Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sydostlänken får grönt ljus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sydostlänken får grönt ljus

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...m-sydostlanken

1,6 miljarder ska ge ny bana mellan Olofström och Blekinge kustbana samt upprustning av banan mellan Älmhult och Olofström.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sydostlänken får grönt ljus

Senast redigerat av Kamelen Y3 den 2018-06-04 klockan 07:26:51.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Jag förutspår att persontrafiken kommer att bli minimal, banan byggs mest för Volvos behov. Nu är verksamheten sårbar vilket visats med urspårningen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En fördel med persontrafik ,snabbare resa för dom som bor i Ronneby och Karlshamn .slipper byte i Hässlehom.
    det kan ju bli direkttåg till Stockholm .vem vet ? Tiden får utvisa detta .

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    En fördel med persontrafik ,snabbare resa för dom som bor i Ronneby och Karlshamn .slipper byte i Hässlehom.
    det kan ju bli direkttåg till Stockholm .vem vet ? Tiden får utvisa detta .
    Kanske lite väl optimistiskt tänkt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Finns det någon trafikeringsprognos för detta projekt?
    Persontrafiken, om det ens blir någon, måste bli mycket blygsam.
    Och vad är det för gods som inte lika gärna kan gå på befintlig bana via Älmhult?

undrar en tvivlande Thomas

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

IKEA får bättre transporter på båt från utlandet till Stillerrydshamnen. Hamnen och spåren ute i Stilleryd kommer att fördubblas .
    Rundgång i Hässleholm slipper detta onödiga växlande . Lika så VOLVO (om dom nu finns kvar i Olofström ) direkt med båt i Karlshamn mot Tyskland.
    Även tågen från Borlänge och Eskilstuna . Trätågen från VIDA Alvesta direkt till Karlshamn . många fördelar.om det nu blir så .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även redundans när något händer. Som det gjorde igår!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    IKEA får bättre transporter på båt från utlandet till Stillerrydshamnen. Hamnen och spåren ute i Stilleryd kommer att fördubblas .
    Rundgång i Hässleholm slipper detta onödiga växlande . Lika så VOLVO (om dom nu finns kvar i Olofström ) direkt med båt i Karlshamn mot Tyskland.
    Även tågen från Borlänge och Eskilstuna . Trätågen från VIDA Alvesta direkt till Karlshamn . många fördelar.om det nu blir så .
    Jag tror inte det blir några tågtransporter mellan Stillerudshamnen och Älmhult (eller Olofström) - det är för kort avstånd.

Och vad är merkostnaden för att köra godståg via Hässleholm (och rundgång) jämfört med via "Sydostlänken". Hur många tåg måste man köra innan besparingen motsvarar investeringen?

Jag antar att det inte finns någon samhällsekonomisk kalkyl för projektet - sådana har visst kommit ur modet eftersom de sällan visar det beslutsfattarna vill!

tycker
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Även redundans när något händer. Som det gjorde igår!
    Redundans?
    Ja då kanske vi ska titta på några för Sveriges ekonomi viktigare bansträckor. Ta t ex Hamnbanan i Göteborg. Eller Malmbanan valfri stäcka. Finns det någon "redundans"? Vad skulle hända om trafiken stoppas en längre tid?

Nej - det är ett låtsasargument man tvingas ta till när det inte finns några rationella skäl för förlaget!

påpekar
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-06-04 klockan 12:32:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag tror inte det blir några tågtransporter mellan Stillerudshamnen och Älmhult (eller Olofström) - det är för kort avstånd.

Och vad är merkostnaden för att köra godståg via Hässleholm (och rundgång) jämfört med via "Sydostlänken". Hur många tåg måste man köra innan besparingen motsvarar investeringen?

Jag antar att det inte finns någon samhällsekonomisk kalkyl för projektet - sådana har visst kommit ur modet eftersom de sällan visar det beslutsfattarna vill!

tycker
    Thomas K Ohlsson
    Jo det ska visst finnas men jag hittar bara en för elektrifieringen och den var positiv (https://www.trafikverket.se/TrvSeFil...b_170601_g.pdf). Nybyggnadssträckan har jag inte PM:et, enbart slutrapporten som är kortfattad om samhällsekonomin, lutar åt lönsamhet,(https://www.trafikverket.se/contenta...b.pdf?id=96938).

Vore intressant hur en nybyggnation här står sig i förhållande till att öppna Lysekil-Munkedal för både gods och persontrafik igen. Borde vara en avsevärt lägre kostnad (men eftersom det varit sparsamt med trafik också lägre nytta).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag förutspår att persontrafiken kommer att bli minimal, banan byggs mest för Volvos behov. Nu är verksamheten sårbar vilket visats med urspårningen.
    https://www.trafikverket.se/contenta...b.pdf?id=96938

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •