Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Algutsgården och Hols grusgrop igen.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Algutsgården och Hols grusgrop igen.

Ett återbesök för att kolla stenstolpar och insekter. Mitt första besök beskrivs i jätteinlägget med 31 bilder: http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...grop-31-bilder

Jag börjar med slutet när jag stack ner till stationen för att ta en bild som minne. Det blev på ett trefordonsmöte.

Från vänster ser vi först tåg 80767 bestående av X40 3334. Därefter något som jag inte vet vad det kallas, traktortåg? I bakgrunden har 66010 precis fått klarsignal att sticka iväg efter att ha blivit ytterligare 17 minuter försenat pga ett par möten. Hoppas det fanns AC i loket. Det var grymt varmt, jag hade först tänkt att som förra gången äta medhavd mat i form av te och smörgås nere vid stationen men insåg att jag inte hade klarat av att sitta i solgasset. Jag satt i bilen istället som var parkerad i skuggan av några träd.

Men nu till stenarna. Som jag beskrev i förra inlägget hade jag hittat ett flertal stenstolpar utefter det gamla stickspåret till Hols grusgrop. Här är en av dessa.

Nu kollade jag lite bättre. Först kollade jag baksidan om det stod något men icke. Det står alltså bara inhugget sj på sidan som vetter mot spåret. Nu hade jag med mig mätutrustning i form av ett hemmagjort mäthjul. Jag trodde att stenarna var satta med något visst gemensamt mellanrum men så var det inte. Jag hittade 9 stenar på rad och det inbördes avståndet var 31, 42, 26, 105, 48, 67, 40 resp 39 m. Nu kanske några stenar var bortplockade eller begravda av sand men det är lite varierande avstånd ändå. Runt 40 m verkar vara vanligt men 26 m? Det kan inte vara pga grävproblem för det är bara sand med spridda stenar. Vad som är lite underligt är också de olika utförandet. Släthuggna stenar med tydligt inhugget sj till fyrkantiga råhuggna stolpar med hörnen finhuggna och ett ganska otydligt sj inhugget. De verkar vara av olika ålder också.

Det blev ändå lite mer steklar än förra gången. Jag har bara bestämt några jag var nyfiken på och det blev ett långhornsbi, några hartsbin och ett par stensnylthumlehonor.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-30 klockan 19:22:25.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Algutsgården och Hols grusgrop igen.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nu kollade jag lite bättre. Först kollade jag baksidan om det stod något men icke. Det står alltså bara inhugget sj på sidan som vetter mot spåret. Nu hade jag med mig mätutrustning i form av ett hemmagjort mäthjul. Jag trodde att stenarna var satta med något visst gemensamt mellanrum men så var det inte. Jag hittade 9 stenar på rad och det inbördes avståndet var 31, 42, 26, 105, 48, 67, 40 resp 39 m. Nu kanske några stenar var bortplockade eller begravda av sand men det är lite varierande avstånd ändå. Runt 40 m verkar vara vanligt men 26 m? Det kan inte vara pga grävproblem för det är bara sand med spridda stenar. Vad som är lite underligt är också de olika utförandet. Släthuggna stenar med tydligt inhugget sj till fyrkantiga råhuggna stolpar med hörnen finhuggna och ett ganska otydligt sj inhugget. De verkar vara av olika ålder också.
    Intressant fråga! Om man bortser från första talet får jag det till att det skulle kunna finnas en minsta gemensam nämnare på cirka 13 m och att den skulle vara markerad med följande multipler: 3, 2, 8, 4, 5, 3, 3

Man varför???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om det bara står SJ på stenarna kan det då vara någon form av gränsmarkeringar mellan SJ:s mark och andra markägare? Och därmed en rak linje mellan stenarna som utmärker ägogränsen och även förklarar de olika avstånden mellan stenarna.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Det finns mer märkligheter. Redan första gången fotade jag dessa järnrör som låg och skräpade.

Jag undrade lite över dess funktion och nu tror jag jag vet, staketstolpar. Igår när jag snokade lite mer noggrannt hittade jag mer såna rester varav en del fortfarande var nersatta i jorden. I samma läge som stenstolparna, någon skrotrest bara ett par meter från en stenstolpe. Varför lägga ner en sånt arbete med staket och ägostenstolpar på ett ynka stickspår till en grusgrop? Synd att ingen från den tiden kan berätta.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Om det bara står SJ på stenarna kan det då vara någon form av gränsmarkeringar mellan SJ:s mark och andra markägare? Och därmed en rak linje mellan stenarna som utmärker ägogränsen och även förklarar de olika avstånden mellan stenarna.
    Du menar korsningen mellan de olika ägorna och SJ? Troligen inte, det finns bara några stora ägor utanför SJ:s mark som är mycket bredare än vad stolparna visar. Åtminstone på den ekonomiska kartan jag kollade. Men det är en god tanke, så ser det ut vid min sommarstuga där gränserna korsar järnvägens mark.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns mer märkligheter. Redan första gången fotade jag dessa järnrör som låg och skräpade.

Jag undrade lite över dess funktion och nu tror jag jag vet, staketstolpar. Igår när jag snokade lite mer noggrannt hittade jag mer såna rester varav en del fortfarande var nersatta i jorden. I samma läge som stenstolparna, någon skrotrest bara ett par meter från en stenstolpe. Varför lägga ner en sånt arbete med staket och ägostenstolpar på ett ynka stickspår till en grusgrop? Synd att ingen från den tiden kan berätta.
    Kanske var spåret på den tiden omgivet av betesmark. (Järnvägens stängselskyldighet)

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Kanske var spåret på den tiden omgivet av betesmark. (Järnvägens stängselskyldighet)
    Möjligen. Nu är det skogsmark men mycket kan förändras på ett sekel. Men gällde stängselskyldigheten även stickspår? Fast vad är det för kraftiga hållare? Till vad?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Möjligen. Nu är det skogsmark men mycket kan förändras på ett sekel. Men gällde stängselskyldigheten även stickspår? Fast vad är det för kraftiga hållare? Till vad?
    Förr var det mycket vanligt att man hade "konna" på skogen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har en annan teori. Före de självlossande grusvagnarnas tid användes öppna godsvagnar även för grustransporter. Kan det vara så att dessa välgjorda stolpar sattes i t.ex NN-vagnars normala stolphål och att man trädde lämpliga bräder igenom öglorna som fallskydd vid gruslossning? Jag har ett svagt minne av att jag sett bilder på vagnar utrustade på detta sätt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Precis som påtalats i andra inlägg förekom det förr att man hade djur på bete även i skogen, det är inte så många decennier sedan man på järnvägen slutade att stängsla i skogsmark.

Stängselplikten gäller ALLA spår, t o m otrafikerade. När det gäller otrafikerade spår lär det ha förekommit att man om marken på båda sidor hade samma ägare så sattes stängsel tvärs över spåret mot intilliggande markägare istället för att hålla stängsel längs hela sträckan. Det är alltså så att så länge det finns räler kvarstår stängselplikten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spåret syns ju här https://kartbild.com/#15/57.9912/12.6701.
    Det är ju bara jordbruk i närheten.

M.V.H Anders.k.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •