Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stockholms Ånglokssällskap mister sitt trafiktillstånd

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Stockholms Ånglokssällskap mister sitt trafiktillstånd

Stockholms Ånglokssällskap (SÅS) har fått sitt trafiktillstånd indraget av Transportstyrelsen.

https://lokforaren.wordpress.com/201...ter-tillstand/

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stockholms Ånglokssällskap mister sitt trafiktillstånd

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Stockholms Ånglokssällskap (SÅS) har fått sitt trafiktillstånd indraget av Transportstyrelsen.

https://lokforaren.wordpress.com/201...ter-tillstand/
    Hur övervakas museiföreningarna etc. vad gäller säkerhetsstyrningssystemen? Jag vill minnas att det för ett antal år sedan var stor uppståndelse kring indragandet av tillståndet för en annan också välkänd operatör som jag för tillfället inte kommer ihåg namnet på. Någon som minns vad det är för någon jag tänker på?

Sådana här brister uppkommer väl heller inte plötsligt momentant hos operatörerna efter det att Transportstyrelsen givit exempelvis SÅS deras körtillstånd?! Vilka 'påminnelser' om bättring ger Transportstyrelsen de olika operatörerna under tågresans gång så att säga så att man kan bättra sig? Det borde väl finnas flera steg i den här processen innan man tar till storsläggan från Transportstyrelsen? 😊

undrar den ständigt nyfikne pensionären på kungens holme

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Hur övervakas museiföreningarna etc. vad gäller säkerhetsstyrningssystemen? Jag vill minnas att det för ett antal år sedan var stor uppståndelse kring indragandet av tillståndet för en annan också välkänd operatör som jag för tillfället inte kommer ihåg namnet på. Någon som minns vad det är för någon jag tänker på?

Sådana här brister uppkommer väl heller inte plötsligt momentant hos operatörerna efter det att Transportstyrelsen givit exempelvis SÅS deras körtillstånd?! Vilka 'påminnelser' om bättring ger Transportstyrelsen de olika operatörerna under tågresans gång så att säga så att man kan bättra sig? Det borde väl finnas flera steg i den här processen innan man tar till storsläggan från Transportstyrelsen? 😊

undrar den ständigt nyfikne pensionären på kungens holme
    Jag tycker det framgår ganska bra av artikeln.
    Föreningen söker tillstånd, och då kontrollerar myndigheten underlagen och granskar och intervjuar säkert på plats.
    Om tillstånden är begränsade (vilket jag antar) måste man genomföra samma process igen innan tillståndet löper ut.
    Utöver detta kan myndigheten när den vill, antingen rent slumpartat eller grundat på uppgifter om problem, göra en revision och därefter (citat från Transportstyrelsen):

I de fall där vi upptäcker brister i säkerheten kräver vi att den som ansvarar för verksamheten vidtar åtgärder för att eliminera bristen.
    Transportstyrelsen har följande möjligheter till åtgärder:
    föreläggande
    förbud
    återkallande av tillstånd.

I detta var det tydligen en revision som ledde till återkallat tillstånd.

Ang föreningar som drabbats så är det väl flera stycken, men jag ser ingen anledning att diskutera vilka det är. Det nämns ju också i artikeln en förening som själva lämnat tillbaka tillståndet (visserligen efter en revision där antagligen muntliga påpekanden gjordes) och det tyder ju också på ett säkerhetstänkande.

Edit: Jag tycker vi hellre skall berömma alla säkerhetsansvariga och andra inom museiföreningar som ansöker och får tillstånd och behåller dem. Jag uppfattar att de gör ett jobb, som ju inte alla kommersiella företag genom åren lyckats med, och det tycks inte som att museiföreningar särbehandlas (i form av lägre krav) bara för att de inte är kommersiella.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-06-01 klockan 14:48:39. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

BJs.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De är fortfarande med i förteckningen över tillståndsinnehavare på Transportstyrelsens hemsida. Detta brukar uppdateras snabbt så det är något konstigt här. Eftersom SÅS har "särskilt tillstånd" så skulle det väl omvandlas till licens och intyg A+B vid revisionen eftersom tillståndsformen "särskilt tillstånd" är på utgående. Kan det handla om att revisionen inte gav dem de nya tillstånden? Är Transportstyrelsen sena med uppdateringen eller har SÅS kvar sitt särskilda tillstånd tills det "dör ut" vid årsskiftet?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •