Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mot små tåg i bergen - Stora röda tåg [Del 3]

Mot små tåg i bergen - Stora röda tåg [Del 3]

I förra delen tittade vi lite på spårvägen i Bad Schandau, som jag tycker ni ska göra ett stopp vid när ni har vägarna förbi!

Tidigare delar:
    Del 1
    Del 2

4e maj 2018

I förra delen lämnade vi Bad Schandau med S1 till Dresden, och här har vi hamnat vid Dresden Mitte, för att försöka fånga en CarGoTram, som har börjat användas igen. Men först en kontaktledningsinspektionsvagn.

Men väntan blev inte lång, efter runt 20 minuter kom till slut en CarGoTram, som kör delar(?) till Volkswagen-fabriken i staden.

Även ett antal helt vanliga spårvagnar passerade, men vi hoppar över de.

Stort rött tåg! Men en aning kortare än de små röda tågen vi ska åka imorgon.

En modern spårvagn i retro-stil med reklam för något spårvägsmuseum och 50 år med Tatra i Dresden.

Tatra var det ja! Det stod fotografer verkligen överallt, och även vanliga människor verkade ta fram telefon och ta en bild. Är de så omtyckta här Tatrorna?!

Tydligen lyckades vi pricka in dagens sista Tatra-tur(!) till Plauen för dagen, och det var som sagt diggare överallt. Här höll även några ungdomar på att mäta upp hela interiören. Frågade om de var nåt speciellt som skulle hände, men de sa bara att det var en häftig spårvagn...

Sedan tog vi tåget till Chemnitz, för att få åka lite dieselloktåg. Men på ditvägen var det nån modern motorvagn, så blev ingen bild att visa.

Ny spårvagn i Chemnitz, en duospårvagn, som används på vanliga järnvägsnätet. Även med toalett ombord har jag för mig från InnoTrans för nåt år sen.

Oslo's Tunne... förlåt! Spårvagn i Chemnitz. Färgsättningen påminner väldigt mycket om Oslos gamla tunnalbanevagnar.

I Chemnitz hade de även den fulaste Tatran jag någonsin sett...

Efter en dryg halvtimme i Chemnitz kom då vårat tåg, RE6 mellan Leipzig-Chemnitz in. Linjen körs av MRB, Mitteldeutsche Regiobahn (Transdev's bolag tror jag), med gamla personvagnar och diesellok typ 223.

Vi lyckades alltså ta oss nu till Leipzig, där vi nu hade en timmes byte. Dags att inta lite middag lite snabbt alltså! Vi åt på Vapiano en bit från Hbf.

Och eftersom vi var inne i sköna maj kunde vi sitta ute, och titta på spårvagnar som passerade. Såna ställen uppskattas alltid!

Efter middagen tog vi oss tillbaka till Hbf, och tog ett IC2-tåg från Leipzig till Magdeburg, där nattens nattåg skulle bordas.

Även i Magdeburg hade vi en rätt lång bytestid, så vi hann ströva omkring lite på rätt tomma gator och titta på de spårvagnar som passerade. Stationen i Magdeburg höll de på att bygga om dessutom.

Kul att se ett Tatra-släp bakom en modern spårvagn! Ser lite lattjo ut.

Tillbaka på Magdeburg Hbf, och snart skulle tåg 471 rulla in, så vi kunde borda vagn 305 och förhoppningsvis få lite sömn i sittkupén.

Imorgon vaknar vi alltså upp i ett nytt land, och ser fram emot det!
    På återseende, och god natt,
    //Jocke

(Vill nån se fler spårvägsbilder, så säg till så lägger jag upp de med! La inte in alla jag tog i reseberättelsen, hade blivit 5 delar istället för 1 som nu isf)

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-06-02 klockan 02:02:08.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Sv: Mot små tåg i bergen - Stora röda tåg [Del 3]

Tack!

Du nämnar Mitteldeutsche Regiobahn. Den är del av Transdev, det stämmar.
    Men det är två bolag som använder detta märke: Leipzig - Chemnitz och Leipzig - Döbeln körs av Transdev Regio Ost medan eltågen runt Chemnitz körs av Bayerische Oberlandbahn. Som sagt, bägge unter märket Mitteldeutsche Regiobahn.

Den där "fula Tatran" i Chemnitz har liksom den ena visade vagn i Dresden den traditionella Tatra-färgsättningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du får gärna visa några Tatror från besöket i Leipzig,ty där har dom samma släpvagn(för att få låggolvsdel)som i Magdeburg./Ulf

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Du får gärna visa några Tatror från besöket i Leipzig,ty där har dom samma släpvagn(för att få låggolvsdel)som i Magdeburg./Ulf
    Från just Leipzig hann det inte bli några Tatror framför linsen, men du kan få en från ett tidigare besök. Men jag antar att du menar tvärtom? I Leipzig kopplar de på låggolvssläp för att få låggolv till befintliga Tatror, medans i Magdeburg kopplar man på gamla Tatrasläp på moderna låggolvsvagnar för att få fler sittplatser?

T4D 2147 med låggolvssläp i Leipzig förra sommaren.

Sören: Som alltid kul med dina kommentarer! Tack för infon, då hänger jag med lite mer. Men Tatra-färgen passar verkligen bäst på just en Tatra, och helst i original-utförande

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kul, tackar för reportaget!!!!!

Spårvägen som även går på järnväg i Chemnitz är intressant!

Är det nån som vet ifall det finns nån plan på att låta dessa vagnar gå som spårväg i ändarna på "järnvägssträckorna"? Åtminstone den mittre linjen norrut verkar ju ha järnvägstationen ganska långt västerut i en relativt stor tätort, stor nog att det kanske finns underlag för en lokal spårvägslinje sista biten? Om den byggs som spårväg istället för järnväg, eller att det allmänt elektrifieras med spårvägsspänning, så bör det ju dessutom gå att ha hållplatser klart tätare eftersom det rimligtvis innebär bättre acceleration och/eller allmänt bättre för miljön att använda el än diesel.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Kul, tackar för reportaget!!!!!

Spårvägen som även går på järnväg i Chemnitz är intressant!

Är det nån som vet ifall det finns nån plan på att låta dessa vagnar gå som spårväg i ändarna på "järnvägssträckorna"? Åtminstone den mittre linjen norrut verkar ju ha järnvägstationen ganska långt västerut i en relativt stor tätort, stor nog att det kanske finns underlag för en lokal spårvägslinje sista biten? Om den byggs som spårväg istället för järnväg, eller att det allmänt elektrifieras med spårvägsspänning, så bör det ju dessutom gå att ha hållplatser klart tätare eftersom det rimligtvis innebär bättre acceleration och/eller allmänt bättre för miljön att använda el än diesel.
    Om det är den som hette C15 så tolkar jag denna information som att den redan går på språrvägen inne i Chemnitz. Man hittar så mycket ute på Internet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, i Chemnitz går den in på spårvägen med 3-skenspår men jag tror frågeställaren undrar över andra änden?
    -Per

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Jo, i Chemnitz går den in på spårvägen med 3-skenspår men jag tror frågeställaren undrar över andra änden?
    -Per
    Treskensspår finns inte (längre?) i Chemnitz. Kanske i spårvägsmuseet. Det nya spårvägsnätet har normalspår, smalspåret (925 mm!) har lagts ned 1988.

Vad gäller "Chemnitzer Modell" så finns det i princip två metoder.

Äldst är linje C11 (tidigare 522). Den trafikeras med Variobahn (Bildlänk ur Jockes inlägg) och är elektrifierad med spårvägsspänning ävan över järnvägsdelen ner (eller upp) till Stollberg.

Rätt nya är dessa vagnar (som har toalett). De går i norr till Hainichen, Burgstädt och Mittweida. På järnvägsspår endast med diesel (banan till Mittweida har kontaktledning). På spårvägsnätet normalt med el. Söderut ska banan till Aue ombyggas och sedan trafikeras också som "Chemnitz-Bahn" med dessa vagnar. Byggstarten beräknas i nuläget vara hösten 2018. Aktuell går vagnarna utanför de tre nämnda linjerna även på banan Chemnitz - Wilischthal (sedan är det en liten promenad innan resenärerna fortsätter med Desiro-motorvagnar av Erzgebirgsbahn vidare till Annaberg och Cranzahl).

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-06-09 klockan 11:03:25.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    -Per
    Nej, det är i Zwickau det är treskensspår.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ursäkta. tog fel på Chemnitz och Zwickau, där går normalspåriga järnvägen ned till centrum på ett 3-skensspår. Bägge städerna har dock spårväg på järnväg, eller tvärtom om man så vill. I Zwickau gäller nog tvärtom då det är tyngre järnvägsmaterial som går ner i centrum. Nordhausen har också spårväg på järnväg men där är bägge smalspåriga.
    -Per

Inget problem. Jag tänkte inte ens på Zwickau.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Vore det inte bättre att ha tvåströmselfordon för trafiken mot Hainichen?

Men slutsatsen är alltså att det finns ingen plan på att ha någon del ren spårväg för dessa linjer förutom det som redan finns i Chemnitz?

Jag tänker på de där tvåsystemfordonen/näten i till exempel området kring Karlsruhe såsom till exempel snutten till Bad Wildbad Kurpark.

Vore det inte bättre att ha tvåströmselfordon för trafiken mot Mittweida?
    Mittweida, ej Hainichen. Det skulle bli för dyrt och innebära att Verkehrsverbund Mittelsachsen skulle ha en liten och en ännu mindre serie Tramtrains (Chemnitzbahn).

Men slutsatsen är alltså att det finns ingen plan på att ha någon del ren spårväg för dessa linjer förutom det som redan finns i Chemnitz?
    Jo, jag kommer just ihåg det. I Stolberg är en ny linjeförning för banan till S:t Egidien under planering. Om du tar https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.7087/12.7657 så ser du stationen Stollberg. Linjen ska fortsätta mot syd, sedan svänga mot väst. Sedan mot norr på Auer Straße. Vidare med korsning av motorvägen innan linjen kommer till banan till S:t Egidien.

Dessutom planeras en ny linje för Chemnitzbahn till Limbach-Oberfrohna. Ny spårväg ut ur Chemnitz och sedan på en gammal järnvägslinje till tätorten.

Och banorna mot Cranzahl och Pockau-Lengefeld ska ingå. Se http://www.chemnitzer-modell.de för fler informationer, endast på tyska.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Mittweida, ej Hainichen. Det skulle bli för dyrt och innebära att Verkehrsverbund Mittelsachsen skulle ha en liten och en ännu mindre serie Tramtrains (Chemnitzbahn).
    Blir det för dyrt/krångligt att ha någon slags utbyte med andra orter som har liknande fordon? Eller är de tillräckligt olika för att det inte riktigt ska passa, trots att det är duospårvagnar?

Tänker på att det finns ju en hel del andra tyska orter som har duospårvagnar med DC/AC och/eller DC/diesel.

Jo, jag kommer just ihåg det. I Stolberg är en ny linjeförning för banan till S:t Egidien under planering. Om du tar https://www.openstreetmap.org/#map=15/50.7087/12.7657 så ser du stationen Stollberg. Linjen ska fortsätta mot syd, sedan svänga mot väst. Sedan mot norr på Auer Straße. Vidare med korsning av motorvägen innan linjen kommer till banan till S:t Egidien.
    Intressant!

Dessutom planeras en ny linje för Chemnitzbahn till Limbach-Oberfrohna. Ny spårväg ut ur Chemnitz och sedan på en gammal järnvägslinje till tätorten.

Och banorna mot Cranzahl och Pockau-Lengefeld ska ingå. Se http://www.chemnitzer-modell.de för fler informationer, endast på tyska.
    Trevligt! Ser att de verkar ha kommit såpass långt att den delen som är ren spårväg i Chemnits är klar.

Blir det för dyrt/krångligt att ha någon slags utbyte med andra orter som har liknande fordon? Eller är de tillräckligt olika för att det inte riktigt ska passa, trots att det är duospårvagnar?
    Det har uppsatts en grupp som ska samordna framtida beställningar av Tramtrain-vagnar i Tyskland.
    Varför man valde ett eget modell för Chemnitz vet jag tyvärr inte. Europäisk upphandling där Vossloh Spanien lade det bästa budet troligtvis.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •