Hej jag har inhämtat information om att sjs biljettsystem ligger nere och resenärerna får fråga tågpersonalen om med åkning. och att sjs tekniker jobbar med felsökning
Hej jag har inhämtat information om att sjs biljettsystem ligger nere och resenärerna får fråga tågpersonalen om med åkning. och att sjs tekniker jobbar med felsökning
Njaa, jag tycker det är intressant. (på samma sätt som ett stopp i Vagnhärad igår inte berodde på solkurva utan på fordonsfel; en intressant distinktion).
Det verkar alltså inte vara någon bugg eller liknande i något program.
Det verkar inte heller vara något specifikt datorsystem som hade problem (ibland ifrågasätts ju om man skall ha modernare teknik i datorerna).
Utan det känns som att det blir vanligare att datorer fungerar (och inte behöver startas om) men att nätverken emellan blir för komplexa eller mer sårbara eller fel byggda eller vad vet jag.
Jag tror också att (jämfört med för 20 år sedan t.ex.) så kunde det värsta vara att systemet i datorn behövde startas om (IPL-as), och det visste man hur lång tid det nog, dvs man kunde göra en god prognos på när det skulle vara igång igen.
Medan nu med nätverk börjar det ta lång tid, även om de i stället är mer sällsynta.