Knäppt i all hast ser det nästan ut som.. (bild fr Erik Johansson, samling Greger L)
Knäppt i all hast ser det nästan ut som.. (bild fr Erik Johansson, samling Greger L)
Mycket fin, intressant och spännande bild som vanligt!
Svårt att säga var vi är men jag satsar en slant på att vi är någonstans efter Västra stambanan och vi bevittnar så att säga successionen mellan Rb och Rc på den banan.
Rc1 1013 fick ett kort liv eftersom det redan 1973 var med i en svår kollision mellan två godståg i Vretstorp där en passåkande lokförare omkom om jag minns rätt.
Mvh/Alex
Har fotografen i all hast kört sin Renault 16 hit för att ta en bild på loknyheterna? Är vi då i R län? Skaraborgs län.![]()
Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara Moholm, och att bilen alltså står på den gamla smalspårsdelens område.
Kanske är Rc-loket i tågets andra ände 1013?
![]()
Häftig bild!
Sällan skådad i Postvagnen.
Tack BD. Vet du något mer om bilden? Vilket år och varför?
Mvh/Alex
Senast redigerat av Alex den 2018-06-03 klockan 21:19:27.
Ja det var mycket trevligt på en gång! Rc/Rb och en Renault 16 samt ett tyskt lok i Sverige och inte minst en fin gammal Scaniabuss av den modell jag åkte med till skolan i sjuan! Staffan kan säkert mer om dessa!
Jag är också uppvuxen med de där bussarna. Standard på SJ:s garage vid Kvarnbergsplan i Huddinge under 60-talet. Övergick sedan till SL och de orange målade bussarna blev sakta men säkert vinröda. Mvh/Alex
Busstypen kallas Scania-Vabis CF och det fanns CF65, CF66, CF75 och CF76. De började byggas 1959 och tillverkningen upphörde 1966. Då hade de 1174 CF-or byggts. Mest var det CF76 men CF65 var nästan lika många.
Bussarna fick stor spridning över hela Sverige och inte bara hos SJ (och så småningom SL). De ansågs för sin tid mycket moderna med helsynkad växellåda och servostyrning. Men de hade frontmotor vilket nog får anses som omodernt i början av 1960-talet.
Vid högertrafikens införande 1967 blev de flesta CF-or ombyggda om de inte levererats som omställningsbussar.
Bussarna hängde med länge. Sista CF-en i ordinarie linjetrafik för SL gick 8 maj 1987. Bilden är från detta tillfälle. Eventuellt var det sista CF i linjetrafik. Bussen såldes till Svenska Omnibusföreningen samma dag och den finns ännu bevarad, numera lackade i SJ-orange.
![]()
Har alltid gillat CF-bussarna.
I mitt tycke var de finaste bussarna under denna period
Scania-Vabis CF, och SKV Katrineholm som oftast hade
Scania-Vabis chassi, men förekom även med Volvo chassi.
DB littera 181, tidigare littera E310, tvåfrekvenslok för gränstrafik mot SNCF och CFL. 15 kV 16,7 Hz och 25 kV 50 Hz. Tillverkade 1964.