Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gamla Uppsala igen

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Gamla Uppsala igen

Häromdagen hade jag ingen kamera med mig, men idag kunde jag ta några bilder från trakten:

Den första visar en del av sträckan över ett fält norr om tätbebyggt område i Gamla Uppsala, den del jag hittills trott att man kommer att gräva bort helt. Men det slår mig nu att man faktiskt dels inte grävt ända ned till åkerhöjd, dels satt ut något slags stakpinnar i åkern intill, så jag vet inte, men kanske byggs något på denna del också. Cykelbana finns dock redan (i förgrunden på bilden) så jag är inte riktigt säker på hur det är tänkt här.

Namn:  DSC05532.jpg
Visningar: 202
Storlek:  260,3 KB

Medlem
    sep 2017

Sv: Gamla Uppsala igen

Från gamla järnvägskorsningen vid Groaplan; grävmaskinen på föregående bild står ca 100 m bortanför kurvans slut. Här var man noggranna med att gräva upp stolpfundament och annat tidigare i veckan. Även här har man grävt bort det allra mesta av makadammen (uppskattningsvis ca 60-70 cm djupt), men kanske blir det något här i alla fall.

Namn:  DSC05534.jpg
Visningar: 179
Storlek:  506,1 KB

Medlem
    sep 2017

Åt andra hållet (dvs söderut) från samma plats.

Namn:  DSC05533.jpg
Visningar: 175
Storlek:  356,4 KB

Medlem
    sep 2017

Längre söderut genom ett av de villaområden som banan passerade. Här ska det absolut bli cykelbana efter vad en maskinförare sa till mig häromdagen.
    I fonden kan man skymta överdelen av elstolparna där nya banan kommer upp från tunneldelen långt fram till höger, och i bakgrunden Uppsala slott.

Namn:  DSC05535.jpg
Visningar: 180
Storlek:  316,9 KB

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Häromdagen hade jag ingen kamera med mig, men idag kunde jag ta några bilder från trakten:

Den första visar en del av sträckan över ett fält norr om tätbebyggt område i Gamla Uppsala, den del jag hittills trott att man kommer att gräva bort helt. Men det slår mig nu att man faktiskt dels inte grävt ända ned till åkerhöjd, dels satt ut något slags stakpinnar i åkern intill, så jag vet inte, men kanske byggs något på denna del också. Cykelbana finns dock redan (i förgrunden på bilden) så jag är inte riktigt säker på hur det är tänkt här.
    Kan det vara så att man bibehåller banvallen enbart för att ha kvar kablar i den? I och med att större delen av banvallen blir cykelväg ansågs det kanske vettigare att göra så än att flytta kablarna hela vägen för att kunna frigöra denna kortare sträcka?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •