Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Soppan mellan Herrljunga och Göteborg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Soppan mellan Herrljunga och Göteborg

Jag tycker att Trafikverket till att börja med ska komma med ett förtydligande. Deras pressmeddelande i ärendet var ju minst sagt rörigt och synnerligen opedagogiskt formulerat. Tänker TRV:s informatörer aldrig på att mottagaren av ett meddelande om något järnvägsrelaterat inte vet något om tåg och järnvägar? Då blir det en j-a soppa av alltihop. Aftonbladet kröner dessutom det hela med en bild på SL:s X10-motorvagnar uppställda i Sumpan...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Soppan mellan Herrljunga och Göteborg

Ja, långt om länge har det kommit fram att det är de planerade omledningstågen Göteborg-Borås-Herrljunga och Göteborg-Öxnered-Herrljunga som har ställts in. Men det har media inte förstått och knappt Trafikverkets presschef heller.

Tågen är alltså sedan länge planerat inställda Göteborg-Alingsås-Herrljunga.

Jag har alltid varit av uppfattningen att det är bättre med ersättningsbussar än omledning. Omledning leder till rejält förlängda restider och de går på mycket känsliga banor. Men inte trodde jag att det på detta grymma sätt skulle visa att jag haft rätt.

Nu gäller det alltså att skaffa fram ett 50-tal bussar för lördagen och ett 75-tal för söndagen. Det kommer naturligtvis inte att gå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag tycker att Trafikverket till att börja med ska komma med ett förtydligande. Deras pressmeddelande i ärendet var ju minst sagt rörigt och synnerligen opedagogiskt formulerat. Tänker TRV:s informatörer aldrig på att mottagaren av ett meddelande om något järnvägsrelaterat inte vet något om tåg och järnvägar? Då blir det en j-a soppa av alltihop. Aftonbladet kröner dessutom det hela med en bild på SL:s X10-motorvagnar uppställda i Sumpan...
    Nu har väl dock AB bytt bild vad jag kan se, det är X2,X55 och X40 på den nya. Men Trv uttalande inger väl inte odelat förtroende. ”Varken vi eller SJ vet hur det kommer at bli”. ” det kommmer att bli inställda tåg men det kommer också att gå en del tåg”. Ja vad säger man om informationen ? På Tv brukar Trv släppa fram en informatör med tydlig Halmsta-dialekt och han brukar väl göra bra ifrån sig.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På Tv brukar Trv släppa fram en informatör med tydlig Halmsta-dialekt och han brukar väl göra bra ifrån sig.
    Det måste vara Trafikverkets presschef Bengt Ohlsson du tänker på. Ja, han var en katastrof i början men han har blivit allt bättre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför ställer man in över Borås?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det måste vara Trafikverkets presschef Bengt Ohlsson du tänker på. Ja, han var en katastrof i början men han har blivit allt bättre.
    Minns inte det men säger du det så är det säkert korrekt. Att anställa informatörer utifrån kan ge problem, dom är duktiga på att kommunicera men ofta nog, åtminstone i början, dåliga på sakkunskaper i ämnet som berörs. Jag tycker i det sammanhanget polisen lyckats bra när man i stället tagit erfarna poliser och gett dom utbildning i informationsteknik och att bemöta massmedia. Det är sällan man hör dom svamla i nattmössan utan det brukar vara korrekta svar. Ibland kanske att det inte finns någon information och ibland att man inte får uttala sig detaljerat i ett ärende men alltid korrekt.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-06-01 klockan 17:34:25.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Minns inte det men säger du det så är det säkert korrekt. Att anställa informatörer utifrån kan ge problem, dom är duktiga på att komunicera men ofta nog, åtminstone i början, dåliga på sakkunskaper i ämnet som berörs. Jag tycker i det sammanhanget polisen lyckats bra när man i stället tagit erfarna poliser och gett dom utbildning i informationsteknik och att bemöta massmedia. Det är sällan man hör dom svamla i nattmössan utan det brukar vara korrekta svar. Ibland kanske att det inte finns någon information och ibland att man inte får uttala sig detaljerat i ett ärende men alltid korrekt.
    Instämmer!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Vilket inlägg är det som du egentligen ville ha svarat på?
    Nu har du ju gett dig in i presschefsdebatten.

Jag undrar för jag har inte sett någon (bekräftad) uppgift att någon ställt in något över Borås (men jag kan ha missat något).

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Here we go agin:

Nu kom denna TRV-text via TT:

"Trafikverket har beslutat att ställa in tågtrafiken på sträckan Göteborg - Herrljunga på grund av att det varma vädret orsakat omfattande solkurvor.

Detta påverkar samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Stockholm med avgångstid från fredag kväll 21.00 till och med söndag kväll. Resenärer hänvisas till SJ för mer information om sin resa. MTRs resenärer påverkas inte.

På Västra Stambanan genomförs nu en stor inplanerad upprustning. Detta gör att sträckan Göteborg- Herrljunga (Göteborg- Stockholm) är stängd för trafik. Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor. I helgen pågår det stora event både i Stockholm och Göteborg och många resenärer påverkas av detta.
    Västra Stambanan är en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor. För att den ska fungera smidigt behöver vi kontinuerligt rusta upp och förbättra den.Trafikverket genomför just nu en stor upprustning och modernisering av stora delar svenska järnvägssystemet för att göra järnvägen snabb och säker."

Först i tredje stycket framgår det vad som egentligen gäller. Suck!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilket inlägg är det som du egentligen ville ha svarat på?
    Nu har du ju gett dig in i presschefsdebatten.

Jag undrar för jag har inte sett någon (bekräftad) uppgift att någon ställt in något över Borås (men jag kan ha missat något).
    Bra fråga. Jag bara frågar rätt ut och hoppas på ett svar. Informationen från Trv är som så ofta virrig.

Medlem
    sep 2017

Bra fråga. Jag bara frågar rätt ut och hoppas på ett svar. Informationen från Trv är som så ofta virrig.
    Trafikverket uppger i sitt pressmeddelande att trafiken på Älvsborgsbanan är stoppad. Och den går Borås-Herrljunga-Uddevalla. Så om Trafikverket känner till banornas beteckning är de planerade omledningstågen stoppade. Om Västtågen går har jag inte hittat någon uppgift.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Here we go agin:

Nu kom denna TRV-text via TT:

"Trafikverket har beslutat att ställa in tågtrafiken på sträckan Göteborg - Herrljunga på grund av att det varma vädret orsakat omfattande solkurvor.

Detta påverkar samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Stockholm med avgångstid från fredag kväll 21.00 till och med söndag kväll. Resenärer hänvisas till SJ för mer information om sin resa. MTRs resenärer påverkas inte.

På Västra Stambanan genomförs nu en stor inplanerad upprustning. Detta gör att sträckan Göteborg- Herrljunga (Göteborg- Stockholm) är stängd för trafik. Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor. I helgen pågår det stora event både i Stockholm och Göteborg och många resenärer påverkas av detta.
    Västra Stambanan är en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor. För att den ska fungera smidigt behöver vi kontinuerligt rusta upp och förbättra den.Trafikverket genomför just nu en stor upprustning och modernisering av stora delar svenska järnvägssystemet för att göra järnvägen snabb och säker."

Först i tredje stycket framgår det vad som egentligen gäller. Suck!
    Inte ens SJ själva lämnar någon annan information än att alla SJ-tåg som går hela vägen Göteborg-Stockholm kommer att ställas in helt. Jag kan ha förståelse för att det inte går att vända så värst många tåg i Herrljunga, men det finns ju fler platser att vända på.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag i all hast läst rätt så var bara ett tåg per dag planerat att omledas den vägen. Resten skulle gå via Öxnered. Att köra ett tåg när resten är inställda skulle nog bara skapa förvirring och oreda i planering för såväl resenärer som SJ.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket uppger i sitt pressmeddelande att trafiken på Älvsborgsbanan är stoppad. Och den går Borås-Herrljunga-Uddevalla. Så om Trafikverket känner till banornas beteckning är de planerade omledningstågen stoppade. Om Västtågen går har jag inte hittat någon uppgift.
    De skriver faktiskt enbart: "Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan." vilket skulle kunna vara en jurists uttalande, fullständigt korrekt men samtidigt meningslöst.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    De skriver faktiskt enbart: "Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan." vilket skulle kunna vara en jurists uttalande, fullständigt korrekt men samtidigt meningslöst.
    Trafikverket har vräkt ur sig mycket nu i tidiga kvällen. Men bland annat har de sagt tydligt att det är den planerade omledningstrafiken som stoppas. Det stämmer också med vad SJ:s representanter sagt i radion.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket har vräkt ur sig mycket nu i tidiga kvällen. Men bland annat har de sagt tydligt att det är den planerade omledningstrafiken som stoppas. Det stämmer också med vad SJ:s representanter sagt i radion.
    Det kan säkert ha sagts massor, jag refererade enbart till ditt påstående: "Trafikverket uppger i sitt pressmeddelande att trafiken på Älvsborgsbanan är stoppad."

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte ens SJ själva lämnar någon annan information än att alla SJ-tåg som går hela vägen Göteborg-Stockholm kommer att ställas in helt. Jag kan ha förståelse för att det inte går att vända så värst många tåg i Herrljunga, men det finns ju fler platser att vända på.
    Jag uppfattar det som brist på bussar. Man kan ju inte bara strunta i hur 8000 personer skall ta sig mellan Göteborg och den plats där tågen kan vända, utan det måste finnas en lösning på den transporten också.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jag uppfattar det som brist på bussar. Man kan ju inte bara strunta i hur 8000 personer skall ta sig mellan Göteborg och den plats där tågen kan vända, utan det måste finnas en lösning på den transporten också.
    Fast det här det blir konstigt. Beroende på att de som ska åka Stockholm-Göteborg inte kan få hjälp ända fram går det inte att åka Herrljunga/Falköping/Skövde-Stockholm, och inte heller Stockholm-Skövde/Falköping/Herrljunga. Det borde väl inte vara konstigare än att man återlöser alla biljetter med destination Göteborg och sedan erbjuder nya biljetter till Herrljunga?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag skulle som sagt uppskatta om du inte kastade in dina inlägg varsomhelst i en tråd med många grenar, utan att (som nog alla gjorde i gamla PV) se till att lägga inlägget i en gren som handlar om det du vill fråga om. I detta fall förmodligen Staffans inlägg näst högst upp.
    De som läser PV linjärt kommer ändå att hitta ditt inlägg långt ned (eller upp). Men bara för att man kan läsa PV linjärt så betyder inte det att databasen lagrar dem linjärt, tvärtom har databasen full koll på exakt vilket inlägg du svarade på.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Fast det här det blir konstigt. Beroende på att de som ska åka Stockholm-Göteborg inte kan få hjälp ända fram går det inte att åka Herrljunga/Falköping/Skövde-Stockholm, och inte heller Stockholm-Skövde/Falköping/Herrljunga. Det borde väl inte vara konstigare än att man återlöser alla biljetter med destination Göteborg och sedan erbjuder nya biljetter till Herrljunga?
    Sådant har prövats förr, både i planerat läge och i det akuta, i båda lägena blir det kaos, eftersom folk inte förstår, eller vill förstå, budskapet.

Skickar man ut budskapet "Tåget går bara till Herrljunga, INTE till Göteborg, vi kommer INTE ha någon ersättningstrafik till Göteborg och alla som ska till Göteborg kommer få sina biljetter återlösta. Alla andra destinationer kan åka med men INTE ni som ska till Göteborg, ni får hitta annat färdmedel" så kommer det ändå vara folk som ska till Göteborg som sätter sig på tåget till Herrljunga. (oj vilken lång mening det blev)

Det testades under Gudrun, det testades under stormen Pär och först kring de riktiga vinterstörningarna hade man lärt sig och ställde in hela sträcka. Sen sitter man där med 00 pers i Herrljunga som är skitsura på SJ och säger "Men vi ska ju till Göteborg, vi har ju biljett" osv och så får man snyftreportage i medierna. Merparten av resenärerna under helgerna är ändpunktsresenäter, kanske så mycket som 80%

Det skulle möjligen fungera om man hade visering innan ombordstigning på Cst, men inte annars.

Nu vet jag inte hur tankarna gå, men att ställa hela sträckan är ju så klart drastiskt, det fanns ju andra omledningsmöjligheter också, exempelvis via Karlstad och/eller Borås, även om K-möteshanteringen på den banan hade blivit en utmaning för TL och Tkl.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •