Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: SJ viker ned sig och kastar in handduken - MTR kör som vanligt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ viker ned sig och kastar in handduken - MTR kör som vanligt

Ärdet inte spårfel, lokfel, signalfel, lövhalka och gud vet vad vilket fel det är som SJ brukar skylla på som orsak till att ställa in turer. Nu har turen kommit till att skylla på värmen. MTR kör däremot sina tåg som vanligt. Där viker man inte ned sig för att det är +25 på termometern.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...in-hela-helgen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ viker ned sig och kastar in handduken - MTR kör som vanligt

Vi får väl se hur det blir... det är väl Trafikverket som beslutat om avstängningen?

/TKO

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Ärdet inte spårfel, lokfel, signalfel, lövhalka och gud vet vad vilket fel det är som SJ brukar skylla på som orsak till att ställa in turer. Nu har turen kommit till att skylla på värmen. MTR kör däremot sina tåg som vanligt. Där viker man inte ned sig för att det är +25 på termometern.

MTR har redan ställt in sina tåg och kör buss Göteborg-Herrljunga ToR. Nu ställs SJ:s omledningståg in. Inte riktigt lika dramatiskt som media vill få oss att tro.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

TRV har stängt Herrljunga-Öxnered för SJs X2000-trafik. MTR omleder inte några tåg den vägen, de vänder i Herrljunga, så SJ har varken vikt ner sig eller skyllt på någon annan.

Senast redigerat av Txp den 2018-06-01 klockan 15:40:48.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En del skribenter har en patologisk avsky mot SJ, förmodligen ideologiskt betingad.

Till sakfrågan: Är Öxnered-Herrljunga stängd för all trafik?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inga ytterligare tåg tillåts på sträckan, det är det som blir SJs problem.....

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    En del skribenter har en patologisk avsky mot SJ, förmodligen ideologiskt betingad.

Till sakfrågan: Är Öxnered-Herrljunga stängd för all trafik?

/TKO

Vissa andra verkar ha en patologisk kärlek till SJ av någon anledning. Vore kul att veta anledningen till det. Klart man agar SJ så mycket man kan med tanke på att bolaget gör bort sig ständigt numera och bara blivit sämre med åren. Utförsbacken började redan när resturangvagnarna togs bort och man fick inte riktig mat serverad längre på porslinstallrik med riktig kniv och gaffel. Sedan har det bara gått utför, så det är klart att man då ska aga bolaget så mycket man bara kan och så fort det finns skäl till det.

Senast redigerat av Matte den 2018-06-01 klockan 15:45:42.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Inga ytterligare tåg tillåts på sträckan, det är det som blir SJs problem.....
    Ytterligare tåg än vilka då?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Utöver de som tidigare sökt omledning den sträckan, alltså vi talar om veckor sedan, SkjB fick redan dessa 17 april, om man kommer in nu med en akut omledning får man alltså nej

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Utöver de som tidigare sökt omledning den sträckan, alltså vi talar om veckor sedan, SkjB fick redan dessa 17 april, om man kommer in nu med en akut omledning får man alltså nej
    Nu hade ju även SJ redan omledning via Älvsborgsbanan. Därav min fråga.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vissa andra verkar ha en patologisk kärlek till SJ av någon anledning. Vore kul att veta anledningen till det. Klart man agar SJ så mycket man kan med tanke på att bolaget gör bort sig ständigt numera och bara blivit sämre med åren. Utförsbacken började redan när resturangvagnarna togs bort och man fick inte riktig mat serverad längre på porslinstallrik med riktig kniv och gaffel. Sedan har det bara gått utför, så det är klart att man då ska aga bolaget så mycket man bara kan och så fort det finns skäl till det.
    Folk får tycka vad de vill, men när du säger saker som är felaktiga, t.ex att det är SJ som vikt ner sig, då får du leva med att du får mothugg, eftersom du sprider ett felaktigt påstående! Bara å svälja...

Senast redigerat av Txp den 2018-06-01 klockan 16:09:27.

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Folk får tycka vad de vill, men när du säger saker som är felaktiga, t.ex att det är SJ som vikt ner sig, då får du leva med att du får mothugg, eftersom du sprider ett felaktigt påstående! Bara å svälja...
    Jag förstår inte heller TS påstående om att SJ »vikt ned sig«, när det handlar om att infrastrukturförvaltaren har sagt stopp och belägg. Dessutom med påståendet om att MTR Express inte har »vikt ned sig«, när det i själva verket handlar om att de har satt in ersättningsbussar i förväg. Snacka om dubbelfel.

/ Kiwi

Senast redigerat av SwedishKiwi den 2018-06-01 klockan 16:34:10.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag vet inte varför du låtsas vara så okunnig, men så klart kan SJ inte köra om TRV inte håller banorna öppna. Jag vet inte ens om det kan beskyllas för att "skylla på" någon, det är ju rent faktum att man inte kan köra tåg i Sverige utan spår. Och som nämnts tidigare så kör inte heller MTR när spåren stängs av utan kör sina tåg med bussersättning.

En mer intressant fråga är vad som för kunden är mest rätt vid en liknande avstängning vid ett banarbete. MTR har valt att bussersätta Herrljunga-Göteborg. SJ har valt att omleda tågen med längre restid. Personligen skulle jag föredra att få sitta kvar på tåget trots att det tar längre tid än normalt. Men antagligen är MTS:s sätt mer okänsligt för störningar. Det är ju oftare problem med trafiken på de mindre omledningsbanorna - antar det beror på att de är i sämre skick, plus att de är enkelspåriga.

Senast redigerat av upuaut den 2018-06-01 klockan 16:33:56.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    TRV har stängt Herrljunga-Öxnered för SJs X2000-trafik. MTR omleder inte några tåg den vägen, de vänder i Herrljunga, så SJ har varken vikt ner sig eller skyllt på någon annan.
    Då förstår jag något mer, än av Aftonbladets artikel, och Trafikverkets egen sida, som bägge pratar om att det är Göteborg-Herrljunga som är stängd.

Jag har svårt att förstå hur mycket som verkligen påverkas. Jag läser på SJ:s infosida följande gamla text:
    Alingsås – Göteborg
    Påverkad linje: Stockholm–Göteborg.
    Avstängt: 2 – 3 juni.
    Under banarbetet går snabbtågen en annan väg, via Öxnered eller Borås. Tågen kommer därför inte stanna i Alingsås.
    InterCity-tågen mellan Stockholm och Göteborg ställs in och regionaltågen ersätts med buss mellan Alingsås och Göteborg.

Innebär det först att IC-tågen går som planerat (dvs fram till Alingsås)?
    Innebär det sen att en del snabbtåg är omledda över Borås, och att där finns inga solkurvor, så de borde kunna köras enligt tidtabell?
    Utan det är bara de snabbtåg som omletts över Öxnered som inte kan köras?

Kan SJ förstärka (=multa) de tåg som är planerade över Borås?

Jag noterar också att det är mest bara 2-timmarstrafik med SJ:s snabbtåg under lördagen, så inte så tät trafik (eller är allt multat för att det är många resande under helgen)?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tror inte att personal inom SJ som säkert jobbat hårt och länge med planer för att klara trafiken under de frekventa avstängningarna av delar av banan mellan Herrljunga och Göteborg är förtjänta av onyanserad kritik!
    SJ har säkert även övervägt samma alternativ som MTR nämligen att bussa passagerare längs sträckan men säkert kommit fram till bussar inte finns i obegränsad mängd för att räcka till.
    Vägen mellan Göteborg och Herrljunga är likt banorna Herrljunga - Öxnered samt Herrljunga - Borås - Göteborg inget att skryta med. Denna infrastruktur ligger helt enkelt geografiskt för långt från beslutsfattare för att vara av intresse för större insatser.
    SJ har helt enkelt haft maximal otur men verkligheten är det den är.
    Jag har vid flera tillfällen åkt med omledda SJ-tåg både över Herrljunga - Öxnered och över Herrljunga - Borås - Göteborg.
    Kan verkligen rekommendera tågentusiaster dessa museala banor med mycket skarvspår och låg hastighet!
    Självklart är jag också mycket tacksam för att kommande generationer inte fråntas möjligheten att uppleva den museala sträckan Göteborg - Borås under lång tid framåt då planer för denna sträcka inte längre tycks ingå i några närtida satsningar.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu verkar den här tråden redan från början bygga på en feluppfattning, eller i alla fall en journalistisk/annan övertolkning av verkligheten. Det är tillåtet att ta fel, och det är också tillåtet att vara en smula frän i tonen (liksom att svara med samma mynt) MEN jag vill ändå uppmana alla att visa en smula återhållsamhet i denna tråd.

(Det skulle vara väldigt skönt att kunna tillbringa fredagskvällen i glada vänners lag och med god mat och dryck snarare än att behöva radera allt ilsknare och icke ämnesrelaterade tirader i trådar av den här typen.)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu verkar den här tråden redan från början bygga på en feluppfattning, eller i alla fall en journalistisk/annan övertolkning av verkligheten. Det är tillåtet att ta fel, och det är också tillåtet att vara en smula frän i tonen (liksom att svara med samma mynt) MEN jag vill ändå uppmana alla att visa en smula återhållsamhet i denna tråd.

(Det skulle vara väldigt skönt att kunna tillbringa fredagskvällen i glada vänners lag och med god mat och dryck snarare än att behöva radera allt ilsknare och icke ämnesrelaterade tirader i trådar av den här typen.)
    Kloka ord. Dock måste man medge att media har lyckats när man sätter en rubrik som inte alls speglar verkligheten. Man har ju till och med lyckats få forumläsare med på banan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg

Jag hoppas (och tror) att du får en fin kväll, för vad jag kan se så har de flesta inläggen i tråden varit seriösa och i god ton, även det inlägg som du valde att svara på. Jag tycker att det bara är trådstartaren som varit frän, och inte heller när sakfelet påpekats gjort en pudel, utan fortsatt.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hoppas (och tror) att du får en fin kväll, för vad jag kan se så har de flesta inläggen i tråden varit seriösa och i god ton, även det inlägg som du valde att svara på. Jag tycker att det bara är trådstartaren som varit frän, och inte heller när sakfelet påpekats gjort en pudel, utan fortsatt.
    Vilket i och för sig är välkänt som trådstartarens modus operandi.

Trevlig kväll på er alla!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Då förstår jag något mer, än av Aftonbladets artikel, och Trafikverkets egen sida, som bägge pratar om att det är Göteborg-Herrljunga som är stängd.

Jag har svårt att förstå hur mycket som verkligen påverkas. Jag läser på SJ:s infosida följande gamla text:
    Alingsås – Göteborg
    Påverkad linje: Stockholm–Göteborg.
    Avstängt: 2 – 3 juni.
    Under banarbetet går snabbtågen en annan väg, via Öxnered eller Borås. Tågen kommer därför inte stanna i Alingsås.
    InterCity-tågen mellan Stockholm och Göteborg ställs in och regionaltågen ersätts med buss mellan Alingsås och Göteborg.

Innebär det först att IC-tågen går som planerat (dvs fram till Alingsås)?
    Innebär det sen att en del snabbtåg är omledda över Borås, och att där finns inga solkurvor, så de borde kunna köras enligt tidtabell?
    Utan det är bara de snabbtåg som omletts över Öxnered som inte kan köras?

Kan SJ förstärka (=multa) de tåg som är planerade över Borås?

Jag noterar också att det är mest bara 2-timmarstrafik med SJ:s snabbtåg under lördagen, så inte så tät trafik (eller är allt multat för att det är många resande under helgen)?
    IC-tåg är väl de fåtaliga loktåg SJ kör på Göteborg? Helt inställda.
    Regionaltåg är då X40-tågen via Västerås-Örebro. De körs till och från Vårgårda. Hittar resor dit med buss Vårgårda-Göteborg. Fram till Alingsås kommer man ju inte när arbetena nu är på norra sidan Alingsås. Till SJ infot
    Huru med SJ och Borås låter jag vara osagt.

Senast redigerat av Ville den 2018-06-01 klockan 17:25:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •