Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sänkt hastighet Stockholm-Arlanda?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sänkt hastighet Stockholm-Arlanda?

Hallå!

Jag har åkt med arlanda express några gånger den senaste tiden och reagerat på att hastigheten aldrig överstigit 180 km/h. Minns tidigare att arlanda express var fullt spett hela vägen och att man alltid låg i 200 km/h. Håller inte banan måttet längre?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sänkt hastighet Stockholm-Arlanda?

Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Hallå!

Jag har åkt med arlanda express några gånger den senaste tiden och reagerat på att hastigheten aldrig överstigit 180 km/h. Minns tidigare att arlanda express var fullt spett hela vägen och att man alltid låg i 200 km/h. Håller inte banan måttet längre?
    Har du noterat hur man hållt ankomsttider ? Kommer man i tid så finns det ju egentligen inget skäl att köra fortare än nödvändigt. Men när jag har åkt har jag väl precis som du noterat fullt spett och dessutom lite överhastighet så man varit uppe i runt 204-205 km/h , om nu displayerna visar rätt vill säga.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-31 klockan 20:15:50.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Är man i tid, finns ju oftast inte något behov av att köra med full hastighet. På den aktuella sträckan är ju dessutom risken att hamna för nära långsammare tåg framför ganska stor. Då blir det ju att bromsa ner till under 40 vid någon signal, vilket leder till tidsförlust.

En duktig förare hanterar detta så de blir körning med flyt istället.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Har du noterat hur man hållt ankomsttider ? Kommer man i tid så finns det ju egentligen inget skäl att köra fortare än nödvändigt. Men när jag har åkt har jag väl precis som du noterat fullt spett och dessutom lite överhastighet så man varit uppe i runt 204-205 km/h , om nu displayerna visar rätt vill säga.
    Så är det absolut men min undring ligger lite i att man tidigare kört för fullt och kommit i tid, och nu kör man långsammare och kommer i tid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Så är det absolut men min undring ligger lite i att man tidigare kört för fullt och kommit i tid, och nu kör man långsammare och kommer i tid.
    Man kom nog rätt ofta fram före tid och tyckte väl det såg snyggt ut att vara så tidiga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dom som kör på ArlandaExpress kör ju endast dessa tåg och dom kan nog i sömnen beräkna hur fort
    dom ska köra in mot Stockholm för att inte behöva att stanna för ev stoppsignal precis innan Stockholms Central.../Ulf

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dom som kör på ArlandaExpress kör ju endast dessa tåg och dom kan nog i sömnen beräkna hur fort
    dom ska köra in mot Stockholm för att inte behöva att stanna för ev stoppsignal precis innan Stockholms Central.../Ulf
    Dessutom lär det finnas särskild programvara i tågen för att stötta förarna i ecodriving.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •