Gräsbrand mellan Vagnhärad och Västerljung. Troligen en vanlig inbromsning här. Tågen brukar sätta till broms i höjd med Västerljungs stationshus.
SR P4 Sörmland
Sörmlands Nyheter
Gräsbrand mellan Vagnhärad och Västerljung. Troligen en vanlig inbromsning här. Tågen brukar sätta till broms i höjd med Västerljungs stationshus.
SR P4 Sörmland
Sörmlands Nyheter
Nej, det är tjuvbroms här också, Sparktrade-tåget, som gick i transport (dvs utan att slipa rälerna) har konstaterad tjuvbroms och står i Hölö.
Vad får dej att tror att en fartsänkning från 135 till 120 skulle vara så kraftigt att det skulle orsaka en gräsbrand. Det räcker att ta en knäpp på spaken en kort stund bara, om ens det, så det går allt åt lite mer för fixa brasa på en makadambana som dessutom är väl slyrensad.
Inbromsning till Vagnhärad blir naturligtvis lite hårdare, men den räcker oftast att påbörja nånstans mellan försignalen och infarten, dvs drygt en kilometer senare.
Sparktrade ? Är det det långa sliptåget ? Fanns inget sådant på banan. Åkte från andra hållet med 10223 ungefär när det tändes på.
När jag kom ner till Norrköping konstaterade jag och avbytande förare förvånat att banan enligt skyltning var stängd pga brand i banvallen i Västerljung.
Ringde och frågade om jag kan ha varit skyldig. Nix, ett arbetsfordon jag mötte i Tystberga. Tyckte det snarare såg ut som en stoppmaskin eller liknande.