
Ursprungligen postat av
Herbert Paalberg
Det var Y2 1382 som blev ståendes i Mörlunda i tåg 8587 och orsaken var överhettade A-motorer. Utan A-motorer som är utrustade med s.k hjälpkärror (generator, kompressor) kan tåget inte fortsätta förrän kylvattnet har svalnat. Tågpersonalen fick plocka bort kylarfiltren på plats och efter en lång stund kunde de återstartas och fordonet kunde för egen maskin rulla fram till Berga och linjen åter kunde öppnas. Själv körde jag rst 8558 och skulle enligt plan möta 8587 i Blomstermåla men det blev istället i Berga och medförde en försening på 18 min för 8558. Det skall noteras att det idag var fruktansvärt varmt uppemot 30 grader i luften. Y2 är utrustade med 4 vattenkylda Cumminsdieslar varav de s.k A-motorerna är utrustade med "hjälpkärror" och utan dessa igång erhålles inte batteriladdning och tryckluft. B-motorerna saknar "hjälpkärror" varför minst en A-motor erfordras för framförande av fordonet. Det skall noteras att det idag var väldigt svårt att överhuvudtaget få fram landsvägsbussar trots ett idogt försök av trafikkontoret.
Tråkigt nog så drabbade det våra resenärer vilket är att beklaga. Det var länge ovisst om motorerna kunde återstartas därav togs beslutet att släppa av resenärerna vid plattformen i Möa då ingen luftkonditionering fungerade utan laddning. Y2 1382 togs sig sedan fram till Kalmarverkstaden utan resande.
Palle i Vika.