Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    239

    Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Aftonbladet meddelar (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-ostkustbanan) - men hur är det med geografikunskaperna hos våra höga damer och herrar? Så här står det:

    ---
    Det är sträckan från Gävle vidare norrut till en knutpunkt kallad Kringlan som ligger mellan Bergby och Axmarby, där Ostkustbanan och Norra stambanan knyts samman, som berörs av satsningen.
    ---

    Mig veterligen finns det ingen sådan "knutpunkt" mellan Bergby och Axmarby. Följande förbindelser mellan dessa båda banor finns: Gävle - Ockelbo, Söderhamn - Kilafors (under byggnad), Sundsvall - Ånge samt, litet långsökt, Sundsvall - Långsele.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Aftonbladet meddelar (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-ostkustbanan) - men hur är det med geografikunskaperna hos våra höga damer och herrar? Så här står det:

    ---
    Det är sträckan från Gävle vidare norrut till en knutpunkt kallad Kringlan som ligger mellan Bergby och Axmarby, där Ostkustbanan och Norra stambanan knyts samman, som berörs av satsningen.
    ---

    Mig veterligen finns det ingen sådan "knutpunkt" mellan Bergby och Axmarby. Följande förbindelser mellan dessa båda banor finns: Gävle - Ockelbo, Söderhamn - Kilafors (under byggnad), Sundsvall - Ånge samt, litet långsökt, Sundsvall - Långsele.
    Strunta i vad som kan vara en "knutpunkt. Det väsentliga är att den aktuella sträckan är en ganska kort del av Ostkustbanan. Och att "satsningen" inte är så mycket att skryta med.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    96

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Kringlan är ett för några år sedan anlagt mötespår mellan Bergby och Axmarby, där den planerade sträckningen av OKB från Gävle tydligen ska ansluta.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 127

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Strunta i vad som kan vara en "knutpunkt. Det väsentliga är att den aktuella sträckan är en ganska kort del av Ostkustbanan. Och att "satsningen" inte är så mycket att skryta med.
    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Aftonbladet meddelar (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-ostkustbanan) - men hur är det med geografikunskaperna hos våra höga damer och herrar? Så här står det:

    ---
    Det är sträckan från Gävle vidare norrut till en knutpunkt kallad Kringlan som ligger mellan Bergby och Axmarby, där Ostkustbanan och Norra stambanan knyts samman, som berörs av satsningen.
    ---

    Mig veterligen finns det ingen sådan "knutpunkt" mellan Bergby och Axmarby. Följande förbindelser mellan dessa båda banor finns: Gävle - Ockelbo, Söderhamn - Kilafors (under byggnad), Sundsvall - Ånge samt, litet långsökt, Sundsvall - Långsele.
    Citat Ursprungligen postat av perfr Visa inlägg
    Kringlan är ett för några år sedan anlagt mötespår mellan Bergby och Axmarby, där den planerade sträckningen av OKB från Gävle tydligen ska ansluta.
    Aftonbladet verkar ändrat sin text till mindre förvirrande. Det var nog ett syftningsfel. Ordet "där" ska inte syfta på Kringlan, utan på södra ändpunkten. En journalist på Sveriges största tidning borde kunna skriva begripligt. Man vet ju att de inte kan ämnena så bra, men skriva begriplig svenska borde vara i anställningskraven.

    Nu har man tagit bort det om "Norra stambanan knyts" det står: Det är sträckan från Gävle vidare norrut till en knutpunkt kallad Kringlan som ligger mellan Bergby och Axmarby som berörs av satsningen.

    Hur som helst blir det en sträcka på 32 km mäter jag till som får dubbelspår.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    22

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Till saken hör också att staten och Gävle kommun har kommit överens om att området Näringen där Gävles rangerbangård ligger, ska bli ett nytt bostadsområde med många lägenheter. För att detta ska bli av måste rangerbangården flyttas till ett område norr om Hagaström. En första del i detta är att flytta banorna till Ockelbo och Söderhamn till detta nya läge. Ny rangerbangård kommer kanske senare. Ny driftplats Gävle Västra norr om sjukhuset.
    Men hur ska det gå med det nya hamnspåret? Det blir nog kvar på Näringen.

    Senast redigerat av Staffan Eson den 2018-06-03 klockan 11:54:10.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Det finns lite material hos trafikverket om dubbelspår Gävle-Kringland
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...gavlekringlan/


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 586

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan - Öst eller väst?

    Vilken sträckning är det som nu gäller? Västliga eller det östliga alternativet?
    Här ser man de båda i bullerutredningen

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-03 klockan 12:45:07.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    22

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan - Öst eller väst?

    Det borde vara västliga. Kappkörning längs E4. Det östliga är utbyggnad av nuvarande.

    Senast redigerat av Staffan Eson den 2018-06-03 klockan 12:59:30.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Regeeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Eson Visa inlägg
    Till saken hör också att staten och Gävle kommun har kommit överens om att området Näringen där Gävles rangerbangård ligger, ska bli ett nytt bostadsområde med många lägenheter. För att detta ska bli av måste rangerbangården flyttas till ett område norr om Hagaström. En första del i detta är att flytta banorna till Ockelbo och Söderhamn till detta nya läge. Ny rangerbangård kommer kanske senare. Ny driftplats Gävle Västra norr om sjukhuset.
    Men hur ska det gå med det nya hamnspåret? Det blir nog kvar på Näringen.
    Om man flyttar banorna till Ockelbo och Söderhamn till ett nytt läge och behåller rangerbangården blir det riktigt konstigt, eftersom alla tåg med av- och tillkoppling på rangerbangården i sådant fall måste in och göra rundgång där, vilket fördröjer transporttiden. Knappast särskilt praktiskt på en bangård som redan har utrymmesbrist! Isåfall får man nog bygga ny godsbangård samtidigt, eller behålla den gamla linjen mot Oslättfors och ansluta till OKB på lämpligt ställe så länge som man inte byggt någon ny godsbangård.

    Näringen är väl industriområdet, finns det verkligen underlag för så mycket bostäder i Gävle att man måste ha både Näringen OCH godsbangården?

    Senast redigerat av Txp den 2018-06-04 klockan 17:25:53.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 127

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Aftonbladet meddelar (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-ostkustbanan) - men hur är det med geografikunskaperna hos våra höga damer och herrar? Så här står det:

    ---
    Det är sträckan från Gävle vidare norrut till en knutpunkt kallad Kringlan som ligger mellan Bergby och Axmarby, där Ostkustbanan och Norra stambanan knyts samman, som berörs av satsningen.
    ---

    Mig veterligen finns det ingen sådan "knutpunkt" mellan Bergby och Axmarby. Följande förbindelser mellan dessa båda banor finns: Gävle - Ockelbo, Söderhamn - Kilafors (under byggnad), Sundsvall - Ånge samt, litet långsökt, Sundsvall - Långsele.
    Jag har frågat mig varför man bygger Gävle–Kringlan (32 km) före Sundsvall–Dingersjö som verkar vara längre kommen på Trafikverkets sajt, och med tanke på att Gävle–Kringlan ska ha mindre mängd godstrafik eftersom gods ska gå Söderhamn–Kilafors.
    Dessutom är Gävle och Sundsvall jämnstora men Gävle har redan dubbelspår mot huvudstaden, vilket Sundsvall skulle behöva.

    Men i planen ( http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...tan)-(bilaga-1) ) så ser man att båda projekten är planerade för perioden 2024–2030 .


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har frågat mig varför man bygger Gävle–Kringlan (32 km) före Sundsvall–Dingersjö som verkar vara längre kommen på Trafikverkets sajt, och med tanke på att Gävle–Kringlan ska ha mindre mängd godstrafik eftersom gods ska gå Söderhamn–Kilafors.
    Dessutom är Gävle och Sundsvall jämnstora men Gävle har redan dubbelspår mot huvudstaden, vilket Sundsvall skulle behöva.
    .
    Men i trafik mot huvudsrtaden är det ju just Sundsvall som får nytta av föreslaget dubbelspår,knappast Gävle.
    Och Sundsvall i sig har naturligtvis haft stor nytta av alla förbättringar som gjorts på Gävle-Uppsala


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men i trafik mot huvudsrtaden är det ju just Sundsvall som får nytta av föreslaget dubbelspår,knappast Gävle.
    Och Sundsvall i sig har naturligtvis haft stor nytta av alla förbättringar som gjorts på Gävle-Uppsala
    Man vill ju lägga till regionaltågstationer i förslaget som en station vid Gävle sjukhus. Vilket förordas av kommunerna Gävle, Ockelbo, Söderhamn, Hudiksvall och Sundsvall. Så även Gävle kommer dra nytta av det. Man ska nog inte heller försumma att det blir kortare restider för pendling med.

    Senast redigerat av Anders Björk den 2018-06-06 klockan 21:32:07.

  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Regeringen: Dubbelspår på Ostkustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Man vill ju lägga till regionaltågstationer i förslaget som en station vid Gävle sjukhus. Vilket förordas av kommunerna Gävle, Ockelbo, Söderhamn, Hudiksvall och Sundsvall. Så även Gävle kommer dra nytta av det. Man ska nog inte heller försumma att det blir kortare restider för pendling med.
    Ja självklart får Gävle nytta för den trafik som går norrut. Men alltså noll nytta för trafik mot huvudstaden Stockholm och det var ju det som nämndes.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •