Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Älvsborgsbanan idag

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Älvsborgsbanan idag

Då det har förekommit en del oklarheter vad gäller avstängning etc av Älvsborgsbanan kan det vara intressant att studera facit så här långt. Vad som kommer att hända resten av veckoslutet står skrivet i stjärnorna (läs solen).

Ordinarie resandetåg synes rulla någorlunda enligt plan med måttliga förseningar mellan Grästorp och Vargön. Detta gäller såväl Västtågen som morgonens snabbtåg från Uddevalla till Stockholm. Utöver dessa tåg så har banan under natten och dagen trafikerats av 5 godståg (plus några under gårdagskvällen). Relationer (bl a Värö-Falköping, Göteborg-Nässjö och Sundsvall-Göteborg) samt tågnummer tyder på att det rör sig om omledningståg som körts enligt gällande plan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Älvsborgsbanan idag

Så.. Det är förbjudet att köra SJ AB X2 på banan mellan Herrljunga och Öxnered, men det går bra att köra omledda godståg där, samtidigt som den ordinarie banan mellan öppnats för trafik förbi Alingsås till Göteborg, och där körs bara enstaka X2:or..?!?

Senast redigerat av Martin Helge den 2018-06-02 klockan 16:17:48.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Älvsborgsbanan idag

Citat Ursprungligen postat av Martin Helge Visa inlägg
    Så.. Det är förbjudet att köra SJ AB X2 på banan mellan Herrljunga och Öxnered, men det går bra att köra omledda godståg där, samtidigt som den ordinarie banan mellan öppnats för trafik förbi Alingsås till Göteborg, och där körs bara enstaka X2:or..?!?
    Verkar ju inte bättre. Möjligen motiveras beslutet med att om det skulle uppstå en solkurva och ett godståg spårar ur så kräver det inte lika många skadade som om ett X 2000 skulle råka ut för samma sak.

Men nog verkar det underligt. Och är det så att banan Borås-Herrljunga aldrig varit stängd för omledningståg men att Trafikverket inte lyckades kommunicera detta till SJ?

Det är väl inte så mycket att göra åt detta nu men en sak borde i alla fall kunna införas med omedelbar verkan: Trafikverket får inte använda begrepp som Älvsborgsbanan, Viskadalsbanan och Kust-till-kustbanan eftersom det leder till oklarheter och missförstånd. Det är inte förbjudet att använda sträckans start- och slutstationer. För internt bruk - obs jag skrev för internt bruk) skulle också stationernas signaturer få användas.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Verkar ju inte bättre. Möjligen motiveras beslutet med att om det skulle uppstå en solkurva och ett godståg spårar ur så kräver det inte lika många skadade som om ett X 2000 skulle råka ut för samma sak.

Men nog verkar det underligt. Och är det så att banan Borås-Herrljunga aldrig varit stängd för omledningståg men att Trafikverket inte lyckades kommunicera detta till SJ?

Det är väl inte så mycket att göra åt detta nu men en sak borde i alla fall kunna införas med omedelbar verkan: Trafikverket får inte använda begrepp som Älvsborgsbanan, Viskadalsbanan och Kust-till-kustbanan eftersom det leder till oklarheter och missförstånd. Det är inte förbjudet att använda sträckans start- och slutstationer. För internt bruk - obs jag skrev för internt bruk) skulle också stationernas signaturer få användas.
    Det förvirrande i detta sammanhang var att man inte gjorde skillnad på "delar av Älvsborgsbanan" och "Älvsborgsbanan i sin helhet", därmed gick det inte utläsa hur omfattande avstängningen var. Konventionen borde vara att när man skriver "Älvsborgsbanan" menas därmed banan i sin helhet, men som jag redan kommenterat var Trafikverkets första pressmeddelande ett under av otydlighet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det förvirrande i detta sammanhang var att man inte gjorde skillnad på "delar av Älvsborgsbanan" och "Älvsborgsbanan i sin helhet", därmed gick det inte utläsa hur omfattande avstängningen var. Konventionen borde vara att när man skriver "Älvsborgsbanan" menas därmed banan i sin helhet, men som jag redan kommenterat var Trafikverkets första pressmeddelande ett under av otydlighet.
    Jag håller inte med om din konvention, utan instämmer helt i Staffans inlägg (och liknande påpekade jag redan igår): Förbjud användandet av banornas namn i någon information som skall påverka beslutsfattare (t.ex. järnvägsföretag) eller allmänhet.
    Varje eventuell förekomst av uttrycket Älvsborgsbanan måste bemötas med motfrågan: Exakt vilken sträcka?

Det är ju som Norrbotniabanan, är den under byggnad, eller har den just fått pengar, eller finns det inte alls något beslut? Det beror på vilken sträcka man talar om.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag kan inte finna att en enda meter av Älvsborgsbanan varit avstängd eller planerats bli avstängd. Möjligen att man sett en risk för avstängning. Vad som hänt är att vissa men inte alla beviljade adhoc-tåglägen dragits tillbaka.

Vad gäller Borås-Herrljunga fanns idag ett (varken mer eller mindre) beviljat tågläge för omledning. Jag känner inte till orsaken till detta ringa antal men kan tänka mig att följande kan ha spelat in:
    - Längre sträcka med enkelspår och därmed mötesproblematik.
    - Pågående arbeten på Borås C med påverkan på kapaciteten.
    - Sedvanlig trängsel på sträckan Almedal-Göteborg.

Vad gäller information från Trafikverket måste konstateras att det finns en "förbättringspotential" av betydande omfattning. Det räcker inte att vara skolad informatör. Det krävs även grundläggande verksamhetskunskap. Nedan återges ett närliggande exempel på hur det många gånger ser ut:

Hallands och Västra Götalands län, spårfel

Uppdaterad: 2018-05-31 14:58
    Göteborg-Herrljunga-Öxnered-Uddevalla: Det är förseningar i tågtrafiken mellan Grästorp och Vargön. Det påverkar all tågtrafik på sträckan Herrljunga-Vänersborg-Uddevalla. Tågen beräknas gå enligt tidtabell under eftermiddagen 1/6. För mer inofrmation om din resa kontakta ditt tågbolag. Orsaken är ett spårfel.
    Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
    Uddevalla C, Anneberg, Kungsbacka, Kode, Hede, Kållered, Lindome, Ljungskile, Mölndal, Stenungsund, Stora Höga, Svenshögen, Uddevalla Östra, Ytterby, Åsa, Varberg, Grästorp, Vargön Starttid:2018-05-30 07:41

Notera att det gäller spårfel mellan Grästorp och Vargön. Bland påverkade stationer saknas exempelvis de direkt berörda Vänersborg och Vara. Däremot så tycks pendeltågen mellan Göteborg och Kungsbacka samt Öresundstågen kunna bli påverkade. Därtill även södra Bohusbanan. Resterande fel låter jag stå opåtalade.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Jag kan inte finna att en enda meter av Älvsborgsbanan varit avstängd eller planerats bli avstängd. Möjligen att man sett en risk för avstängning. Vad som hänt är att vissa men inte alla beviljade adhoc-tåglägen dragits tillbaka.

Vad gäller Borås-Herrljunga fanns idag ett (varken mer eller mindre) beviljat tågläge för omledning. Jag känner inte till orsaken till detta ringa antal men kan tänka mig att följande kan ha spelat in:
    - Längre sträcka med enkelspår och därmed mötesproblematik.
    - Pågående arbeten på Borås C med påverkan på kapaciteten.
    - Sedvanlig trängsel på sträckan Almedal-Göteborg.

Vad gäller information från Trafikverket måste konstateras att det finns en "förbättringspotential" av betydande omfattning. Det räcker inte att vara skolad informatör. Det krävs även grundläggande verksamhetskunskap. Nedan återges ett närliggande exempel på hur det många gånger ser ut:

Hallands och Västra Götalands län, spårfel

Uppdaterad: 2018-05-31 14:58
    Göteborg-Herrljunga-Öxnered-Uddevalla: Det är förseningar i tågtrafiken mellan Grästorp och Vargön. Det påverkar all tågtrafik på sträckan Herrljunga-Vänersborg-Uddevalla. Tågen beräknas gå enligt tidtabell under eftermiddagen 1/6. För mer inofrmation om din resa kontakta ditt tågbolag. Orsaken är ett spårfel.
    Stationer där tågtrafiken kan påverkas:
    Uddevalla C, Anneberg, Kungsbacka, Kode, Hede, Kållered, Lindome, Ljungskile, Mölndal, Stenungsund, Stora Höga, Svenshögen, Uddevalla Östra, Ytterby, Åsa, Varberg, Grästorp, Vargön Starttid:2018-05-30 07:41

Notera att det gäller spårfel mellan Grästorp och Vargön. Bland påverkade stationer saknas exempelvis de direkt berörda Vänersborg och Vara. Däremot så tycks pendeltågen mellan Göteborg och Kungsbacka samt Öresundstågen kunna bli påverkade. Därtill även södra Bohusbanan. Resterande fel låter jag stå opåtalade.
    Ja, och det är ju verkligen inte första gången. (Och dessvärre nog inte sista heller...)

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Vad gäller information från Trafikverket måste konstateras att det finns en "förbättringspotential" av betydande omfattning. Det räcker inte att vara skolad informatör. Det krävs även grundläggande verksamhetskunskap.
    När det gäller just detta fall vill jag nog hävda att det var just informatörsskolningen som brast: "Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor."

Begrep författaren ens själv vilket budskap som skulle fram?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •