Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Interrail Durham-Genève-Århus - tips & råd

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Interrail Durham-Genève-Århus - tips & råd

11-13 september skall jag på en konferens i Durham (Newcastle) och 16-17 september ytterligare en i Genève samt ett möte i Aarhus 19 september. Jag har i samråd med arbetsgivaren beslutat att göra resorna med ett interrailkort (7 dagar på 30 dagar). Framresan blir 9-10 september Lund-Köpenhamn-Bryssel (övernattning - London-Durham.

Min plan Durham-Genève 14-15 september är öppen. Jag behöver marginaler i London för att säkert hinna Eurostar - och i Paris om jag skall vidare med TGV med bokning. Min erfarenhet av tågresor i Frankrike och Schweiz är obefintlig, så jag skulle behöva råd och tips. Gärna reser jag genom natursköna alp-områden. Frankrike har jag sett tidigare per bil/buss.

Ett reseförslag som jag ramlade över var Durham-London-Paris-Lyon fredag 14 september med mycket luft i London och Paris. Sedan Lyon (8.08)-Annecy-St Gervail les Bains le Fayet-Vallorcine-Martigny-Lausanne-Genève på lördagen. Är dessa sträckor sevärda?

Resan från Genève blir sannolikt kväll 17 september Genève-Basel (övernattning) - Hamburg-Aarhus (övernattningar) - Uddevalla.

Jag tackar för alla förslag, men främst för delen London-Genève

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail Durham-Genève-Århus - tips & råd

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg

Ett reseförslag som jag ramlade över var Durham-London-Paris-Lyon fredag 14 september med mycket luft i London och Paris. Sedan Lyon (8.08)-Annecy-St Gervail les Bains le Fayet-Vallorcine-Martigny-Lausanne-Genève på lördagen. Är dessa sträckor sevärda?
    Resan från Genève blir sannolikt kväll 17 september Genève-Basel (övernattning) - Hamburg-Aarhus (övernattningar) - Uddevalla.

Ja den föreslagna vägen är mycket sevärd och åkvärd. Det blir ju inte raka vägen från Lyon utan en liten kringelkrok men smalspåret St. Gervais-Martigny är fint och sedan kommer du i stor utsträckning att åka med utsikt över Genevesjön på vänster sida.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

11-13 september skall jag på en konferens i Durham (Newcastle) och 16-17 september ytterligare en i Genève samt ett möte i Aarhus 19 september. Jag har i samråd med arbetsgivaren beslutat att göra resorna med ett interrailkort (7 dagar på 30 dagar). Framresan blir 9-10 september Lund-Köpenhamn-Bryssel (övernattning - London-Durham.

Min plan Durham-Genève 14-15 september är öppen. Jag behöver marginaler i London för att säkert hinna Eurostar - och i Paris om jag skall vidare med TGV med bokning. Min erfarenhet av tågresor i Frankrike och Schweiz är obefintlig, så jag skulle behöva råd och tips. Gärna reser jag genom natursköna alp-områden. Frankrike har jag sett tidigare per bil/buss.

Jag har inte så många bra förslag.
    Angående London-Geneve, har du möjlighet att åka Durham-London redan på kvällen den 13:e? Det verkar gå på cirka 3 timmar, och då hinner du också säkrare med Eurostar. I så fall kan du vara framme i Lyon redan 15.56 (om du åker 9.24), så det finns ju tid över så du kan komma fram senare. Antingen tittar du på Paris (lunch på Le Train Bleu på Gare de Lyon?; dyrt men vacker miljö och god mat; dessutom har du då din extra säkerhet om ES sent eller strejk i RER-en), eller så har du tänkt se Lyon ordentligt, eller så vill du åka mer tåg. Men mer tåg har jag svårt att se något roligt på den sträckan. Skulle du åka regionaltåg, så tar det flera (många?) timmar längre tid förstås.

Resan Lyon-Geneve verkar intressant även om jag inte åkt i de trakterna . Du får väl ta lunchuppehåll på minst en timme i t.ex. St Gervail les Bains le Fayet.
    För resan till Århus blev jag förvånad över hur lång tid det tar även med direkt resa (9.06-21.43), och förstår att du vill åka upp till Basel redan kvällen innan.
    Tar du färjan till Göteborg när du åker hem, eller åker du över Köpenhamn?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag kan bara hålla med det Lennart Petersen redan skrivit. Med den rätt begränsade tid du har till förfogande så lär den ovanstående varianten (som går nedanför Mont Blanc-massivet och ovanför Genèvesjön) säkerligen vara den häftigaste du kan hitta.

Om du inte prompt vill titta just på Paris så skulle jag emellertid rekommendera dig ett av de tåg som går mer direkt. Vad du kan göra är att resa Durham - London Kings Cross, byta till St Pancras (de ligger helt nära varandra) och därifrån ta ett Eurostar, men inte till Paris utan till Lille och därifrån åka med ett av direkttågen mot södra Frankrike. På det viset slipper du hela apparaten med att ta dig igenom Paris, vilket mest är meningslöst om du inte verkligen ska besöka staden.

Exempelvis: Durham - London 6.12-9.07, London - Lille 10.58-13.36, Lille - Lyon 15.54-19.00. Då blir det bara ett kort "gatubyte" i London, i övrigt bekväma byten. (Du kan nog t o m ta senare tåg och hinna, det exempel jag gav är med avsiktligt långa bytestider.)

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-06-03 klockan 23:27:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varmt tack för era svar med goda råd och bekräftelse.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •