Alla järnvägar som byggs i Sverige ska ha ERTMS och kommer därmed inte tillåta vanliga tåg, såsom Botniabanan.
Men hur är det med Citybanan? Den är alldeles ny och har vanlig ATC, hur kommer det sig?
Alla järnvägar som byggs i Sverige ska ha ERTMS och kommer därmed inte tillåta vanliga tåg, såsom Botniabanan.
Men hur är det med Citybanan? Den är alldeles ny och har vanlig ATC, hur kommer det sig?
ATC har också radiosignaler, dock bara kortväga från baliser till tåg.
ATC är inbyggt i de flesta tåg i Sverige, men man får köra utan det i max 80 km/h.
För banor med ERTMS behövs ERTMS installation i tågen.
Man ville inte ha det på den banan för då måste alla pendeltåg få det installerat.
En del har det, typ X60B, men det är inte säkert att de skulle vara godkända mot den dialekten/versionen av ERTMS som skulle installerats.
Andra tåg har inte det utan skulle tvingas installera det, kostsamt, flera miljoner per tåg och skulle ge stillestånd för under installations och utprovningsperioden.
Citybanan var planerad för ERTMS precis som Citytunneln i Malmö, men till slut blev det System H med ATC. Tvåskenssignaleringen ska vara en kompromiss och har med förberedelserna inför ERTMS att göra. Det var tydligen inte realistiskt att utrusta alla fordon med ETCS i tid.
Med tanke på att Citybanan är mer att ses som en fyrspårutbyggnad än ett ny järnväg anser i alla fall jag att det skulle vara konstigt att välja ett annat system än det som finns på banan. Ungefär som man skulle välja ett annat signalsystem på ytterspåren när man bygger ut Mälarbanan.
Till skillnad från den vanliga betydelsen, där en fast grön är 80 km/h och en grön blink finns i försignaler (stopp i nästa signal).
Skillnaden är att signalnamnskylten har blå bakgrund (syns dåligt i mörker) och att förarna förväntas känna till ställena. plus att ATC visar den verkliga hastigheten.