Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Länk. Former och färger hos järnvägsföretag Utrikisk text

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Länk. Former och färger hos järnvägsföretag Utrikisk text

Former och färger hos järnvägsföretagen B, DB, SNCF, BR, CN (Kanada), NS, DSB, SBB beskrivs i ord (Nederlands) och bild.

Baanbrekend design
    Huisstijlen van Europese spoorwegmaatschappijen

Expositie
    Baanbrekend design. 50 jaar NS-huisstijl, Spoorwegmuseum, 26 mei-28 oktober 2018

Länk med bilder och text på Nederlands

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Länk. Former och färger hos järnvägsföretag Utrikisk text

Tack för en intressant länk!
    (och Niederdeutsch är inte så svårt att läsa som man först kan tro - tycker i varje fall jag...)

Om vi skall göra en stilbedömning vinner BR klart - inte oväntat då britterna var oslagbara på 60-talet, tänk musiken, fotbollen och kläderna. "Baanbrekend" som man säger i Utrecht...
    Typsnittet Gill Sans ansende har kanske numera svärtats av det som framkommit om skaparens vandel - men det går inte att förneka att det är världens näst snyggaste!

DB har ju famlat hit och dit - men här finns en av världens mest framgångsrika (och berömda) reklamkampanjer:

Ja kampanjen blev så berömd att de stygga studenterna inom SDS gjorde en parafras

(Jag ber om ursäkt för att bilderna blev så stora - men jag tillhör "pre-htmlgenerationen"...)

vänligen
    Thomas K Ohlsson

(Detta är ett kulturmärkt inlägg försett med "årstasigillet". Om ni nu undrade...)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •