Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Smart körning – en film

Smart körning – en film

Transdev gav mig och några andra i uppdrag att göra en informationsfilm om SMART körning. Det är ett koncept där vi som lokförare använder en app, som i princip berättar för oss vilken hastighet vi kan hålla för att spara på energi och ändå komma i tid – något som ni säkert känner igen på annat håll.

Idag är det premiär för filmen, som kan kikas på Tuben för den som så önskar:

https://www.youtube.com/watch?v=rMHhAgZt0h0

Vi får följa Stella Kibona, lokförare och dokusåpadeltagare, som berättar om hur hon använder appen och fördelarna med den. Vi får bland annat se lite från förarhytten på ett Öresundståg.

Textning finns på både svenska och engelska.

/ Kiwi

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Smart körning – en film

Amazing video :)
    Thanks for sharing.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snygg & proffsig film!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Transdev gav mig och några andra i uppdrag att göra en informationsfilm om SMART körning. Det är ett koncept där vi som lokförare använder en app, som i princip berättar för oss vilken hastighet vi kan hålla för att spara på energi och ändå komma i tid – något som ni säkert känner igen på annat håll.

Idag är det premiär för filmen, som kan kikas på Tuben för den som så önskar:

https://www.youtube.com/watch?v=rMHhAgZt0h0

Vi får följa Stella Kibona, lokförare och dokusåpadeltagare, som berättar om hur hon använder appen och fördelarna med den. Vi får bland annat se lite från förarhytten på ett Öresundståg.

Textning finns på både svenska och engelska.

/ Kiwi
    Klart intressant och häftig videofilm med spännande redigering. Slutscenen från drönaren ovanför Malmö C och den fisheye-morfade 'jordklotsliknande' avslutande vinjettbilden var riktigt maffig!

PS. På vilket sätt skiljer sig – eller möjligen liknar – den här 'SMART Körning Tåg'-programvaran hos Transdev i jämförelse med den kände lokföraren Thomas Tydals sedan länge använda körapp för mjuk och energisnål körning hos SJ? Är Tydal möjligen inblandad i SMART-appen också?!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Klart intressant och häftig videofilm med spännande redigering. Slutscenen från drönaren ovanför Malmö C och den fisheye-morfade 'jordklotsliknande' avslutande vinjettbilden var riktigt maffig!
    Instämmer!

PS. På vilket sätt skiljer sig – eller möjligen liknar – den här 'SMART Körning Tåg'-programvaran hos Transdev i jämförelse med den kände lokföraren Thomas Tydals sedan länge använda körapp för mjuk och energisnål körning hos SJ? Är Tydal möjligen inblandad i SMART-appen också?!
    I sista rutan såg man ju namnet på appen, Greenspeed och namnet Cubris. Jag googlade på det och hittade följande sida från ett danskt företag: http://www.cubris.dk/what-is-greenspeed/
    Så svaret på din sista fråga är: Knappast.

PS. På vilket sätt skiljer sig – eller möjligen liknar – den här 'SMART Körning Tåg'-programvaran hos Transdev i jämförelse med den kände lokföraren Thomas Tydals sedan länge använda körapp för mjuk och energisnål körning hos SJ?
    Nu har jag inte använt SJ:s motsvarighet, men vad jag förstår har den fler funktioner än den Transdev använder. Bland annat möjligheten att se andra tåg framför och bakom och att kunna ringa direkt till dessa. Tanken är dock att utöka funktionerna i Transdevs app också, men jag vet inget om tidshorisonter eller konkreta planer.

/ Kiwi

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •