Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Regeringen beslutar bygga den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Regeringen beslutar bygga den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...goteborg-boras

Den planerade nya järnvägen mellan Göteborg och Borås får nu finansiering av regeringen. Det meddelades på en presskonferens på lördagen.

Planen är att bygget av nya snabbspår ska kunna påbörjas 2024.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Regeringen beslutar bygga den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

För 3,8 miljarder får man ingen ny järnväg hela vägen. Vilken etapp är det som ska byggas och var ska den ansluta i Göteborgsänden?

Märks att det är valår

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Glädjande besked, men 3,8 miljarder räcker inte så långt. Kanske Mölnlycke-Landvetter flygplats och några andra insatser.

Man kanske bör fundera på att bygga ut dubbelspår Almedal-Mölnlycke i befintlig sträckning för regiontrafiken (med några kurvrätningar), för att gå via Mölndal som regionen och kommunerna vill kommer kosta väldigt mycket.

Senast redigerat av hsr den 2018-06-02 klockan 20:23:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo man borde nästan tillsätta någon slags kommision för att utreda hur man ska få ut mesta mil järnväg för pengarna för att undvika att kasta pengar i vansinnigt dyra projekt som Varberstunneln som inte ger någon trafikmässig fördel alls!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jo man borde nästan tillsätta någon slags kommision för att utreda hur man ska få ut mesta mil järnväg för pengarna för att undvika att kasta pengar i vansinnigt dyra projekt som Varberstunneln som inte ger någon trafikmässig fördel alls!
    Nu handlar samhällsbygge om lite mer än att hela tiden bygga det mest optimala för driften/trafiken. Jag tror nog det är få som skulle vilja bo i ett samhälle där detta var det enda man tog hänsyn till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo men visst gör den det. Och till det kommer andra inte järnvägsrelaterade fördelar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ju fortfarande mycket svårt att förstå fördelarna vad gäller Varberg trots att jag mycket väl känner till platsen. Att göra ett svindyrt tunnelprojekt i stället för ett billigt dubbelspår utmed E6an samt låta befintligt enkelspår vara kvar för persontrafik med uppehåll i Varberg är sanslöst. Fördelarna som nämns (nya havsnära bostäder) beror huvudsakligen på att man flyttar industrihamnen väster ut samt slänger ut Stenas Grenåfärja för att komma åt marken. Allt detta kunde man gjort utan tunnel i kombination med ny godsbangård norr om stan till en bråkdel av kostnaderna!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo men visst gör den det. Och till det kommer andra inte järnvägsrelaterade fördelar.
    Jag har ju fortfarande mycket svårt att förstå fördelarna vad gäller Varberg trots att jag mycket väl känner till platsen. Att göra ett svindyrt tunnelprojekt i stället för ett billigt dubbelspår utmed E6an samt låta befintligt enkelspår vara kvar för persontrafik med uppehåll i Varberg är sanslöst. Fördelarna som nämns (nya havsnära bostäder) beror huvudsakligen på att man flyttar industrihamnen väster ut samt slänger ut Stenas Grenåfärja för att komma åt marken. Allt detta kunde man gjort utan tunnel i kombination med ny godsbangård norr om stan till en bråkdel av kostnaderna!
    Jag trpr att ni jämför med olika saker.
    Jan B jämför säkert med läget idag, dvs ett enda kurvigt spår genom stan, och då finns klara trafikmässiga fördelar med att bygga en tunnel.
    Medan du jämför med ett alternativ som inte finns för politikerna i Varberg, nämligen att bygga ett dubbelspår ute på landet, och behöva ordna anslutningstrafik in till stan och kanske även till anslutande busslinjer. Plus till vilken station skulle banan från Borås anslutas?
    Jag är inte insatt för att veta vad som är bäst, men du har troligen rätt att den lilla stationen på prärien skulle bli billigare i ren byggnad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Anledningen till att jag tycker att man bör överväga att bygga ut i befintlig sträckning Almedal-Mölnlycke beror inte på att jag inte ser de fördelar som Mölndalsalternativet innebär. Det beror istället på de speciella förhållanden som gäller för just utbyggnaden Göteborg-Borås. Regeringen vidhåller att de utbyggnader som man nu vill göra ska vara en del av det framtida HH-nätet. Det är alltså HH-tågens behov som står i fokus.

Regionen och kommunernas intresse av lokal och regional trafik ska sedan anpassas till detta på något sätt, och om trafiken ska bli attraktiv kommer det behövas två dubbelspår eller fyrspår en bit ut från Göteborg.

För HH-projektet är det viktig att minimera restiden och hålla ner kostnaderna. Det talar för "Raka vägen" direkt från Almedal genom eller söder om Mölnlycke. HH-projektet har inget intresse av en bana via Mölndal. De ca: 10 mdr som Mölndal kommer kosta kommer alltså belasta lokal och regional trafikens konto. Det är väldigt mycket pengar så frågan är om Staten är intresserad av att finansiera även detta?

Det här skissen gjorde jag i en tidigare tråd här i Postvagnen:

- Dubbelspår Almedal-Mölnlycke i befintlig sträckning inkl. några kurvrätningar
    - Planfri anslutning mot Västlänken
    - Plattformar och en mindre busstation vid Mölndals övre
    - Den planerade BRT-trafiken på Söderleden dras upp till Mölndals övre

Senast redigerat av hsr den 2018-06-04 klockan 08:27:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Anledningen till att jag tycker att man bör överväga att bygga ut i befintlig sträckning Almedal-Mölnlycke beror inte på att jag inte ser de fördelar som Mölndalsalternativet innebär. Det beror istället på de speciella förhållanden som gäller för just utbyggnaden Göteborg-Borås. Regeringen vidhåller att de utbyggnader som man nu vill göra ska vara en del av det framtida HH-nätet. Det är alltså HH-tågens behov som står i fokus.

Regionen och kommunernas intresse av lokal och regional trafik ska sedan anpassas till detta på något sätt, och om trafiken ska bli attraktiv kommer det behövas två dubbelspår eller fyrspår en bit ut från Göteborg.

För HH-projektet är det viktig att minimera restiden och hålla ner kostnaderna. Det talar för "Raka vägen" direkt från Almedal genom eller söder om Mölnlycke. HH-projektet har inget intresse av en bana via Mölndal. De ca: 10 mdr som Mölndal kommer kosta kommer alltså belasta lokal och regional trafikens konto. Det är väldigt mycket pengar så frågan är om Staten är intresserad av att finansiera även detta?

Tror nog snarare på en rakare sträckning med tunnel under Pixboområdet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller Varberg så är min absoluta övertygelse att man ska bygga ett dubbelspår öster om stan för godstrafik och de snabba tågen som precis som nu enbart stannar i Halmstad vad gäller Halland! Nuvarande station med Boråståg behålls för Öresundstågen och det blir så kort enkelspårsträcka mellan Varberg-Hamra att det enbart med denna trafik går att köra 15 minutersintervall om man vill. OM man sedan vill bygga bostäder vid nuvarande hamnen och flytta godsbangård och båtar västerut har det inget med Västkustbanan att göra utan är en rent lokal grej som politikerna i Varberg på något sätt lyckats lura Trafikverk och regering till att bidra med!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det är ju problematiskt när det är olika intressen som ska tillgodoses och på ett sätt blir det ju de intressen med mest finansiell styrka som vinner.

Den stora fördelen med ett "Mölndalsalternativ" för mig hade varit att det gör det möjligt att minska mina taxiresor till Landvetter.

Jag bor söder om Göteborg och åker en del taxi till Landvetter flygplats, med en station i Mölndal med flygtåg till Landvetter hade minska taxiresan med sträckan Mölndal-GOT, knappt 3 mil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tror nog snarare på en rakare sträckning med tunnel under Pixboområdet.
    Ja, det kan nog vara en bra idé. Ska försöka göra en bättre skiss när jag får tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg
    Ja, det är ju problematiskt när det är olika intressen som ska tillgodoses och på ett sätt blir det ju de intressen med mest finansiell styrka som vinner.

Den stora fördelen med ett "Mölndalsalternativ" för mig hade varit att det gör det möjligt att minska mina taxiresor till Landvetter.

Jag bor söder om Göteborg och åker en del taxi till Landvetter flygplats, med en station i Mölndal med flygtåg till Landvetter hade minska taxiresan med sträckan Mölndal-GOT, knappt 3 mil.
    Ja, det hade underlättat med bytet i Mölndal. Mölndal är dessutom bra för folk som jobbar längst Mölndalsvägen, t.ex. i Krokslätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det hade underlättat med bytet i Mölndal. Mölndal är dessutom bra för folk som jobbar längst Mölndalsvägen, t.ex. i Krokslätt.
    Blir det inte besvärligt att ta sig från Mölndal upp till Mölnlycke? Mycket befintlig bebyggelse, kraftig sväng och stor höjdskillnad. Knappast HH-hastighet i den kurvan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Blir det inte besvärligt att ta sig från Mölndal upp till Mölnlycke? Mycket befintlig bebyggelse, kraftig sväng och stor höjdskillnad. Knappast HH-hastighet i den kurvan.
    Jo, det är därför det är så dyrt. Och om det dessutom ska byggas utöver "Raka vägen" så handlar det om väldigt mycket pengar, dvs HH-tågen raka vägen och regionaltrafiken via Mölndal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nuvarande sträckning, är utförd efter omsorgsfulla undersökningar, på den tiden det inte var en massa hus i vägen, och dessutom med "backning" - just stigningen upp från Almedal underkändes i första byggplanen och måste konstrueras om.

Det är inte förvånande om andra, alternativa, sträckningar järnvägsmässigt faktiskt är sämre än den nuvarande, där men sökt efter bästa möjliga läge och hade betydligt svagare dragkrafter, problem med stigningar etc. Gegrafin och naturen har inte ändrat sig även om det gått 100+ år!

MEN: verktygen och metoderna har ändrats - vi är idag beredda att spränga / gräva / tunneldriva mycket mer än förr, men ibland blir jag lite fundersam... Tunnel är dyr att driva, men den utgör också en "evig kostnad" att hålla i stånd, att bevaka berget, eventuella stabiliseringar, läckage etc. När vi bygger järnväg som tunnelbana lämnar vi våra barn en anläggning som är dyrare att behålla, driva och förvalta än om den ligger ovan jord - så det vill till att fördelarna med tunnel trafikmässigt är rejäla för att motivera merkostnaden, annars bör vi faktiskt acceptera ett par minuter extra med några krökar som ekonomiskt alternativ. Järnvägen har redan idag problem med kostnadsbilden kontra andra trafikslag som är väldigt effektiva, risken är att göra allt så perfekt så ingen betalar, då kommer sotdöden till underverket.

För resa mellan Kungsbacka-linjen och Boråslinjen (Pendeltågen i nuvarande läge avses) är Liseberg den naturliga bytespunkten - ingen orsak att krångla i Mölndal. För omnämnda Krokslätt gäller då lokaltrafik (spårvagn/buss), där dock de som byggde Lisebergsstationen ansåg anslutning vara "någon annans problem" Tanken är väl att den nya station Korsvägen på Värstlänken skall ersätta Liseberg, som väl då tas ur användning efter en i grunden orimligt kort användningstid relativt investeringen. Då blir det förhoppningsvis kortare mellan spårväg och tåg i alla fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, det är därför det är så dyrt. Och om det dessutom ska byggas utöver "Raka vägen" så handlar det om väldigt mycket pengar, dvs HH-tågen raka vägen och regionaltrafiken via Mölndal.
    Det vore till stor nackdel för resenärerna om de inte kan resa med HH-tåget till och från Mölndal, då får de vela runt till Göteborgs Central, precis som på 1970-talet med bara en enda fjärrtågs station i Göteborgsområdet. Urkasst.

Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-06-04 klockan 20:54:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det vore till stor nackdel för resenärerna om de inte kan resa med HH-tåget till och från Mölndal, då får de vela runt till Göteborgs Central, precis som på 1970-talet med bara en enda fjärrtågs station i Göteborgsområdet. Urkasst.
    Men sen kan de ta pendeltåget genom den nya fina tunneln för att komma till Mölndal.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •