Den 31 maj 2003 firade NBVJ sitt 25-årsjubileum i Nora, och samtidigt övergick tidigare SJK-ägda Sb 1306 i NBVJ:s ägo.
![]()
Den 31 maj 2003 firade NBVJ sitt 25-årsjubileum i Nora, och samtidigt övergick tidigare SJK-ägda Sb 1306 i NBVJ:s ägo.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
S-lokens skönhet är kraftigt underskattad. Frågan är om inte Sb är vackrast av dem alla.
Eller handlar det bara om den gamla vanliga 50-talsnostalgin och barndomens somrar?
http://veterantoget.dk/produkt/veter...aa-farumbanen/
Tipsar om att man under helgen 9 och 10 juni kan resa efter systermaskinen 1307, på S-banen mellan København H och Farum.
Ja det är fina proportioner och kanske vinner Sb åtminstone i kategori tanklok. Det ansågs även vara ett väl fungerande lok som man var nöjd med. En extra löpaxel medgav betydligt bättre förråd än de närbesläktad Sa-loken. Ändå blev det bara 5 lok byggda och orsak var väl att behovet av ånglok var täckt och nu hade man börjat tänka på elektrifiering. När man sedan efter 2:a världskriget beställde nya kunde man ju tagit Sb-konstruktionen men valde i stället S1 som var en nykonstruktion.
Instämmer i att SB/S2 är ett fint lok.
Men tycker även att S1 har fina linjer.
Hur kommer det sej att SJK bakåt-daterade loket till Sb?
Var det kanske så enkelt att man ville ha loket i utförande
före 1942 och märkt med den gamla metkroken ?
Tittar vi i läggen, nämligen tidningen TÅG så finns en artikel i TÅG 4/72 att man nått summan 25000kr i ångloksinsamlingen vilket skulle räcka till ett lok och man verkar förorda ett S2 och särskilt S2-1306 som ansågs vara i mycket gott skick.
I TÅG 6/72 nämns i en artikel att SJK nu köpt och övertagit S2-1306. I samma nummer finns också,annons för researrangemanget Extravaganza och att SJK medverkar med sitt nyköpta lok Sb-1306. Inget nämns om ommärkningen och vi kan väl anta att det ansågs helt naturligt för ett
musei och utflyktslok att få tillbaks sin ursprungliga identitet. I nummer 7,8 och 9/72 finns sedan artiklar om S-lokens historia.
Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-31 klockan 20:10:54.
Lennart, kan du hjälpa mig och förklara vad det sista ordet 'Rärkni' i trådinlägget ovan betyder? Jag har försökt att tyda vad du menar med ordet men det blir ingen vettig tolkning hur jag än vrider och vänder på det! Så huru härmed?
undrar pensionären på kungens holme vilken tycker att det lätt blir konstiga fel med din nya dyra padda!![]()
/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.