående tåg mot några med riktning sydost.

    Men av artikeln kan man inte dra några slutsatser om när trafik i riktning Markaryd kan börja.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Hur många tåg behöver egentligen gå söderut? Om de blir för trångt kan byta några södergående tåg mot några med riktning sydost.

    Men av artikeln kan man inte dra några slutsatser om när trafik i riktning Markaryd kan börja.
    Ja nog ska man väl kunna tråckla in de här tågen på de 4 tillgängliga spåren. En bra lösning borde väl kunna vara att tåg från Göteborg fortsätter mot Hässleholm. Kan väl inte vara helt fel med en genomgående förbindelse utan byte Göteborg-Hässleholm.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Vet någon vad som står i artikeln? När är det tänkt med trafikstart? T19, eller det blir senare?
    Följande alternativ verkar vara det som diskuteras just nu. Intressant att även SJ lagt ett förslag för Hässleholm-Göteborg.

    Läs mer i länken till utdraget : http://pagatagnordost.se/fran-pagata...te-den-18-maj/

    "Följande förslag till beslutsalternativ för regionerna redovisades

    Pågatåg 8 turer/dag, ny station Knäred och /eller Veinge start dec. 2019.

    Ett beslut med genomförande i tre steg.

    – SJ 3 turer/dag Hässleholm-Göteborg dec. 2109

    – Pågatåg 8 turer/dag som alt. 1 dec 2021

    – Pågatåg 12 turer/dag inkl. mötesspår i Knäred dec. 2023 "


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Följande alternativ verkar vara det som diskuteras just nu. Intressant att även SJ lagt ett förslag för Hässleholm-Göteborg.

    Läs mer i länken till utdraget : http://pagatagnordost.se/fran-pagata...te-den-18-maj/

    "Följande förslag till beslutsalternativ för regionerna redovisades

    Pågatåg 8 turer/dag, ny station Knäred och /eller Veinge start dec. 2019.

    Ett beslut med genomförande i tre steg.

    – SJ 3 turer/dag Hässleholm-Göteborg dec. 2109

    – Pågatåg 8 turer/dag som alt. 1 dec 2021

    – Pågatåg 12 turer/dag inkl. mötesspår i Knäred dec. 2023 "
    På sikt kan det kanske vara en bra idé att förlänga Västtrafiks tågsystem ner till Hässleholm. Mycket tyder på att någon av Västtrafiks linjer genom Västlänken kommer ha Halmstad som slutpunkt.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Följande alternativ verkar vara det som diskuteras just nu. Intressant att även SJ lagt ett förslag för Hässleholm-Göteborg.

    Läs mer i länken till utdraget : http://pagatagnordost.se/fran-pagata...te-den-18-maj/

    "Följande förslag till beslutsalternativ för regionerna redovisades

    Pågatåg 8 turer/dag, ny station Knäred och /eller Veinge start dec. 2019.

    Ett beslut med genomförande i tre steg.

    – SJ 3 turer/dag Hässleholm-Göteborg dec. 2109

    – Pågatåg 8 turer/dag som alt. 1 dec 2021

    – Pågatåg 12 turer/dag inkl. mötesspår i Knäred dec. 2023 "
    Läser följande:

    "Vidare så har SJ inlämnat ett förslag till Region Skåne med direkttåg Hässleholm-Halmstad-Göteborg med stopp på mellanliggande stationer och med tre turer i vardera riktningen. Trafiken skulle genomföras i samverkan mellan SJ och de tre regionerna med bland annat biljettsamverkan."


    Någon som förstår vad som menas? Är det egentrafik SJ föreslår, som på något sätt ska stöttas av regionerna? Eller är det något annat?


    /TKO


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Läser följande:

    "Vidare så har SJ inlämnat ett förslag till Region Skåne med direkttåg Hässleholm-Halmstad-Göteborg med stopp på mellanliggande stationer och med tre turer i vardera riktningen. Trafiken skulle genomföras i samverkan mellan SJ och de tre regionerna med bland annat biljettsamverkan."

    Någon som förstår vad som menas? Är det egentrafik SJ föreslår, som på något sätt ska stöttas av regionerna? Eller är det något annat?
    Det låter ju precis som du antar, d v s egentrafik med stöd i form av biljettsamarbete.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 311

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av SGN Visa inlägg
    Du lär få vänta! Det blir först när stationen är ombyggd, och det lär väl ta några år.
    Fast en utredning åt Pågatåg Nordost (länk) har ju pekat på att man med mycket begränsade insatser (bland annat utnyttja tåg som ändå står stilla mitt på dagen) skulle kunna köra 5 tåg med befintlig infrastruktur. Men enligt inlägg idag verkar inte regionen nappat på det.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja nog ska man väl kunna tråckla in de här tågen på de 4 tillgängliga spåren. En bra lösning borde väl kunna vara att tåg från Göteborg fortsätter mot Hässleholm. Kan väl inte vara helt fel med en genomgående förbindelse utan byte Göteborg-Hässleholm.
    Det är väl så det i något sammanhang har tänkts. D v s att i första hand nuvarande tåg M-F Göteborg-Halmstad förlängs till/från Hässleholm.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det låter ju precis som du antar, d v s egentrafik med stöd i form av biljettsamarbete.
    Med tanke på att det står " bland annat " biljettsamarbete och den begränsade möteskapaciteten samt stopp på samtliga stationer skulle man kunna tänka sig att samarbetet även består i att SJ-tågen ersätter några pågatåg sträckan Hässleholm-Markaryd. Sträckan Markaryd - Göteborg skulle vid behov kunna vara rent kommersiell
    och man torde därmed kortsluta Region Halland om Halland inte vill vara med på tåget.... (SJ-förslaget är ställt till Skånetrafiken ).


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    183

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Läser följande:

    "Vidare så har SJ inlämnat ett förslag till Region Skåne med direkttåg Hässleholm-Halmstad-Göteborg med stopp på mellanliggande stationer och med tre turer i vardera riktningen. Trafiken skulle genomföras i samverkan mellan SJ och de tre regionerna med bland annat biljettsamverkan."


    Någon som förstår vad som menas? Är det egentrafik SJ föreslår, som på något sätt ska stöttas av regionerna? Eller är det något annat?


    /TKO
    Kanske likt de som finns mellan Göteborg och Karlstad? Fast där är det med Sj, Västtrafik och Värmlandstrafik?


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    398

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast en utredning åt Pågatåg Nordost (länk) har ju pekat på att man med mycket begränsade insatser (bland annat utnyttja tåg som ändå står stilla mitt på dagen) skulle kunna köra 5 tåg med befintlig infrastruktur. Men enligt inlägg idag verkar inte regionen nappat på det.
    Ytterligare en pusselbit. Hallandstrafiken jobbar på för att på något sätt få igång trafiken Halmstad - Hässleholm.
    http://www.hallandsposten.se/%C3%A5s...erna-1.6479383

    Senast redigerat av steisi den 2018-06-09 klockan 08:31:54.

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Ytterligare en pusselbit. Hallandstrafiken jobbar på för att på något sätt få igång trafiken Halmstad - Hässleholm.
    http://www.hallandsposten.se/%C3%A5s...erna-1.6479383
    Från länken ovan : " Tillsammans med Trafikverket ser vi över möjlighet att genom mindre anpassningar på Halmstad C utöka dess kapacitet utifrån krav att ny tågtrafik inte får äventyra tidhållningen för befintlig tågtrafik längs Västkustbanan."

    Vilka möjligheter att snabbt öka kapaciteten kan finnas? Tillfällig perrong vid spår 5? Delning av befintliga perronger i a och b - delar?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Från länken ovan : " Tillsammans med Trafikverket ser vi över möjlighet att genom mindre anpassningar på Halmstad C utöka dess kapacitet utifrån krav att ny tågtrafik inte får äventyra tidhållningen för befintlig tågtrafik längs Västkustbanan."

    Vilka möjligheter att snabbt öka kapaciteten kan finnas? Tillfällig perrong vid spår 5? Delning av befintliga perronger i a och b - delar?
    Det enklaste är naturligtvis att i första hand dela in spår 1 och 4 i a- och b-del med mellansignaler. Långa plattformar och relativt korta tåg som vänder tillbaka dit de kom ifrån.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Persontrafik till Halmstad på Markarydsbanan möjliggjord

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Hur många tåg behöver egentligen gå söderut? Om de blir för trångt kan byta några södergående tåg mot några med riktning sydost.

    Men av artikeln kan man inte dra några slutsatser om när trafik i riktning Markaryd kan börja.
    De tåg som vänder behöver mer kapacitet eftersom de står länge.
    De som vänder är Öresundståg från Göteborg (kapacitetsbrist på enkelspåret Ängelholm-Helsingborg hindrar mer än ett Öresundståg per timme och riktning där), samt Pågatåg från Skåne, och i framtiden tåg på Markarydsbanan.
    Om man fixar a och b-del på två spår kan vändande tåg klara sig med två spår.

    Passerande tåg behöver två spår. Dessutom har man ibland förbigångar där snabbtåg kör om Öresundståg (t.ex. kl 11.10 och 15.11 https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g100_11339.pdf ) vilket kräver ett extra ledigt spår, men dessa kanske man kan ha i Falkenberg eller Laholm där Öresundståg stannar men inte snabbtåg. Men man har valt Halmstad där också snabbtåg stannar, kanske för att få sitter kvar på Öresundståg i Halmstad, i alla fall om de betalat med Hallandstrafikens biljett, Hallandstrafiken kanske bestämmer över Öresundstågs trafikering i Halland?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •