Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Tragisk olycka i Stenungssund

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tragisk olycka i Stenungssund

Åter igen har en ökänd jvg-övergång i Stenungsund skördat offer.

Det hände i em och nämns på flera tidningars www

Övergången ligger mellan en gymnasieskola och centrum och har ljus/signal men inte bommar.
    Det sistnämnda får ses som förvånande med tanke på att detta är det fjärde offret på 8 år.
    Kommunchefen vill stänga men inser att det måste till en lösning som förhindrar genvägar.
    Här borde man väl göra en "undergång"

Djupt tragiskt för alla inblandade

Per N

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tragisk olycka i Stenungssund

Visst är det tragiskt, men hur svårt är det att inte gå mot rött?

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    För många personer är vardagen en tillräcklig utmaning.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Övergången är utan bommar och ligger rätt dumt till med dålig sikt. Dessutom med många som passerar. Med tanke på olycksfrekvensen borde den åtgärdas.

Senast redigerat av classelagare den 2018-05-31 klockan 00:11:24.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Numera går ju nästan alla mot rött. Vid signalreglerade övergångsställen på gator. Kan det vara det beteendet som tas med till järnvägens övergångar?

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Är det några böter om man går mot rött över järnvägen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Numera går ju nästan alla mot rött. Vid signalreglerade övergångsställen på gator.
    Nästan alla är att ta, i alla fall enligt mina helt ovetenskapliga iakttagelser. Sedan är det säkert en skillnad beroende på trafikintensiteten på aktuell väg och tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av classelagare Visa inlägg
    Övergången är utan bommar och ligger rätt dumt till med dålig sikt. Dessutom med många som passerar. Med tanke på olycksfrekvensen borde den åtgärdas.
    Dålig sikt? Sitter stoppsignalerna bakom ett hörn?

Nå, vid en viss trafik bör en övergång ha bommar, men i bedömningen av "hur tragisk" en olycka är tycker jag att man behöver ta hänsyn till hur höga risker den drabbade själv utsatt sig för i sammanhanget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Numera går ju nästan alla mot rött. Vid signalreglerade övergångsställen på gator. Kan det vara det beteendet som tas med till järnvägens övergångar?
    Knappast att "nästan alla" gör det. Men kommer den inte en enda bil så brukar jag gå, såvida det inte är i Tyskland

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Dålig sikt? Sitter stoppsignalerna bakom ett hörn?

Nå, vid en viss trafik bör en övergång ha bommar, men i bedömningen av "hur tragisk" en olycka är tycker jag att man behöver ta hänsyn till hur höga risker den drabbade själv utsatt sig för i sammanhanget.
    https://www.google.se/maps/@58.06282...7i13312!8i6656

Jag tror det är denna.
    Nu är det hundratals gångpassager om dagen där, så 99,999 % klarar av att inte omkomma, men om det är ett dödsoffer per hundra tusen passager (en varannat år) är det för många.

Det finns en något kortare gångväg, men mer belastad med cyklister och bullrande bilar. Den vägen har bommar även för gång/cykelbanan.

Jag tror varken på dödsstraff för mord eller för att gå mot röd signal, så personen förtjänar inte det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej

Jag ser av många kommentarer att man får väl skylla sig själv.

Men som Bengt ovan skriver så är det för många omkomna de sista åren vid denna övergång. Vi/samhället/TrV måste inse att vi har med en ny typ av varelser att göra som inte fanns för säg 15 år sedan.

Unga människor med lurar för öronen gloendes på någon pryl i näven. Dessa stoppas inte av röda signaler och klingande klockor (OBS - nu har jag inga belägg för att det var så i detta fallet även om allt tyder på det).

Visst - den siste idioten är inte född - men sådana här olyckor är så meningslösa - speciellt för de anhöriga.

Jag har lärt mig att i England är det alltid tågets fel när någon blir påkörd - alltså inga övergångar. Det är bro över eller tunnel under.

Minst bommar borde vara obligatoriskt för alla övergångar med viss passerfrekvens.

Per N

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Finns det ingen"tut tavla"här?/Ulf

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Hej

Jag ser av många kommentarer att man får väl skylla sig själv.

Men som Bengt ovan skriver så är det för många omkomna de sista åren vid denna övergång. Vi/samhället/TrV måste inse att vi har med en ny typ av varelser att göra som inte fanns för säg 15 år sedan.

Unga människor med lurar för öronen gloendes på någon pryl i näven. Dessa stoppas inte av röda signaler och klingande klockor (OBS - nu har jag inga belägg för att det var så i detta fallet även om allt tyder på det).

Visst - den siste idioten är inte född - men sådana här olyckor är så meningslösa - speciellt för de anhöriga.

Jag har lärt mig att i England är det alltid tågets fel när någon blir påkörd - alltså inga övergångar. Det är bro över eller tunnel under.

Minst bommar borde vara obligatoriskt för alla övergångar med viss passerfrekvens.

Per N

Jag vet inte hur du räknar, men det är två inlägg av en skribent som andats något i den riktningen. (Och nej, inga inlägg har raderats i denna tråd, det hade jag kunnat se i efterhand.)
    Hur två inlägg, av en skribent kan tolkas som "många", tja, kanske är även det en tolkningsfråga.

Och enligt Wikipedia finns mer än 6500 plankorsningar i Storbritannien, så "inga övergångar" känns aningen kreativt räknat även det.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Finns det ingen"tut tavla"här?/Ulf
    Troligen inte. Sådana brukar inte kombineras med ljud- och signaler. Ser och hör man inte dessa lär man inte höra ett tåg som tutar heller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Saken togs upp i SVT Nyheter Väst. Även där pratades det om bommar men jag tvivlar på att det är en bra lösning. Förringningstiden måste förlängas vilket nog kommer att innebära chansning och kryp under bommen. Dessutom riskerar chansare att fastna mellan bommarna. Vissa gymnasieungdomar chansar nog lika mycket som vissa bilister. Svårlöst problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För de "nya varelserna" tror jag bommar är bättre än hur mycket tutande mm som helst långt i förväg. De hör ändå inte.
    Men är bommarna nere så får man vara mer än en idiot för att bara gå rakt under utan att ta en titt åt respektive håll.
    I och med att de är i cyberrymden så måste de plockas ner på jorden via att de krockar med bommen.
    Då minns de att detta är kanske Sveriges värsta jvg-övergång

Per N

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag vet inte om något har ändrats vid plankorsningen sedan den senaste tragiska dödsolyckan på samma plats som jag var med att utreda. Då gick det inte att passera övergången från platsen där kryssmärket och den röda signalen finns med normal gångfart på den tid som står till buds från att signalen börjar varna tills att tåget kommer. Jag vill minnas att det var frågan om 12 sekunder. Sikten är också mycket dålig i båda riktningar om man kommer från öster. Bilden visar riktning från öster till väster,

Det är nog tämligen naturligt att man fortsätter att gå om man passerat signalen när den börjar signalera så jag vill påstå att korsningens konstruktion är farlig.

[IMG]DSCF2801 by Bengt Hultin, on Flickr[/IMG]

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Har en video på just denna korsning. Tar 15 sekunder innan tåget passerar denna korsning. Ringtiden borde förlängas. Tragiskt när sånna här olyckor inträffar.
    Den har nu försetts med 2 extra ljusset sedan olyckan 2010.

Senast redigerat av Otto Nyholm den 2018-06-01 klockan 07:01:48.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt G H Visa inlägg
    .
    Med tanke på att järnvägen ligger ganska högt över omgivningen borde det vara prioriterat att bygga en gångtunnel på platsen.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-01 klockan 07:09:10.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt G H Visa inlägg
    Jag vet inte om något har ändrats vid plankorsningen sedan den senaste tragiska dödsolyckan på samma plats som jag var med att utreda. Då gick det inte att passera övergången från platsen där kryssmärket och den röda signalen finns med normal gångfart på den tid som står till buds från att signalen börjar varna tills att tåget kommer. Jag vill minnas att det var frågan om 12 sekunder. Sikten är också mycket dålig i båda riktningar om man kommer från öster. Bilden visar riktning från öster till väster,

Det är nog tämligen naturligt att man fortsätter att gå om man passerat signalen när den börjar signalera så jag vill påstå att korsningens konstruktion är farlig.

[IMG]DSCF2801 by Bengt Hultin, on Flickr[/IMG]
    Ett problem med sådana här sicksack-gångvägar är att de gående fokuserar på att passera den och kan glömma bort tåget. Om de går med en kompis kan de fokusera på om kompisen passerat.

Jag antar att vitsen med sicksak mönstret är att sänka farten på de gående så de med lägre fart mer sannolikt stannar före spåret och tittar ordentligt. Men det är ett biltänk och fungerar inte för gående.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •