Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Stockholms t-bana: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    44

    Stockholms t-bana: C6 i Sätra – jämförelse då och nu

    Två bilder av samma plats och samma vagntyp med gissningsvis 46 års mellanrum. Den övre bilden föreställande ett C6-tåg mellan Bredäng och Sätra återfinns i den utmärkta boken Stockholms tunnelbanor 1975 (utgiven av Stockholms läns landsting, fotograf ej angiven). Häromdagen gjorde jag ett försök att ta ”samma bild” i dag (den undre bilden blev resultatet).


    En gissning är att denna bild är tagen 1972, då C6 2711 var nylevererad. Tåget går som synes inte i trafik utan det är tänkbart att det är någon form av provtåg med nylevererade vagnar.


    Som framgår av denna bild hinner växtligheten öka avsevärt på fyra decennier; höghusen i Bredäng syns inte längre från denna plats, och knappt enplanshusen i bakgrunden heller. Kraftledningen är sig lik, och lyktstolparna längs vägen, men i spårområdet har det hänt en del. På 1970-talsbilden ser sliprarna på det hitre spåret ut att vara av typen tvåblockssliper, som ju inte fick något större genomslag i Sverige. Det bortre spåret har träsliprar. I dag ligger det betongssliprar av SL:s standardmodell i bägge spåren. En annan förändring är kurvans dosering, som tycks vara betydligt större nu än då.

    Vi ser också hur C6 har förändrats utseendemässigt sedan de var nya. Den mest synliga förändringen är förstås färgsättningen, men mycket annat har också hänt. Många C6, inklusive denna, har försetts med tyfon i fronten. Destinationsrullen har bytts ut och nummerskylten har satts igen (och åter tagits fram och satts igen minst ett par gånger), likaså luftintaget till höger om destinationsskylten. Såväl förarhytten som passagerarutrymmet har byggts om interiört vid flera tillfällen.

    Och ändå är detta samma vagnar som har rullat här i nära fem decennier, och C6 torde nu vara på god väg att bli tunnelbanans mest långlivade vagntyp. På bilden ser det ut att pågå utbildning av nya förare, som kommer att köra dessa vagnar åtskilliga kilometer till innan de slutligen byts ut mot C30. Kanske hinner några C6 fylla 50 år medan de ännu är i trafik – den som lever får se.

    Senast redigerat av Persson den 2018-06-02 klockan 16:09:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •