Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Kust till Kust??

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kust till Kust??

Enligt Trafikverkets information verkar alla Kust till Kusttåg vara inställda och godstågen tappar 90 minuter mellan Borås och Värnamo....... Vad beror detta på? Har inte sett något om det tidigare!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Kust till Kust??

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    SJ:s resenärer får i stället åka ersättningsbuss Göteborg - Värnamo och omvänt. Jag kan inte se att SJ lämnar uppgift om hur länge det här kommer att pågå. Antar att man tar en dag i taget för att snabbt kunna släppa på trafiken den dag Trafikverket häver den kraftiga hastighetsnedsättningen.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    SJ:s resenärer får i stället åka ersättningsbuss Göteborg - Värnamo och omvänt. Jag kan inte se att SJ lämnar uppgift om hur länge det här kommer att pågå. Antar att man tar en dag i taget för att snabbt kunna släppa på trafiken den dag Trafikverket häver den kraftiga hastighetsnedsättningen.
    SJ planerar att köra buss till och med nästa fredag, den 8 juni. Vet ej om man har möjlighet att ta upp tågtrafiken tidigare om det skulle bli aktuellt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just nu passerade ett normalt Ktk-tåg Landvetter mot Göteborg. Kan det vara ett 2 timmar sent 344 som sakta masat sig hemåt efter att ha släppt av passagerarna i Värnamo?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Just nu passerade ett normalt Ktk-tåg Landvetter mot Göteborg. Kan det vara ett 2 timmar sent 344 som sakta masat sig hemåt efter att ha släppt av passagerarna i Värnamo?
    Det ser ut som tåg 51620 som lämnade Värnamo 18.11, sådär en kvart efter att 344 kommit dit.

För egen del hade jag – i alla fall i vissa lägen – inte haft något emot att sitta kvar på ett tåg även om det blev två timmar sent. Men det alternativet antar jag inte ges passagerarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Det ser ut som tåg 51620 som lämnade Värnamo 18.11, sådär en kvart efter att 344 kommit dit.

För egen del hade jag – i alla fall i vissa lägen – inte haft något emot att sitta kvar på ett tåg även om det blev två timmar sent. Men det alternativet antar jag inte ges passagerarna.
    Troligen det tåget då. Fast sitta på ett tåg i flera timmar som sakta masar sig fram är inte kul. Särskilt inte i den här värmen. Skall vi gissa att ersättningsbussarna har AC?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

På samma sätt gick tåg 369 Göteborg-Värnamo idag med tågsättet till 343. Detta avgick Göteborg 16.35 och ankom Värnamo 20.20.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Troligen det tåget då. Fast sitta på ett tåg i flera timmar som sakta masar sig fram är inte kul. Särskilt inte i den här värmen. Skall vi gissa att ersättningsbussarna har AC?
    Ah, tänk att dra ned fönstret, sticka ut huvudet, känna en fartvind på 40 km/h och glida fram genom Västergötland. Kan du tänka dig något bättre?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Västtågen Värnamo - Göteborg (och motsatt riktning också förstås) är också inställda tom 8/6 enligt info-skyltarna.

Igår var jag (enda) passagerare på ersättningsbussen västerut från Borås 19:38 - och kunde titta ut på det inställda tåget som körde parallellt!

Däremot verkade tåget få stopp i Sandared, medan bussen fortsatte sin resa.

Någon som vet mer om vad som hände med X-11:n, spåret eller planeringen? Jag hittade ingen förare att fråga, bara en tom hytt...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Västtågen Värnamo - Göteborg (och motsatt riktning också förstås) är också inställda tom 8/6 enligt info-skyltarna.

Igår var jag (enda) passagerare på ersättningsbussen västerut från Borås 19:38 - och kunde titta ut på det inställda tåget som körde parallellt!

Däremot verkade tåget få stopp i Sandared, medan bussen fortsatte sin resa.

Någon som vet mer om vad som hände med X-11:n, spåret eller planeringen? Jag hittade ingen förare att fråga, bara en tom hytt...
    Det går tyvärr inga Västtåg på sträckan Göteborg–Värnamo. Däremot går det Västtåg Göteborg–Borås. De tågen verkar gå, vad jag kan se. Det är möjligt att något enstaka tåg har varit inställt på sträckan – det vet jag inte – men i huvudsak går de i alla fall. Västtågen stannar alltid i Sandared eftersom det är en station/hållplats på sträckan och det är inte ovanligt att folk vill stiga av eller på där...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det går tyvärr inga Västtåg på sträckan Göteborg–Värnamo. Däremot går det Västtåg Göteborg–Borås. De tågen verkar gå, vad jag kan se. Det är möjligt att något enstaka tåg har varit inställt på sträckan – det vet jag inte – men i huvudsak går de i alla fall. Västtågen stannar alltid i Sandared eftersom det är en station/hållplats på sträckan och det är inte ovanligt att folk vill stiga av eller på där...
    Den informationen är lite blandad- för tågen Göteborg - Värnamo börjar resan med att gå Göteborg - Borås, och sedan vidare.

Är de inställda GÖTEBORG - Värnamo, så lär de inte kunna komma till Borås längs vägen...

Om det är så att tågen går enligt normal tabell Göteborg - Borås, bör man uttrycka att de är inställda BORÅS - Värnamo, och inget annat.

Det konkreta exempel jag åkte med själv häromkvällen var definitivt ersatt med buss, men ett tåg startade samtidigt från Borås ändå, verkade dock få stopp i Sandared, och blev kvar där längre än jag orkade vänta av nyfikenhet. Jag misstänker att det inte har något med banan mot Småland att göra i det fallet, och jag är bara lite nyfiken på vad som kan ligga bakom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den jag åkte hem från Göteborg efter trådrivningen vid Alingsås hade även den AC men den full !
    Det orkade inte AC:n med dessutom trängre säten.

Har jag tid så föredrar jag nog en 2:a klass sextiotalare istället för bussen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Den informationen är lite blandad- för tågen Göteborg - Värnamo börjar resan med att gå Göteborg - Borås, och sedan vidare.

Är de inställda GÖTEBORG - Värnamo, så lär de inte kunna komma till Borås längs vägen...

Om det är så att tågen går enligt normal tabell Göteborg - Borås, bör man uttrycka att de är inställda BORÅS - Värnamo, och inget annat.

Det konkreta exempel jag åkte med själv häromkvällen var definitivt ersatt med buss, men ett tåg startade samtidigt från Borås ändå, verkade dock få stopp i Sandared, och blev kvar där längre än jag orkade vänta av nyfikenhet. Jag misstänker att det inte har något med banan mot Småland att göra i det fallet, och jag är bara lite nyfiken på vad som kan ligga bakom.
    Vad snackar du om?

SJ kör tåg på Kust-till-kustbanan. De går Göteborg–Kalmar. Bland annat gör de uppehåll i Borås och Värnamo. På grund av dåliga spår på delsträckan Borås–Värnamo är dessa tåg nu inställda Göteborg–Värnamo och går alltså bara Värnamo–Kalmar.

Västtrafik kör tåg på den del av Kust-till-kustbanan som löper mellan Göteborg och Borås. De går Göteborg–Borås. De är inte inställda, så vitt jag vet.

Vilket tåg du skulle ha rest med häromkvällen vet jag inte, men jag får intrycket att det var ett SJ-tåg på sträckan Kalmar–Göteborg. Det var alltså inställt Värnamo–Göteborg. Du tycks ha åkt ersättningsbuss till det tåget. Vad det var för typ av tåg som samtidigt gick på järnvägen vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad snackar du om?

SJ kör tåg på Kust-till-kustbanan. De går Göteborg–Kalmar. Bland annat gör de uppehåll i Borås och Värnamo. På grund av dåliga spår på delsträckan Borås–Värnamo är dessa tåg nu inställda Göteborg–Värnamo och går alltså bara Värnamo–Kalmar.

Västtrafik kör tåg på den del av Kust-till-kustbanan som löper mellan Göteborg och Borås. De går Göteborg–Borås. De är inte inställda, så vitt jag vet.

Vilket tåg du skulle ha rest med häromkvällen vet jag inte, men jag får intrycket att det var ett SJ-tåg på sträckan Kalmar–Göteborg. Det var alltså inställt Värnamo–Göteborg. Du tycks ha åkt ersättningsbuss till det tåget. Vad det var för typ av tåg som samtidigt gick på järnvägen vet jag inte.
    Halv pudel, halv "vad var det jag sa"...

Jag kunde idag passera och läsa av info-tavlan bokstavligt, inte bara skriva inlägg "från minnet".

Tavlan, som väl tillhör trafikverket (?) säger:

"Göteborg-Kalmar. Från 30/5 till 8/6 tågtrafiken ersatt med buss på sträckan Göteborg-Värnamo, bussarna avgår enligt särskild tidtabell. Räkna med längre r..." (Tavlan, som är "elektronisk", återfinns på Sandared station, och troligen även på de andra stationerna på sträckan).

Jag vänder mig mot att skriva att TÅGTRAFIKEN är inställd, när Västtåg kör tågtrafik på sträckan Göteborg-Borås som vanligt. Det hade varit bättre att byta ordet "Tågtrafiken" mot "SJ-tåg" i det här fallet.

Högre upp på tavlan kan man se tider för "Västtåg ...", inklusive angivet spår etc, men vad skall man egentligen lita på när en del av tavlan säger att tåget går från spår 2 och en annan del säger att tåget är ersatt av buss (som definitivt inte stannar vid spår 2, utan förutsätter att man som resande förflyttat sig till busshållplatsen).

Betr vilket tåg jag försökte åka med så framgår det om man läser inlägg #10, det var ett västtrafiktåg Borås-Göteborg. Typen var X11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstått saken rätt så omleds nu Volvotågen till Karlshamn via Västkustbanan på grund av urspåringen Älmhult-Olofström. Hur som helst så lär det innebära ändå längre tid med 40 km/h Hillared-Värnamo då det utan Volvotåg inte blir mer än max 2000 ton/dygn. Skulle väl rulla 100.000 ton över innan hastigheten fick höjas!

Senast redigerat av Henke den 2018-06-05 klockan 21:29:15.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om jag förstått saken rätt så omleds nu Volvotågen till Karlshamn via Västkustbanan på grund av urspåringen Älmhult-Olofström. Hur som helst så lär det innebära ändå längre tid med 40 km/h Hillared-Värnamo då det utan Volvotåg inte blir mer än max 2000 ton/dygn. Skulle väl rulla 100.000 ton över innan hastigheten fick höjas!
    Volvotågen via Karlshamn, det är ingen järnväg ännu men beslutats och redovisades i söndags. Volvotågen går normalt Alvesta- Värnamo - Göteborg. Ibland kan de köra Alvesta- Nässjö- Falköping- Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Volvotågen via Karlshamn, det är ingen järnväg ännu men beslutats och redovisades i söndags. Volvotågen går normalt Alvesta- Värnamo - Göteborg. Ibland kan de köra Alvesta- Nässjö- Falköping- Göteborg.
    Visst finns det järnväg till Karlshamn, och dit går också Volvotågen. Från Göteborg går de Vkb via Kattarp. Tydligen omlastning i Stillerydshamnen, sedan åker containrarna bil till Olofström.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Visst finns det järnväg till Karlshamn, och dit går också Volvotågen. Från Göteborg går de Vkb via Kattarp. Tydligen omlastning i Stillerydshamnen, sedan åker containrarna bil till Olofström.
    Är inte det främst orsakat av urspårning, se:
    4013-Volvo-t%C3%A5get-skall-b%C3%A4rgas-i-morgon-6-juni-och-2-dagar-fram%C3%A5t

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo. Innan urspåringen gick de över Alvesta-Borås.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •