Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Inställt Göteborg-Herrljunga

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Inställt Göteborg-Herrljunga

Via Trafikverkets RSS-flöde har vi nåtts av följande budskap:

"Trafikverket har beslutat att ställa in tågtrafiken på sträckan Göteborg - Herrljunga på grund av att det varma vädret orsakat omfattande solkurvor.

Detta påverkar samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Stockholm med avgångstid från fredag kväll 21.00 till och med söndag kväll. Resenärer hänvisas till SJ för mer information om sin resa. MTRs resenärer påverkas inte.

På Västra Stambanan genomförs nu en stor inplanerad upprustning. Detta gör att sträckan Göteborg- Herrljunga (Göteborg- Stockholm) är stängd för trafik. Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor. I helgen pågår det stora event både i Stockholm och Göteborg och många resenärer påverkas av detta."

(jag utgår från att verket inte kommer att hävda verkshöjd för meddelande och anser mig därför fri att citera)

Följande frågor inställer sig:
    SJs tåg Stockholm-Göteborg går som planerat (störningen gäller tåg mellan G och S, inte tvärtom)?
    MTR tåg går som planerat?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inställt Göteborg-Herrljunga

Jag läste också nyss meddelandet och fattar ingenting!

/TKO

Noter:
    a) Trots sin korthet anser jag att mitt inlägg definitivt uppnår verkshöjd. Den koncentrerade språkbehandling är närmast genial.
    b) I min godhet tillåter jag trots ovanstående andra skribenter på detta forum att fritt citera min text.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fram till 21:00 går trafiken som vanligt tydligen. Hur man åker sedan i helgen kommer väl förhoppningsvis information om under dagen. Omledningsvägarna är väl slut?
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ga--stockholm/
    Har inte MTR kört bussersättning förbi banarbetet vid tidigare jobb?

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fram till 21:00 går trafiken som vanligt tydligen. Hur man åker sedan i helgen kommer väl förhoppningsvis information om under dagen. Omledningsvägarna är väl slut?
    Misstänker att MTR redan bussersatt istället för att leda om via Älvsborgsbanan, därför drabbas de ej.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Via Trafikverkets RSS-flöde har vi nåtts av följande budskap:

"Trafikverket har beslutat att ställa in tågtrafiken på sträckan Göteborg - Herrljunga på grund av att det varma vädret orsakat omfattande solkurvor.

Detta påverkar samtliga SJ-tåg mellan Göteborg och Stockholm med avgångstid från fredag kväll 21.00 till och med söndag kväll. Resenärer hänvisas till SJ för mer information om sin resa. MTRs resenärer påverkas inte.

På Västra Stambanan genomförs nu en stor inplanerad upprustning. Detta gör att sträckan Göteborg- Herrljunga (Göteborg- Stockholm) är stängd för trafik. Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor. I helgen pågår det stora event både i Stockholm och Göteborg och många resenärer påverkas av detta."

(jag utgår från att verket inte kommer att hävda verkshöjd för meddelande och anser mig därför fri att citera)

Följande frågor inställer sig:
    SJs tåg Stockholm-Göteborg går som planerat (störningen gäller tåg mellan G och S, inte tvärtom)?
    MTR tåg går som planerat?
    Alla SJ:s omledningståg via Älvsborgsbanan ställs in Göteborg-Herrljunga ToR. Övriga bolag har redan bussersatt, så tolkar jag det men nån vet säkert bättre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Säkerligen, MTR brukar bussa mellan Göteborg och Vårgårda och har därför redan bussar klara.
    SJ får inte fram tillräckligt med bussar för att kunna ersätta alls sina avgångar där flera nog är mult.

//R

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så det är någonstans på sträckan (Göteborg)-Öxnered-Herrljunga som solkurvorna finns?
    Eller fattar jag alldeles galet?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo så verkar det vara, eftersom SJ kör sina tåg via Älvsborgsbanan som nu drabbats så tillåter inte Trv att dessa omledningståg går via G-Öx-Hp-Hr, där är det redan "lapp på luckan" då denna kapacitet redan bokats av ex Skjb och andra operatörer.

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Jo så verkar det vara, eftersom SJ kör sina tåg via Älvsborgsbanan som nu drabbats så tillåter inte Trv att dessa omledningståg går via G-Öx-Hp-Hr, där är det redan "lapp på luckan" då denna kapacitet redan bokats av ex Skjb och andra operatörer.
    G-Öx-Håp(inte Hp)-Hr är ju Älvsborgsbanan mellan Öx och Hr. Då denna bana är stängd så drabbas de som sökt omledning där.

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Så det är någonstans på sträckan (Göteborg)-Öxnered-Herrljunga som solkurvorna finns?
    Eller fattar jag alldeles galet?

/TKO
    Öxnered - Herrljunga, främst mellan Vargön och Grästorp, ett ofarbart spår och en klovad växel plus att man för en vecka sedan lade ut en hastighetsedsättning till 40 i 7 km/h mellan Vargön och Grästorp.

Det mest märkliga är att alla vetat om i flera år att den här banan ska användas som omledningsbana, varför får man inte tummen ur och byter spåret?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer det att vara öppet Herrljunga-Borås kanske SJ kan köra flera tåg den vägen. Vissa är planerade via Borås.
    https://www.sj.se/sv/trafikinfo/banarbeten-2018.html

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sorry, jag menar förstås Boråsbanan......

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sorry, jag menar förstås Boråsbanan......
    Eftersom det uppstår förvirring är det nog dumt att använda namn på banor (som Boråsbanan) eller signaturer.
    Har du någon uppgift om att sträckan Göteborg-Borås skulle vara stoppad (som jag gissar är den du kallar Boråsbanan)? Eller någon uppgift om att banan från Herrljunga till Borås (oavsett vad man vill kalla den) skulle vara stoppad?

Om värmestoppet är mellan Vargön och Grästorp (vilket Txp skrivit ovan) (dvs i praktiken hela sträckan Öxnered-Herrljunga) så är det väl SJ.s omledningståg över Öxnered som drabbas?
    I så fall kan väl SKjB och andra som tänkt omleda via Öxnered inte heller köra? Så detta med inga fler tåg än planerat förstår jag inte.
    Medan tågen Lidköping-Göteborg (som redan är bussersatta Herrljunga-Göteborg), kan de köra in till Herrljunga, eller är banan stoppad även för de tågen på sträckan Håkantorp-Herrljunga?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom det uppstår förvirring är det nog dumt att använda namn på banor (som Boråsbanan) eller signaturer.
    Har du någon uppgift om att sträckan Göteborg-Borås skulle vara stoppad (som jag gissar är den du kallar Boråsbanan)? Eller någon uppgift om att banan från Herrljunga till Borås (oavsett vad man vill kalla den) skulle vara stoppad?
    Vad jag förstår är alla planerade omledningståg via Borås eller Öxnered stoppade på grund av risk för solkurvor. Om Västtågen skall gå vet jag inte.

Eftersom det är nedsatt hastighet till 40 km/tim på grund av dåligt spår Borås-Värnamo kan inte heller den banan användas som omledningsbana.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Vad jag förstår är alla planerade omledningståg via Borås eller Öxnered stoppade på grund av risk för solkurvor. Om Västtågen skall gå vet jag inte.

Eftersom det är nedsatt hastighet till 40 km/tim på grund av dåligt spår Borås-Värnamo kan inte heller den banan användas som omledningsbana.
    Jag förstår inte varför man skulle stoppa omledning över Borås??? Har Trv drabbats av härdsmälta?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Om värmestoppet är mellan Vargön och Grästorp (vilket Txp skrivit ovan) (dvs i praktiken hela sträckan Öxnered-Herrljunga) så är det väl SJ.s omledningståg över Öxnered som drabbas?
    I så fall kan väl SKjB och andra som tänkt omleda via Öxnered inte heller köra? Så detta med inga fler tåg än planerat förstår jag inte.
    Medan tågen Lidköping-Göteborg (som redan är bussersatta Herrljunga-Göteborg), kan de köra in till Herrljunga, eller är banan stoppad även för de tågen på sträckan Håkantorp-Herrljunga?
    Fast det där med namn på banorna var det faktiskt Trafikverket själva som började med. Det går att få ihop innehållet i deras meddelande om "Älvsborgsbanan" går på båda sidor om Herrljunga, i annat fall blir det rörigt eftersom de påstår att omledning sker via Älvsborgsbanan, medan vissa tåg var planerade att omleda via Borås.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag förstår inte varför man skulle stoppa omledning över Borås??? Har Trv drabbats av härdsmälta?
    Orsaken är som jag skrev att Trafikverket anser att det är stor risk för solkurvor på Älvsborgsbanan. Och den går som bekant Borås-Herrljunga-Öxnered-Uddevalla.

Sedan kan man naturligtvis alltid diskutera om beslutet att ställa in trafiken var nödvändigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det där med namn på banorna var det faktiskt Trafikverket själva som började med. Det går att få ihop innehållet i deras meddelande om "Älvsborgsbanan" går på båda sidor om Herrljunga, i annat fall blir det rörigt eftersom de påstår att omledning sker via Älvsborgsbanan, medan vissa tåg var planerade att omleda via Borås.
    Älvsborgsbanan enligt Trafikverket går väl Borås-Herrljunga-Uddevalla?

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Älvsborgsbanan enligt Trafikverket går väl Borås-Herrljunga-Uddevalla?
    Den stora knäckfrågan är väl om Trv VET att Älsborgsbanan även omfattar Borås-Herrljunga? Jag för ett intryck av att man mest tänker på den bitvis dåliga banan Herrljunga-Öxnered. Fö är jag mycket emot dessa panikstopp.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Orsaken är som jag skrev att Trafikverket anser att det är stor risk för solkurvor på Älvsborgsbanan.
    Det har de inte heller skrivit, det är det som gör deras pressmeddelande så bedrägligt, all information man skulle vilja ha luras man att hitta på själv. Så här skrev de: "Med anledning av det planerade banarbetet omleds trafiken via Älvsborgsbanan. Den extrema värmen har nu orsakat att spåren drabbats av så kallade solkurvor."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •