Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ERTMS och Citybanan

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    ERTMS och Citybanan

    Alla järnvägar som byggs i Sverige ska ha ERTMS och kommer därmed inte tillåta vanliga tåg, såsom Botniabanan.
    Men hur är det med Citybanan? Den är alldeles ny och har vanlig ATC, hur kommer det sig?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    22

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Alla järnvägar som byggs i Sverige ska ha ERTMS och kommer därmed inte tillåta vanliga tåg, såsom Botniabanan.
    Men hur är det med Citybanan? Den är alldeles ny och har vanlig ATC, hur kommer det sig?
    Inget svar på din fråga men en fråga i frågan, vad innefattar vanliga tåg i detta?

    Gissning är väl att citybanan är en tillbyggnad av befintlig bana?


  3. #3
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Inget svar på din fråga men en fråga i frågan, vad innefattar vanliga tåg i detta?
    Givetvis tåg som inte är utrustade anordningar som tar emot radiosignaler och därmed kan göra på alla järnvägar.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Alla järnvägar som byggs i Sverige ska ha ERTMS och kommer därmed inte tillåta vanliga tåg, såsom Botniabanan.
    Men hur är det med Citybanan? Den är alldeles ny och har vanlig ATC, hur kommer det sig?
    Kopplat till TSD Trafikstyrning och signalering (vilken innehåller kraven på ERTMS) finns en möjlighet att ta fram en införandeplan och söka dispens baserat på den, så har Trafikverket agerat.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Givetvis tåg som inte är utrustade anordningar som tar emot radiosignaler och därmed kan göra på alla järnvägar.
    ATC har också radiosignaler, dock bara kortväga från baliser till tåg.

    ATC är inbyggt i de flesta tåg i Sverige, men man får köra utan det i max 80 km/h.

    För banor med ERTMS behövs ERTMS installation i tågen.

    Man ville inte ha det på den banan för då måste alla pendeltåg få det installerat.
    En del har det, typ X60B, men det är inte säkert att de skulle vara godkända mot den dialekten/versionen av ERTMS som skulle installerats.
    Andra tåg har inte det utan skulle tvingas installera det, kostsamt, flera miljoner per tåg och skulle ge stillestånd för under installations och utprovningsperioden.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    218

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    ATC har också radiosignaler, dock bara kortväga från baliser till tåg.
    ...
    Nej, balistekniken bygger inte på radiosignaler, utan på induktiv koppling.
    /A


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Nej, balistekniken bygger inte på radiosignaler, utan på induktiv koppling.
    /A
    Fordonens utsända 27 MHz och balisernas svar med 4,5 MHz är tveklöst radiosignaler. Men förvisso kan man beskriva strömförsörjningen av baliserna som induktiv.


  8. #8
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citybanan var planerad för ERTMS precis som Citytunneln i Malmö, men till slut blev det System H med ATC. Tvåskenssignaleringen ska vara en kompromiss och har med förberedelserna inför ERTMS att göra. Det var tydligen inte realistiskt att utrusta alla fordon med ETCS i tid.


  9. #9
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Citybanan var planerad för ERTMS precis som Citytunneln i Malmö, men till slut blev det System H med ATC. Tvåskenssignaleringen ska vara en kompromiss och har med förberedelserna inför ERTMS att göra. Det var tydligen inte realistiskt att utrusta alla fordon med ETCS i tid.
    Och EU gick med på att banan inte fick ERTMS för det?


    Vad är tvåskenssignalering?

    Senast redigerat av Per No den 2018-06-03 klockan 09:14:11.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Och EU gick med på att banan inte fick ERTMS för det?

    Vad är tvåskenssignalering?
    Har "EU" överhuvudtaget tillfrågats?

    Tvåskensignalering beskrivs numera utförligt i TTJ.


  11. #11
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Och EU gick med på att banan inte fick ERTMS för det?
    - - -
    Är du säker på att det krävs dispens från EU för att en bana ska få byggas utan ERTMS? Var har du hittat den uppgiften?


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Och EU gick med på att banan inte fick ERTMS för det?


    Vad är tvåskenssignalering?
    Väldigt kortfattat:
    Alla huvudljussignaler har enbart två sken, ett grönt och ett rött. Tre signalbesked är möjliga att visa, nämligen "Kör 40" (fast grönt) "Kör 40 varsamhet" (en grön blink) och "stopp" (fast rött). Högre besked fås genom ATC.


  13. #13
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Är du säker på att det krävs dispens från EU för att en bana ska få byggas utan ERTMS? Var har du hittat den uppgiften?
    Måste inte alla banor som byggs nuförtiden byggas med ERTMS?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Med tanke på att Citybanan är mer att ses som en fyrspårutbyggnad än ett ny järnväg anser i alla fall jag att det skulle vara konstigt att välja ett annat system än det som finns på banan. Ungefär som man skulle välja ett annat signalsystem på ytterspåren när man bygger ut Mälarbanan.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: ERTMS och Citybanan

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Och EU gick med på att banan inte fick ERTMS för det?


    Vad är tvåskenssignalering?
    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Väldigt kortfattat:
    Alla huvudljussignaler har enbart två sken, ett grönt och ett rött. Tre signalbesked är möjliga att visa, nämligen "Kör 40" (fast grönt) "Kör 40 varsamhet" (en grön blink) och "stopp" (fast rött). Högre besked fås genom ATC.
    Till skillnad från den vanliga betydelsen, där en fast grön är 80 km/h och en grön blink finns i försignaler (stopp i nästa signal).
    Skillnaden är att signalnamnskylten har blå bakgrund (syns dåligt i mörker) och att förarna förväntas känna till ställena. plus att ATC visar den verkliga hastigheten.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •