Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 3 x orange

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

3 x orange

Knäppt i all hast ser det nästan ut som.. (bild fr Erik Johansson, samling Greger L)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: 3 x orange

Mycket fin, intressant och spännande bild som vanligt!

Svårt att säga var vi är men jag satsar en slant på att vi är någonstans efter Västra stambanan och vi bevittnar så att säga successionen mellan Rb och Rc på den banan.

Rc1 1013 fick ett kort liv eftersom det redan 1973 var med i en svår kollision mellan två godståg i Vretstorp där en passåkande lokförare omkom om jag minns rätt.

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har fotografen i all hast kört sin Renault 16 hit för att ta en bild på loknyheterna? Är vi då i R län? Skaraborgs län.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara Moholm, och att bilen alltså står på den gamla smalspårsdelens område.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara Moholm, och att bilen alltså står på den gamla smalspårsdelens område.
    Ja, det är min uppfattning också. Antagligen rörde det sig om någon form av provkörning av loken.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Har fotografen i all hast kört sin Renault 16 hit för att ta en bild på loknyheterna? Är vi då i R län? Skaraborgs län.
    Uppmärksamt med registrereringsskylten! Vi har sett bilder från från samma fotograf tidigare i detta område så Moholm är säkert rätt.

Rb loket var väl inte direkt att betrakta som ett nytt lok.
    Kan det ha varit någon form av höghastighetsprov?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Proven i Moholm

Kanske är Rc-loket i tågets andra ände 1013?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Häftig bild!

Sällan skådad i Postvagnen.

Tack BD. Vet du något mer om bilden? Vilket år och varför?

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-06-03 klockan 21:19:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det var mycket trevligt på en gång! Rc/Rb och en Renault 16 samt ett tyskt lok i Sverige och inte minst en fin gammal Scaniabuss av den modell jag åkte med till skolan i sjuan! Staffan kan säkert mer om dessa!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag är också uppvuxen med de där bussarna. Standard på SJ:s garage vid Kvarnbergsplan i Huddinge under 60-talet. Övergick sedan till SL och de orange målade bussarna blev sakta men säkert vinröda. Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Ja, det är min uppfattning också. Antagligen rörde det sig om någon form av provkörning av loken.
    Helt klart Moholm, gaveln på dåvarande stationshuset skymtas bakom Rb:n.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    ... inte minst en fin gammal Scaniabuss av den modell jag åkte med till skolan i sjuan! Staffan kan säkert mer om dessa!
    Busstypen kallas Scania-Vabis CF och det fanns CF65, CF66, CF75 och CF76. De började byggas 1959 och tillverkningen upphörde 1966. Då hade de 1174 CF-or byggts. Mest var det CF76 men CF65 var nästan lika många.

Bussarna fick stor spridning över hela Sverige och inte bara hos SJ (och så småningom SL). De ansågs för sin tid mycket moderna med helsynkad växellåda och servostyrning. Men de hade frontmotor vilket nog får anses som omodernt i början av 1960-talet.

Vid högertrafikens införande 1967 blev de flesta CF-or ombyggda om de inte levererats som omställningsbussar.

Bussarna hängde med länge. Sista CF-en i ordinarie linjetrafik för SL gick 8 maj 1987. Bilden är från detta tillfälle. Eventuellt var det sista CF i linjetrafik. Bussen såldes till Svenska Omnibusföreningen samma dag och den finns ännu bevarad, numera lackade i SJ-orange.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Har alltid gillat CF-bussarna.

I mitt tycke var de finaste bussarna under denna period
    Scania-Vabis CF, och SKV Katrineholm som oftast hade
    Scania-Vabis chassi, men förekom även med Volvo chassi.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DB littera 181, tidigare littera E310, tvåfrekvenslok för gränstrafik mot SNCF och CFL. 15 kV 16,7 Hz och 25 kV 50 Hz. Tillverkade 1964.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Busstypen kallas Scania-Vabis CF och det fanns CF65, CF66, CF75 och CF76. De började byggas 1959 och tillverkningen upphörde 1966. Då hade de 1174 CF-or byggts. Mest var det CF76 men CF65 var nästan lika många.

Bussarna fick stor spridning över hela Sverige och inte bara hos SJ (och så småningom SL). De ansågs för sin tid mycket moderna med helsynkad växellåda och servostyrning. Men de hade frontmotor vilket nog får anses som omodernt i början av 1960-talet.

Vid högertrafikens införande 1967 blev de flesta CF-or ombyggda om de inte levererats som omställningsbussar.

Bussarna hängde med länge. Sista CF-en i ordinarie linjetrafik för SL gick 8 maj 1987. Bilden är från detta tillfälle. Eventuellt var det sista CF i linjetrafik. Bussen såldes till Svenska Omnibusföreningen samma dag och den finns ännu bevarad, numera lackade i SJ-orange.

Bra bild på en gammal bekant! Jag körde bussen många gånger i dess tidigare liv som SJ 168!

M v h
    Ingwar

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •