Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bästa väg från Nizza till Stockholm

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bästa väg från Nizza till Stockholm

Jag har en lös tanke att flyga till Nice och ta tåget hem. För att få bästa valuta av själva järnvägsresan, vilken väg ska jag ta hem. Har gamla Inter Rail minnen från samma sträcka under början av 70-talet men tar gärna emot bättre förslag. ☺ Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-06-02 klockan 16:56:42.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Bästa väg från Nizza till Stockholm

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har en lös tanke att flyga till Nice och ta tåget hem. För att få bästa valuta av själva järnvägsresan, vilken väg ska jag ta hem. Har gamla Inter Rail minnen från samma sträcka under början av 70-talet men tar gärna emot bättre förslag. ☺ Mvh Alex
    Schweiz är väl trevligt. Man bör försöka ta nattåget Zürich/Bsel-Hamburg. Sökningar hittar annars ofta konstiga byten mitt på natten.

Här är en bild över Schweiz järnvägsnät.

Vill man se intressanta saker ska man inte ha för bråttom hem.
    Får man föreslå sträckan Aix-les-Bains – Martigny ?
    Smalspår och utsikt mot Mont-Balnc med flera berg.
    Snabbast är det väl via Genéve annars.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-02 klockan 17:16:32.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Snabast tänkbara eller ska det vara en trevlig resa på intresanta banor med vackra vyer ?
    Skulle väl då föreslå att du börjar med Tendabanan upp mot Italien, sedan antingen Simplon och gamla Lötschberg eller gamla Gotthardbanan , dessa trafikeras numera av regionaltåg i timtakt. Så Schaffhausen upp mot Stuttgart och sedan vidare över Heilbronn mot Frankfurt och så över Giessen och Marburg mot Kassel och sedan raka vägen hem. Blir en ganska rak väg ungefär lika lång som över de snabbare banorna men kanske mer rofyllt och med vackra vyer. En och annan övernattning blir det ju förstås.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-06-02 klockan 18:19:40.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I dessa trakter rekommenderas Tendabahn. Från Nice-Ville går kl 9.15 (ej dagligen) ryskt tåg till Moskva. Åk detta till Katowice, tar ett dygn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Aix-les-Bains – Martigny låter spännande! Förmodar att det går lätt att ta sig upp dit från Nice. 1974 reste jag Montreux-Spiez och vill minnas att det var en mycket vackert schweiziskt smalspår eller minns jag fel? Det går ju att samordna med ditt tips i Frankrike. jag har varit i Interlaken men det verkar som man kan tråckla sig upp till Zurich via Melringen-Luzern. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Trevlig resa på intressanta banor med vackra vyer är det förstås som gäller. Jag vill gärna resa hem den klassiska vägen via Fågelvägslinjen Puttgarden-Rödby för att få lite Inter Rail nostalgi även om jag vet och sett att det inte är sig likt idag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Aix-les-Bains – Martigny låter spännande! Förmodar att det går lätt att ta sig upp dit från Nice. 1974 reste jag Montreux-Spiez och vill minnas att det var en mycket vackert schweiziskt smalspår eller minns jag fel? Det går ju att samordna med ditt tips i Frankrike. jag har varit i Interlaken men det verkar som man kan tråckla sig upp till Zurich via Melringen-Luzern. Mvh/Alex
    Det blir inte helt raka vägen men det klart man kan tråckla sig upp till Martigny via Frankrike. Och MOB Montreaux-Zweisimmen (smalspår) och vidare Spiez-Interlaken. Smalspåret Interlaken-Meiringen-Lüzerne med delvis kuggstång är mycket åkbar, man har nu även små restaurangvagnar... Varför inte stanna över i Meiringen som är en trevlig liten by med sevärdheter som vattenfallet där Sherlock Holmes dog och Aaresclucht där man åker järnväg ena vägen och går genom en spännande ravin andra vägen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Trevlig resa på intressanta banor med vackra vyer är det förstås som gäller. Jag vill gärna resa hem den klassiska vägen via Fågelvägslinjen Puttgarden-Rödby för att få lite Inter Rail nostalgi även om jag vet och sett att det inte är sig likt idag.
    Färjan Puttgarden-Rödby är både lik och inte lik 70-talet. Ingen rangering, utan dieselmotorvagnar kör själva ombord. Godsbangårdarna är övergivna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Snabast tänkbara eller ska det vara en trevlig resa på intresanta banor med vackra vyer ?
    Skulle väl då föreslå att du börjar med Tendabanan upp mot Italien, sedan antingen Simplon och gamla Lötschberg eller gamla Gotthardbanan , dessa trafikeras numera av regionaltåg i timtakt. Så Schaffhausen upp mot Stuttgart och sedan vidare över Heilbronn mot Frankfurt och så över Giessen och Marburg mot Kassel och sedan raka vägen hem. Blir en ganska rak väg ungefär lika lång som över de snabbare banorna men kanske mer rofyllt och med vackra vyer. En och annan övernattning blir det ju förstås.
    Instämmer i frågan om hur mycket tid som finns, får det ta någon vecka, eller skall det gå på 2 dagar? Samt om du vill besöka städer på vägen, elller om det enbart skall åkas tåg.

I vilket fall, ett plus med Lennarts förslag är att du förmodligen klarar dig långt på enbart ett Interrail-kort, för det är nog inte mycket tillägg på tågen och inte mycket krav på platsbokning (utom Rödby, där behöver du boka under sommaren). I synnerhet om du väljer åka 1 klass där det går.
    Ett annat alternativ första biten är ju att ta smalspåret till Digne, men hur/om man sen kommer vidare vet jag inte.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Instämmer i frågan om hur mycket tid som finns, får det ta någon vecka, eller skall det gå på 2 dagar? Samt om du vill besöka städer på vägen, elller om det enbart skall åkas tåg.

I vilket fall, ett plus med Lennarts förslag är att du förmodligen klarar dig långt på enbart ett Interrail-kort, för det är nog inte mycket tillägg på tågen och inte mycket krav på platsbokning (utom Rödby, där behöver du boka under sommaren). I synnerhet om du väljer åka 1 klass där det går.
    Ett annat alternativ första biten är ju att ta smalspåret till Digne, men hur/om man sen kommer vidare vet jag inte.
    Förr fanns det ju normalspårståg vidare norrut/västerut från Digne, men inte numera. Jag kollade vad sokmotorn www.bahn.de föreslår för en resa från Digne till Lyon. Alla förbindelser som jag såg var buss sydvästut från Digne till Aix-en-Provence och därefter TGV till Lyon. Men det går också att trassla sig fram med buss och tåg via Veynes Dévoluy och Valence.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •