Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 7 miljarder till Norrbotniabanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

7 miljarder till Norrbotniabanan

Finansieringen klar till Skellefteå
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6967302

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: 7 miljarder till Norrbotniabanan

Goda nyheter!

Högermoderaterna gnäller naturligtvis, deras åsikt är ju att norrlänningarna skall flyga till varje pris.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Goda nyheter!

Högermoderaterna gnäller naturligtvis, deras åsikt är ju att norrlänningarna skall flyga till varje pris.

/TKO
    En skriftlig artikel utan betalvägg
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...orrbotniabanan

Flyget från Skellefteå går till Stockholm.
    Anledningen till att man lämpligen flyger är att SJ tar drygt 6 timmar Umeå-Stockholm och skulle ta 7 timmar Skellefteå-Stockholm.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tur att alla inte ska till Stockholm då!

Även om jag bor i Malmö och tyvärr säkert inte kommer åka banan så ofta så tycker jag det är väldigt kul att det äntligen blir en kustnära järnväg i Norrland!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag tror det är svårt hitta två kommuner i Sverige som Umeå och Skellefteå med så stor gemensam befolkning och så stor pendling däremellan om inte har järnväg som sammanbinder orterna. Lägg dessutom till det finns ett stort behov av förbättrad infrastruktur för gods i norra Sverige. Men ändå så hamnar diskussionen alltid om hur man snabbast och enklast ska ta sig till och från Stockholm. De i de här trakterna som behöver snabba förbindelser till Stockholm ska naturligtvis ta flyget. För de som pendlar till jobb och skola mellan Skellefteå och Umeå kommer Norrbotniabanan betyda fantastiska möjligheter. I ett längre perspektiv så kan en järnväg med genomsnittlig 200-250 km/tim standard mellan Luleå och Gävle betyda en regionförstoring som förändrar arbetsmarknad och studiemöjligheter i Norrland på ett sätt som jag tror många (framförallt de med ett huvudstadsfokus på det mesta) har svårt föreställa sig. Sen vad en förbättrad infrastruktur skulle betyda för den basindustri som fortfarande driver en stor del av svensk ekonomi tror jag till och med de mest Stockholmsbesatta förstår.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hurtig Visa inlägg
    Jag tror det är svårt hitta två kommuner i Sverige som Umeå och Skellefteå med så stor gemensam befolkning och så stor pendling däremellan om inte har järnväg som sammanbinder orterna. Lägg dessutom till det finns ett stort behov av förbättrad infrastruktur för gods i norra Sverige. Men ändå så hamnar diskussionen alltid om hur man snabbast och enklast ska ta sig till och från Stockholm. De i de här trakterna som behöver snabba förbindelser till Stockholm ska naturligtvis ta flyget. För de som pendlar till jobb och skola mellan Skellefteå och Umeå kommer Norrbotniabanan betyda fantastiska möjligheter. I ett längre perspektiv så kan en järnväg med genomsnittlig 200-250 km/tim standard mellan Luleå och Gävle betyda en regionförstoring som förändrar arbetsmarknad och studiemöjligheter i Norrland på ett sätt som jag tror många (framförallt de med ett huvudstadsfokus på det mesta) har svårt föreställa sig. Sen vad en förbättrad infrastruktur skulle betyda för den basindustri som fortfarande driver en stor del av svensk ekonomi tror jag till och med de mest Stockholmsbesatta förstår.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hurtig Visa inlägg
    Jag har svårt att tänka mig att många pendlar mellan Umeå och Skellefteå eftersom det är 135 km mellan och tar 1:40 med bil och 2 timmar med buss.
    Sedan finns behov av t.ex. studenter som vill bo kvar hos föräldrarna.
    Sedan lär det vara så att Skellefteå är den största tätorten i Sverige som inte har persontrafik på järnväg.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-01 klockan 23:56:19.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har svårt att tänka mig att många pendlar mellan Umeå och Skellefteå eftersom det är 135 km mellan och tar 1:40 med bil och 2 timmar med buss.
    Sedan lär det vara så att Skellefteå är den största tätorten i Sverige som inte har persontrafik på järnväg.
    Idag är nog dagspendlingen mellan Umeå och Skellefteå lätträknad, men det skulle kunna ändras fort med en Botniabana. Däremot har du andra relationer som redan är möjliga att pendla och som skulle kunna blomstra rejält. Luleå - Piteå (idag ca en timme med buss), Piteå - Skellefteå (drygt en timme med buss) och till och med Luleå - Skellefteå skulle vara möjligt att pendla.
    Tänk sedan ett och annat uppehåll i de lite mindre byarna däremellan, såsom Robertsfors, Byske, Sävar, Kåge, Jävre, Norrfjärden och Antnäs. Där öppnar sig en rad möjligheter att exploatera och bygga bostäder för inpendling.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-02 klockan 00:35:46.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kan ändras.

Ny Teknik: "Att projekt läggs in i den nationella planen betyder inte att de definitivt blir av, efterkommande regeringar och riksdagsbeslut kan stuva om i den, skjuta upp eller skrota byggen som företrädarna ansåg angelägna."

Länk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Ny Teknik: "Att projekt läggs in i den nationella planen betyder inte att de definitivt blir av, efterkommande regeringar och riksdagsbeslut kan stuva om i den, skjuta upp eller skrota byggen som företrädarna ansåg angelägna."

Länk
    Det är möjligt men inte särskilt vanligt utan normalt är det ”lagt kort ligger”. Ett av få undantag kanske var när den tillträdande Alliansregeringen ifrågasatte Citybanan och tillsatte en utredning. Under den tid utredningen tog fick inga nya upphandlingar göras men när utredningen klart visade på behovet av banan så hävdes moratoriet och bygget fortsatte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En skriftlig artikel utan betalvägg
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...orrbotniabanan

Flyget från Skellefteå går till Stockholm.
    Anledningen till att man lämpligen flyger är att SJ tar drygt 6 timmar Umeå-Stockholm och skulle ta 7 timmar Skellefteå-Stockholm.
    Så en timme extra gör det plötslig ointressant med tåg. Idag är det ganska bra beläggning på Sj tågen från Umeå, jag har då bekanta som åker buss Skellefteå-Umeå för att sedan åka vidare med tåg. Nattågen har ju också en hel del passagerare från övre Norrland. Sedan är det märkligt att många politiker tror att alla skall till Stockholm. Innan Bottniabanan var en pulsåder Sundsvall-Haparanda buss 100, som Sundsvall-Umeå i stort ersattes av tåg. Den anslöt i Sundsvall till tåget söderut. Idag ansluter den i Umeå.
    Vidare så är Skellefteå en tung industristad, så att kunna frakta tex Bolidens gods en alternativ väg tryggar viktig industri.
    Jag tycker Skellefteå-Luleå också bör påbörjas så snart som möjligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är möjligt men inte särskilt vanligt utan normalt är det ”lagt kort ligger”. Ett av få undantag kanske var när den tillträdande Alliansregeringen ifrågasatte Citybanan och tillsatte en utredning. Under den tid utredningen tog fick inga nya upphandlingar göras men när utredningen klart visade på behovet av banan så hävdes moratoriet och bygget fortsatte.
    Inte alls onormalt!
    I fallet Göteborg - Borås gäller absolut inte "lagt kort ligger"

Den av den borgerliga regeringen beslutade satsningen mellan Göteborg och Borås blev under nuvarande mandatperiod reducerad till fortsatt utredning och hamnade utanför gällande strukturplan.
    Eller har nuvarande regering en överraskning att komma med inför valet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Inte alls onormalt!
    I fallet Göteborg - Borås gäller absolut inte "lagt kort ligger"

Den av den borgerliga regeringen beslutade satsningen mellan Göteborg och Borås blev under nuvarande mandatperiod reducerad till fortsatt utredning och hamnade utanför gällande strukturplan.
    Eller har nuvarande regering en överraskning att komma med inför valet?
    Nu kom "överraskningen" http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ning-1.6340452

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Ja, överraskningen kom efter att Moderaternas Johnny Magnusson samt Miljöpartiets Birgitta Losman från Västra Götalandsregionen den 24 april lovat betala 3 miljarder av egna skattemedel för att regeringen skall lyfta tillbaka projektet Göteborg - Borås i den Nationella Infrastrukturplanen. Samma regering som i direktiv till Trafikverket tidigare lyft ut detta projekt ur den Nationella Infrastukturplanen.

Citat ur Informationsblad, december 2017 från trafikverket https://www.trafikverket.se/contenta..._boras_web.pdf
    "Planförslaget innebär att byggstarten för projekt Göteborg–Borås skjuts framåt i tiden. I regeringens direktiv fanns Göteborg–Borås inte med bland de prioriterade projekten".

För att få regeringen att i valtider komma med överraskningen att lyfta tillbaka projektet Göteborg - Borås och lägga 2,4 miljarder av en beräknad kostnad på 33 miljarder har alltså en startavgift på 3 miljoner fått läggas av Västra Götalandsregionen. Detta redovisas dock inte i "överraskningen".
    Se gärna också ledaren i Borås Tidning http://www.bt.se/ledare/naslund-regi...oras-goteborg/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant. Infrastrukturministern släpper en nyhet om dagen, uppenbarligen för att maximera uppmärksamheten. Men vi har ännu inte fått reda på varifrån pengarna kommer. Är det nysatsningar eller plockas annat bort ur planen?

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Det är ganska många som pendlar mellan Umeå och Skellefteå. Bortsett att det går 2 dubbeldäckare på många turer från Skellefteå morgontur och från Umeå på eftermiddagen, plus alla mjölkpallsturer som plockar upp mellan-orterna så är mängden bilar som går sträckan Umeå - Skellefteå en drös.
    Flertalet ska till Universitet i Umeå eller patienter som ska till Universitetssjukhuset.

Ånäset och Robertsfors är ställen där folk bor men som reser 1 timme med bil/buss per väg varje dag för att ta sig till jobb och skola i Umeå.

Har åkt både bil och buss mellan dessa orter vid flertalet tillfällen och mängden transporter mellan städerna är ganska så stor.
    Har även provat åka någon av dom större penlarturerna och själv sätt 2 dubbeldäckade bussar fyllas med resande.

Har även när jag varit där och fotat bussar sätt 2 dubbeldäckade bussar fyllas med folk, för att turen cirka timmen senare också den fyller 2 bussar.

Vet att när lillbrodern gick på universitet där så var dom 2 - 3 som åkte bil Skellefteå - Umeå 2 - 3 gånger veckan och deras klasskamrater kom från flera orter, däribland dom nämnda Ånäset och Robertsfors.

Så jag vet inte hur många som åker mellan städerna varje dag, men det är många.
    Skulle det finnas möjlighet och åka tåg tror jag att antal bilar skulle minska något i antal, men resande med tåg skulle öka.
    Så jag tror detta kan vara någorlunda lyckad sträcka och bygga då den ger så mycket för så många....

/Jona

Filosofen Jona i Söv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Intressant. Infrastrukturministern släpper en nyhet om dagen, uppenbarligen för att maximera uppmärksamheten. Men vi har ännu inte fått reda på varifrån pengarna kommer. Är det nysatsningar eller plockas annat bort ur planen?
    Det här kan nog hänföras till politikens villkor och spel.
    Genom att Västra Götalands Regionen i bakgrunden betalar för att få komma med i den Nationella Infrastrukturen och inte prata allt för högt om detta så kan man inför sina lokala väljare hävda att man har inflytande på centrala beslut.
    Politiker på central nivå kan då å sin sida torgföra det som en central storsatsning om man inte nämner bakgrunden till att man återförde banan Borås - Göteborg till ett riksintresse.

I botten en politisk uppgörelse där alla är segrare utom kanske just väljarna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beror på vad man menar med många, ett par av morgonturerna har alltid dubbla bussar, en direktbuss (välfylld) och en som stannar på orterna mellan, den fylls på efter vägen, välfylld i Umeå. Det är studenter, folk som skall till universitetssjukhuset och arbetspendlare. Jag tycker det är en hel del redan nu, blir självklart många fler då banan blir klar, kortare restid och bättre komfort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Goda nyheter!

/TKO
    Det tolkar jag som att alla andra typer av moderater är nöjda.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    HEJ

Så jag vet inte hur många som åker mellan städerna varje dag, men det är många.
    Skulle det finnas möjlighet och åka tåg tror jag att antal bilar skulle minska något i antal, men resande med tåg skulle öka.
    Så jag tror detta kan vara någorlunda lyckad sträcka och bygga då den ger så mycket för så många....

/Jona
    Till att börja med så är befolkningsunderlaget större än många tror. Bara i Umeå och Skellefteå kommuner bor det mera folk än i hela Blekinge. I Blekinge finns numera elektrifierad järnväg med timmestrafik och klagomål på att det inte går att köra multade X31.

Man skall därtill inte stirra sig blind på dagens resmönster. Goda järnvägsförbindelser tenderar att förändra dessa ganska radikalt. Det räcker att titta på vad som hänt i Halland efter Öresundstågens tillkomst. I det perspektivet är det sorgligt att regionaltrafik på järnväg inte fanns med i bilden när utbyggnaden projekterades. Tiderna förändras snabbt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •