Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: "Vi har tågkänning" - lögn av tunneltågförare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Vi har tågkänning" - lögn av tunneltågförare

Vid lunchtid när jag åkte in till jobbet från Gullmarsplan och in mot stan körde det tåget jag åkte med riktigt långsamt, i krypfart över bron mot Skanstull och även stannade på bron för en kort stund. I högtalaren ropar föraren "Vi har tågkänning, alltså ett tåg framför som vi ska vänta på rulla iväg" Till saken hör att tåget innan det jag klev på, åkte iväg 4 minuter före det tåg jag var på. Och när vi kom till Skanstull frågade jag min kollega som klev på där om det var något tåg före oss som fått stopp inne på stationen och han svarade: "Nej, jag väntade på perrongen i 2-3 minuter innan ni kom och då var det då inget tåg där".

Det tåg som åkte fyra minuter före det jag klev på borde ha varit vid minst Medborgarplatsen, kanske Slussen när jag klev på det tåg jag åkte med från Gullmarsplan. Hur kan det då ge "tågkänning" redan på bron bortom Skanstull?

Så då är min fråga varför vederbörande förarare krypkörde och stannade och påstod att det var ett tåg framför när det i själva verket inte var det? Borde man inte ha koll på vad som finns framför på spåret?

Senast redigerat av Matte den 2018-06-01 klockan 13:46:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Vi har tågkänning" - lögn av tunneltågförare

Kan vara så enkelt att polis eller ordningsvakter skulle göra ett ingripande på tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Vi har tågkänning" - lögn av tunneltågförare

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Så då är min fråga varför vederbörande förarare krypkörde och stannade och påstod att det var ett tåg framför när det i själva verket inte var det? Borde man inte ha koll på vad som finns framför på spåret?
    Nej, det kan man inte alltid ha i en tunnelbana, och därför finns det ett signalsystem som bromsar ner tåget när man närmar sig framförvarande tåg. Ibland kan man ändå se tåget framför, dock inte vid Skanstull där spåret går i en S-kurva. Så det går inte att veta om det är ett äkta tåg man har framför sig eller om det är något annat, t ex ett spårledningsfel eller att automatiken hakat upp sig, som är orsaken till ett stoppbesked.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •