Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Flygbild över Sverige från 1960

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    34

    Flygbild över Sverige från 1960

    Googlar man "Flygbilder på kartbild.com" får man upp en helt fantastisk flygbild över hela Sverige från 1960!! Rena "guldgruvan" för oss som vill kolla gamla järnvägar, industrier, gruvor, mm eftersom "nedläggningshysterin" inte riktigt drabbat Sverige på den tiden......Kollade bl a Borlänge station (ej ombyggd till "diket" genom staden än) - där banan mot Mora o Malung viker av från banan mot Falun/Gävle ser man 2 jättebyggnader - min fråga: är dessa byggnader Kvarnsvedens pappersbruks lager- o omlastningsbyggnader mellan smalspår till normalspår vid den tiden - har alltid trott att det var den rektangulära byggnaden på höger sida om Morabanan vid vägövergången några 100 m längre upp längs Morabanan som var omlastningsbyggnad.... Någon som har kunskap om det hela?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 635

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Goran Visa inlägg
    Googlar man "Flygbilder på kartbild.com" får man upp en helt fantastisk flygbild över hela Sverige från 1960!! Rena "guldgruvan" för oss som vill kolla gamla järnvägar, industrier, gruvor, mm eftersom "nedläggningshysterin" inte riktigt drabbat Sverige på den tiden......Kollade bl a Borlänge station (ej ombyggd till "diket" genom staden än) - där banan mot Mora o Malung viker av från banan mot Falun/Gävle ser man 2 jättebyggnader - min fråga: är dessa byggnader Kvarnsvedens pappersbruks lager- o omlastningsbyggnader mellan smalspår till normalspår vid den tiden - har alltid trott att det var den rektangulära byggnaden på höger sida om Morabanan vid vägövergången några 100 m längre upp längs Morabanan som var omlastningsbyggnad.... Någon som har kunskap om det hela?
    Intresssant länk, man behöver inte googla utan det räcker att skriva kartbild.com eller https://kartbild.com.

    Man verkar kunna välja bilder från olika år, bland annat just 1960, och Borlänge var då i ett intressant mellanläge, med både gammalt och nytt:
    Nytt är att riksvägen till Mora går på bron över bangården (samma som idag väl), och inte i markplan med bommar (som fälldes varje gång man skulle byta lok).
    Nytt är att järnvägen mot Repbäcken-Mora går nya svängen, dvs närmare Kvarnsveden och passerar sen riksvägen på linjen från Falun.
    Gammalt är som sagt att stationshus och bangård är den gamla, och att utfarterna mot Säter är den gamla.

    Angående dina frågor har jag inget bra svar, men jag skulle gissa att Industribaneföreningens bok om Dalarna (länk) borde kunna ge en hel del hjälp.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Goran Visa inlägg
    Googlar man "Flygbilder på kartbild.com" får man upp en helt fantastisk flygbild över hela Sverige från 1960!! Rena "guldgruvan" för oss som vill kolla gamla järnvägar, industrier, gruvor, mm eftersom "nedläggningshysterin" inte riktigt drabbat Sverige på den tiden......Kollade bl a Borlänge station (ej ombyggd till "diket" genom staden än) - där banan mot Mora o Malung viker av från banan mot Falun/Gävle ser man 2 jättebyggnader - min fråga: är dessa byggnader Kvarnsvedens pappersbruks lager- o omlastningsbyggnader mellan smalspår till normalspår vid den tiden - har alltid trott att det var den rektangulära byggnaden på höger sida om Morabanan vid vägövergången några 100 m längre upp längs Morabanan som var omlastningsbyggnad.... Någon som har kunskap om det hela?
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intresssant länk, man behöver inte googla utan det räcker att skriva kartbild.com eller https://kartbild.com.

    Man verkar kunna välja bilder från olika år, bland annat just 1960, och Borlänge var då i ett intressant mellanläge, med både gammalt och nytt:
    Nytt är att riksvägen till Mora går på bron över bangården (samma som idag väl), och inte i markplan med bommar (som fälldes varje gång man skulle byta lok).
    Nytt är att järnvägen mot Repbäcken-Mora går nya svängen, dvs närmare Kvarnsveden och passerar sen riksvägen på linjen från Falun.
    Gammalt är som sagt att stationshus och bangård är den gamla, och att utfarterna mot Säter är den gamla.

    Angående dina frågor har jag inget bra svar, men jag skulle gissa att Industribaneföreningens bok om Dalarna (länk) borde kunna ge en hel del hjälp.
    Ja, ett imponerande hobbyprojekt. Instruktionen finns här.
    Intressant också att se hur timmertransporterna utfördes innan timmerbilarna och timmertågen. Väldiga mängder med flottat timmer där i sjön Marmen på startbilden. Ett jättestort skilje i sjön.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 635

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Intressant också att se hur timmertransporterna utfördes innan timmerbilarna och timmertågen. Väldiga mängder med flottat timmer där i sjön Marmen på startbilden. Ett jättestort skilje i sjön.
    Ja, och om du går till Borlänge och lite nordväst om Kvarnsveden så hittar du skiljet i Tägten, som låg i själva älven. Hela älven uppströms om skiljet är ju täckt av timmen i ett par krökar. Man delade väl upp det som skulle till Kvarnsveden från det som skulle ner till platser längre ned (Skutskär?).


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    307

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, och om du går till Borlänge och lite nordväst om Kvarnsveden så hittar du skiljet i Tägten, som låg i själva älven. Hela älven uppströms om skiljet är ju täckt av timmen i ett par krökar. Man delade väl upp det som skulle till Kvarnsveden från det som skulle ner till platser längre ned (Skutskär?).
    Då måste man ju uppmärksamma timmerrännan från Dalälven till Korsnäs.
    Börjar i trakterna av Mehedeby här : https://kartbild.com/#15/60.4366/17.2945

    Tycker ändå att det står en del timmervagnar ner vid Korsnäs, eller timmervagnar för det var väl Os man använde då ?

    M.V.H Anders.k.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    34

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Jösses!! Inte en aning om denna "mastodontränna"!! Måste ju vara flera mil lång? Finns det något kvar idag månntro?


  7. #7
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    886

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Fantastisk tjänst! Jag satt som förhäxad tidigare och jämförde gamla landskap och tätorter som jag har bott i.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    563

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Jo den finns kvar. Den går att se på Eniros flygbilder.
    Mvh Fredrik


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 635

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Då måste man ju uppmärksamma timmerrännan från Dalälven till Korsnäs.
    Börjar i trakterna av Mehedeby här : https://kartbild.com/#15/60.4366/17.2945
    Ser jag rätt att det även en bit nedströms i Dalälven, vid Hålldammen, börjar en liknande ränna som gick ända ned till hamnen i Skutskär?

    (Om någon tycker att vi är off-topic så pratar vi ju ändå om infrastruktur för timmertransporter, och föregångaren till Trätåg. )


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    307

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ser jag rätt att det även en bit nedströms i Dalälven, vid Hålldammen, börjar en liknande ränna som gick ända ned till hamnen i Skutskär?

    (Om någon tycker att vi är off-topic så pratar vi ju ändå om infrastruktur för timmertransporter, och föregångaren till Trätåg. )
    Ja, den har även jag missat.
    Verkar som om en rätt omfattande sortering av timmer sker vid inflödet till Korsnäs timmerränna, timmer leds då vidare neråt och via en ränna förbi Untra Vattenkraftverk och sedan in i en ränna ner till Skutskär.
    Enligt denna Wikipedia https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dal%C3%A4lven (vilka man oftast få ta med en hel båtlast salt) så invigdes den rännan samma dag som Suezkanalen.
    Flottningen tog slut 1971 när Trätåg invigdes , och denna ränna verkar ha mest varit ett dike i marken så den verkar igenlagd idag.

    Apropå avreglering så ligger ju vattenkraften hästlängder före järnvägen, där staten och kommuner har sålt ut gratis energi till ofta utländska ägare.

    M.V.H Anders.k.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 635

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Ja, den har även jag missat.
    Verkar som om en rätt omfattande sortering av timmer sker vid inflödet till Korsnäs timmerränna, timmer leds då vidare neråt och via en ränna förbi Untra Vattenkraftverk och sedan in i en ränna ner till Skutskär.
    Enligt denna Wikipedia https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dal%C3%A4lven (vilka man oftast få ta med en hel båtlast salt) så invigdes den rännan samma dag som Suezkanalen.
    Flottningen tog slut 1971 när Trätåg invigdes , och denna ränna verkar ha mest varit ett dike i marken så den verkar igenlagd idag.
    Det fanns ett stort Rämsö skiljeställe mitt ute i Untrafjärden, öster om Fiskeholmen, som syns ganska väl på flygfotot. Där måste man ha separerat det som skulle till Korsnäs, via kanalen/rännan som började vid Mörtön, från det som skulle mot Skutskär, som fortsatte på Dalälven, genom en kortare flottled förbi Untraverkets kraftstation (som hade järnväg till Orrskog) och vidare på älven till skiljestället i Färsnäs strax före både kraftverket i Älvkarleö, och Hålldammen, där den ca 13,5 lång flottningsrännan, Bergslagsrännan, till Skutskär började. Den rännan hade byggts redan 1869, långt innan kraftverken byggdes, och måste varit för att flottning i forsar är ingen bra idé.

    Det finns två Korsnäs, ett strax öster om Falun, där Korsnäsbolaget hade sågverk till 1899, då det flyttades till Karskär strax öster om Gävle, och där området kallas Korsnäsverken (eller Korsnäs).

    På lantmäteriets kartor så syns båda rännorna som diken eller något motsvarande, så de borde vara synliga idag. Är det inte så att man vid E4-ans motorväg på ett ställe kan se en trätrumma på bägge sidor?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    307

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fanns ett stort Rämsö skiljeställe mitt ute i Untrafjärden, öster om Fiskeholmen, som syns ganska väl på flygfotot. Där måste man ha separerat det som skulle till Korsnäs, via kanalen/rännan som började vid Mörtön, från det som skulle mot Skutskär, som fortsatte på Dalälven, genom en kortare flottled förbi Untraverkets kraftstation (som hade järnväg till Orrskog) och vidare på älven till skiljestället i Färsnäs strax före både kraftverket i Älvkarleö, och Hålldammen, där den ca 13,5 lång flottningsrännan, Bergslagsrännan, till Skutskär började. Den rännan hade byggts redan 1869, långt innan kraftverken byggdes, och måste varit för att flottning i forsar är ingen bra idé.

    Det finns två Korsnäs, ett strax öster om Falun, där Korsnäsbolaget hade sågverk till 1899, då det flyttades till Karskär strax öster om Gävle, och där området kallas Korsnäsverken (eller Korsnäs).

    På lantmäteriets kartor så syns båda rännorna som diken eller något motsvarande, så de borde vara synliga idag. Är det inte så att man vid E4-ans motorväg på ett ställe kan se en trätrumma på bägge sidor?
    JO , man ser rännan till Korsnäs (Trafikplatsen för järnvägen heter ju Fliskär där).
    Trv byggde ju någon konstruktion för att inte bryta sönder rännan , för mig att det ser ut som torn där den går ner under motorvägen.

    M.V.H Anders.k.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fanns ett stort Rämsö skiljeställe mitt ute i Untrafjärden, öster om Fiskeholmen, som syns ganska väl på flygfotot. Där måste man ha separerat det som skulle till Korsnäs, via kanalen/rännan som började vid Mörtön, från det som skulle mot Skutskär, som fortsatte på Dalälven, genom en kortare flottled förbi Untraverkets kraftstation (som hade järnväg till Orrskog) och vidare på älven till skiljestället i Färsnäs strax före både kraftverket i Älvkarleö, och Hålldammen, där den ca 13,5 lång flottningsrännan, Bergslagsrännan, till Skutskär började. Den rännan hade byggts redan 1869, långt innan kraftverken byggdes, och måste varit för att flottning i forsar är ingen bra idé.

    Det finns två Korsnäs, ett strax öster om Falun, där Korsnäsbolaget hade sågverk till 1899, då det flyttades till Karskär strax öster om Gävle, och där området kallas Korsnäsverken (eller Korsnäs).

    På lantmäteriets kartor så syns båda rännorna som diken eller något motsvarande, så de borde vara synliga idag. Är det inte så att man vid E4-ans motorväg på ett ställe kan se en trätrumma på bägge sidor?
    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    JO , man ser rännan till Korsnäs (Trafikplatsen för järnvägen heter ju Fliskär där).
    Trv byggde ju någon konstruktion för att inte bryta sönder rännan , för mig att det ser ut som torn där den går ner under motorvägen.

    M.V.H Anders.k.
    Googlesbilder från motorvägen.
    Läser att när flottningen upphörde användes rännan fortsatt för vattenförsörjningen till pappersbruket. Antagligen därför denna lösning när motorvägen byggdes 1995.

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-06 klockan 14:33:35.

  14. #14

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    Mycket intressant sida.


  15. #15
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Flygbild över Sverige från 1960

    När familjen hälsade på en moster i Gävle var jag ute och körde runt i omgivningarna och studerade bl.a. denna ränna. Tror den då började i Hyttön. Tog några bilder också. Året var 1977.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: Mer om Korsnäsrännan plus en till

    Citat Ursprungligen postat av Goran Visa inlägg
    Jösses!! Inte en aning om denna "mastodontränna"!! Måste ju vara flera mil lång? Finns det något kvar idag månntro?
    Ett bildsvep från år 2008. Då fanns allt kvar av de 3 milen flottningskanal. Gediget arbete.
    http://www.pbase.com/jakobe/abandoned_log_flume

    Det fanns en tredje ränna. Byggd så sent som 1939 av Domänverket, staten. Järnvägsanknytningen är väl vid Marma.
    http://kanaler.arnholm.nu/bilder/sku...rannekarta.jpg

    Från Järnvägshistoriskt forum:
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=160835
    och därifrån
    http://kanaler.arnholm.nu/skutskars.shtml

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-07 klockan 01:20:35.

  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 635

    Sv: Mer om Korsnäsrännan plus en till

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ett bildsvep från år 2008. Då fanns allt kvar av de 3 milen flottningskanal. Gediget arbete.
    http://www.pbase.com/jakobe/abandoned_log_flume

    Det fanns en tredje ränna. Byggd så sent som 1939 av Domänverket, staten. Järnvägsanknytningen är väl vid Marma.
    http://kanaler.arnholm.nu/bilder/sku...rannekarta.jpg

    Från Järnvägshistoriskt forum:
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=160835
    och därifrån
    http://kanaler.arnholm.nu/skutskars.shtml
    Tack för många fina länkar!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •