Anledningen till att jag tycker att man bör överväga att bygga ut i befintlig sträckning Almedal-Mölnlycke beror inte på att jag inte ser de fördelar som Mölndalsalternativet innebär. Det beror istället på de speciella förhållanden som gäller för just utbyggnaden Göteborg-Borås. Regeringen vidhåller att de utbyggnader som man nu vill göra ska vara en del av det framtida HH-nätet. Det är alltså HH-tågens behov som står i fokus.
Regionen och kommunernas intresse av lokal och regional trafik ska sedan anpassas till detta på något sätt, och om trafiken ska bli attraktiv kommer det behövas två dubbelspår eller fyrspår en bit ut från Göteborg.
För HH-projektet är det viktig att minimera restiden och hålla ner kostnaderna. Det talar för "Raka vägen" direkt från Almedal genom eller söder om Mölnlycke. HH-projektet har inget intresse av en bana via Mölndal. De ca: 10 mdr som Mölndal kommer kosta kommer alltså belasta lokal och regional trafikens konto. Det är väldigt mycket pengar så frågan är om Staten är intresserad av att finansiera även detta?
Det här skissen gjorde jag i en tidigare tråd här i Postvagnen:
- Dubbelspår Almedal-Mölnlycke i befintlig sträckning inkl. några kurvrätningar
- Planfri anslutning mot Västlänken
- Plattformar och en mindre busstation vid Mölndals övre
- Den planerade BRT-trafiken på Söderleden dras upp till Mölndals övre