Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med kustpilen idag 2018-06-02

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Problem med kustpilen idag 2018-06-02

Det känns ofta som en vinst att inte åka med tågen mot Kalmar och så även idag. Men min bror envisas med att ta tåget eller som ofta ersättningsbussen men idag gick det tom lite sämre än vanligt. Tåg 8557 2018-06-02 fick något fel och blev tvungen att släppa av alla sina resenärer vid nedlagda stationen Mörlunda. Personalen meddelade att det inte gick att ordna någon ersättningsbuss utan man fick försöka ordna egen transport därifrån. Kvar blev alltså de som inte kunde det och en konduktör/tågvärd, tåget åkte däremot bort från Mörlunda tomt. Än mer surt blev det när nästa tåg som passerade inte stannade vid stationen av säkerhetsskäl utan bara åkte förbi. Fortfarande var alltså en drös passagerare och en tågvärd kvar och även nästa, då södergående, tåg skulle alltså inte stanna, sjukt! tycker jag. Någon timma senare hade tågvärden fått tag på taxi men det skulle nog inte räcka till alla passagerare.

Vet inte mer eftersom jag inte var med själv men man undrar vad det är för fel på tåg som gör att man hellre slänger av passagerarna på ett ställe (station) där man inte längre tillåter några tåg att stanna än att låta dem åka med till närmaste ej nedlagda station. Min minnesbild att Mörlunda ser ut som den gjorde precis innan nedläggningen dvs plattform kvar så det är nog mer konstigt att inte efterföljande hela tåg kan stanna där vid ett sådant här tillfälle.

Senast redigerat av UBF6Y den 2018-06-02 klockan 20:26:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Problem med kustpilen idag 2018-06-02

Det var Y2 1382 som blev ståendes i Mörlunda i tåg 8587 och orsaken var överhettade A-motorer. Utan A-motorer som är utrustade med s.k hjälpkärror (generator, kompressor) kan tåget inte fortsätta förrän kylvattnet har svalnat. Tågpersonalen fick plocka bort kylarfiltren på plats och efter en lång stund kunde de återstartas och fordonet kunde för egen maskin rulla fram till Berga och linjen åter kunde öppnas. Själv körde jag rst 8558 och skulle enligt plan möta 8587 i Blomstermåla men det blev istället i Berga och medförde en försening på 18 min för 8558. Det skall noteras att det idag var fruktansvärt varmt uppemot 30 grader i luften. Y2 är utrustade med 4 vattenkylda Cumminsdieslar varav de s.k A-motorerna är utrustade med "hjälpkärror" och utan dessa igång erhålles inte batteriladdning och tryckluft. B-motorerna saknar "hjälpkärror" varför minst en A-motor erfordras för framförande av fordonet. Det skall noteras att det idag var väldigt svårt att överhuvudtaget få fram landsvägsbussar trots ett idogt försök av trafikkontoret.
    Tråkigt nog så drabbade det våra resenärer vilket är att beklaga. Det var länge ovisst om motorerna kunde återstartas därav togs beslutet att släppa av resenärerna vid plattformen i Möa då ingen luftkonditionering fungerade utan laddning. Y2 1382 togs sig sedan fram till Kalmarverkstaden utan resande.
    Palle i Vika.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Det var Y2 1382 som blev ståendes i Mörlunda i tåg 8587 och orsaken var överhettade A-motorer. Utan A-motorer som är utrustade med s.k hjälpkärror (generator, kompressor) kan tåget inte fortsätta förrän kylvattnet har svalnat. Tågpersonalen fick plocka bort kylarfiltren på plats och efter en lång stund kunde de återstartas och fordonet kunde för egen maskin rulla fram till Berga och linjen åter kunde öppnas. Själv körde jag rst 8558 och skulle enligt plan möta 8587 i Blomstermåla men det blev istället i Berga och medförde en försening på 18 min för 8558. Det skall noteras att det idag var fruktansvärt varmt uppemot 30 grader i luften. Y2 är utrustade med 4 vattenkylda Cumminsdieslar varav de s.k A-motorerna är utrustade med "hjälpkärror" och utan dessa igång erhålles inte batteriladdning och tryckluft. B-motorerna saknar "hjälpkärror" varför minst en A-motor erfordras för framförande av fordonet. Det skall noteras att det idag var väldigt svårt att överhuvudtaget få fram landsvägsbussar trots ett idogt försök av trafikkontoret.
    Tråkigt nog så drabbade det våra resenärer vilket är att beklaga. Det var länge ovisst om motorerna kunde återstartas därav togs beslutet att släppa av resenärerna vid plattformen i Möa då ingen luftkonditionering fungerade utan laddning. Y2 1382 togs sig sedan fram till Kalmarverkstaden utan resande.
    Palle i Vika.
    Tack för en fyllig beskrivning. Värmen skapar problem, det är uppenbart.
    Det enda som jag är nyfiken på är varför man kunde släppa av resenärerna på en f.d. station, där man sen inte kunde stanna med något efterföljande tåg för att ta med dem vidare (eller snarare: Varför kunde inte efterföljande inte stanna? Eller varför kunde resenärerna inte fått följa med till Berga i alla fall?)
    Eller var man så säkra att man skulle kunna ordna buss?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att inte ta med resenärerna till Berga efter återstart av Y2 1382 berodde nog på att det var ovisst om vagnen kunde fara vidare eller snart åter bli stående ute på linjen där det är ändå svårare att undsätta med buss/taxi. På frågan varför inte efterföljande tåg 8559 kunde stanna och ta upp de resande i Möa kan jag inte svara på då det är trafikkontoret som skall fatta sådana beslut. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var en tuff dag för Y2:orna igår... Tre av fyra fick köras till verkstaden... Y2 1380 är ensam kvar i trafiken tillsammans med fyra Itino idag

Senast redigerat av Victor den 2018-06-03 klockan 11:59:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, verkstaden pytsar nu ut några vehicklar under eftermiddagen så förhoppningsvis skall det bli bättre senare idag. Palle i Vika.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •