Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Lång hastighetsnedsättning V - Bs

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Lång hastighetsnedsättning V - Bs

Det är 40 km/h mellan Värnamo och Borås. Vad är anledningen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lång hastighetsnedsättning V - Bs

Citat Ursprungligen postat av Christer Nyqvist Visa inlägg
    Så här skrev Bernt i tråden om X2000 på Ktk:

- "Hastigheten Limmared-Värnamo kommer från imorgon den 30 maj att sättas ner till 40 km/h p g a ett tvåsiffrigt antal akuta spårfel som måste åtgärdas. Detta beräknas ta ca en vecka. Det verkar nu som om SJ kommer att ställa in Kust till kust-tågen Göteborg-Värnamo och v v under den tiden, preliminärt t o m 8 juni."

källan

Senast redigerat av Ville den 2018-05-29 klockan 23:46:52.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Jaså blev det hela den sträckan, i en annan tråd har jag nämnt om detta men hade då fått uppgiften Värnamo-Limmared. Nåväl, det beror i alla fall på ett tvåsiffrigt antal akuta spårfel som måste åtgärdas och det beräknas ta en vecka eller så. Därför ställer SJ in sina tåg Göteborg-Värnamo och v v t o m den 8 juni.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det verkar muntert. Sitter med 9450 i Hillared nu.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Jaså blev det hela den sträckan, i en annan tråd har jag nämnt om detta men hade då fått uppgiften Värnamo-Limmared. Nåväl, det beror i alla fall på ett tvåsiffrigt antal akuta spårfel som måste åtgärdas och det beräknas ta en vecka eller så. Därför ställer SJ in sina tåg Göteborg-Värnamo och v v t o m den 8 juni.
    Enligt uppgift skall man (ej bekräftat) köra mätvagnen ytterligare en gång natt som kommer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Enligt uppgift skall man (ej bekräftat) köra mätvagnen ytterligare en gång natt som kommer.
    Den hade kanske fått värmeslag? Idag har vi haft över 30 grader varmt i Göteborg. Konstigt att vi inte sett några solkurvor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det Hambo sliprarna som börja bli slitna? Det är väll fortfarande hambo Hillared - Limmared - Hestra och Hillerstorp - Värnamo? Tror det var någon gång under förra sommaren som jag tittade ut från sista vagnen efter Hillerstorp och såg att man då ganska nyligen bytt slipers på ca 5 avsnitt på ett antal hundra meter var. Var kan det vara för anledningen till att man bytt på så spridda partier, för inte kan väl hambo sliprarna bli defekta på ex 500m och sedan vara ok på 500m och sedan bytt igen osv.?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårlägesfelen, 15 st har åtgärdats med hjälp av spårriktare, det blir då ett stabilitetspåverkande arbete som kräver tonnagekörning, med rådande temperatur måste 100 000 ton passera innan hastigheten höjs.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Spårlägesfelen, 15 st har åtgärdats med hjälp av spårriktare, det blir då ett stabilitetspåverkande arbete som kräver tonnagekörning, med rådande temperatur måste 100 000 ton passera innan hastigheten höjs.

/Magnus
    Tur att där körs lite godståg då!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med nuvarande godstågstrafik tar det i så fall närmare 2 veckor innan 100.000 ton har passerat....... Tänk om man hade gjort motsvarande hastighetsbegränsning på riksväg 27 som ju går parallellt med banan! Låter som om sveriges bäst betalda generaldirektör och hennes verk inte riktigt lever upp till kraven!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

TrV skulle ju kunna pendla med t ex ett lastat makadamsätt under tågfria tider, men det anses väl för dyrt.
    Hellre då ställa in eller kraftigt försena trafiken!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ryktet säger att de letar med ljus och lykta efter just ett makadamtåg. Det finns väl ingen av oss som jobbar med järnväg på Trafikverket som vill ställa in tåg. Det är ju ett av de största misslyckande som finns..

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Men ersättningstrafiken sköts ibland aningen miserabelt. Hörde från någon som åkt buss idag fredag med 327:s ersättning.
    Två fullsatta bussar som gick in på alla mellanstationer.
    Men i Värnamo gick tåget framför ögonen på mer än 100 personer.
    Sannolikt måste det tåget ha avgått mer eller mindre tomt.
    Detta borde väl kunnat skötas på ett bättre sätt.
    Ex vis en minibuss som angör småstationerna och resten med direktbuss Värnamo- Borås - Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men ersättningstrafiken sköts ibland aningen miserabelt. Hörde från någon som åkt buss idag fredag med 327:s ersättning.
    Ett tåg kan ju inte vänta på en buss på ren gissning. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. När det gäller sådana här situationer kommer det till slut ned till sådana saker som mobiltelefonnummer till bussförare och eventuellt telefonnummer hos bussförare till någon samordnare. Jag kan bara gissa hur det är upplagt men jag har åkt fler bussersättning än jag kan räkna. Kanske är regionerna bättre på det här.

Ex vis en minibuss som angör småstationerna och resten med direktbuss Värnamo- Borås - Göteborg.
    Det kommer nog aldrig hända. Blir för komplicerat/dyrt med två bussar. Avtalen är strikta, bussarna ska in på varenda station även om det innebär att bussen mitt i vintern är en timme försenad till station/hållplats som max har ett vindskydd i femton minus.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Ett tåg kan ju inte vänta på en buss på ren gissning. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. När det gäller sådana här situationer kommer det till slut ned till sådana saker som mobiltelefonnummer till bussförare och eventuellt telefonnummer hos bussförare till någon samordnare. Jag kan bara gissa hur det är upplagt men jag har åkt fler bussersättning än jag kan räkna. Kanske är regionerna bättre på det här.

Det kommer nog aldrig hända. Blir för komplicerat/dyrt med två bussar. Avtalen är strikta, bussarna ska in på varenda station även om det innebär att bussen mitt i vintern är en timme försenad till station/hållplats som max har ett vindskydd i femton minus.
    Fast i detta läget finns ju inte någon ursäkt alls.
    Tåget avgick 10 min sent, 5 minuter innan de två fullsatta bussarna med ca 100 personer ankommer.
    Inte en enda person att fråga om råd för vilsna passagerare som åkt buss i flera timmar.
    Dessutom på en lokalbevakad station.
    Vad är det förresten som gör att alla, i detta fallet två fullsatta bussar skulle angöra samtliga mjölkpallar?
    Om en buss kört direkt G - Bs - V borde sannolikt hälften av resenärerna hunnit med sitt tåg

Senast redigerat av 1524 den 2018-06-02 klockan 10:26:01.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Min erfarenhet är att när det gäller ersättningsbuss på den sträckan går det fortare att ta tåget via Falköping-Nässjö, men det förutsätter då att man kan få byta biljett till att åka den sträckan och är ankomsttiden viktig brukar det vara smart att komma iväg sisådär en kvart tidigare (istället för tre kvart senare) från Göteborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast i detta läget finns ju inte någon ursäkt alls.
    Tåget avgick 10 min sent, 5 minuter innan de två fullsatta bussarna med ca 100 personer ankommer.
    Inte en enda person att fråga om råd för vilsna passagerare som åkt buss i flera timmar.
    Dessutom på en lokalbevakad station.
    Vad är det förresten som gör att alla, i detta fallet två fullsatta bussar skulle angöra samtliga mjölkpallar?
    Om en buss kört direkt G - Bs - V borde sannolikt hälften av resenärerna hunnit med sitt tåg
    Som sagt, kommunikationen måste fungera. Man får förutsätta att ingen på tåget som lämnade hade en aning om var bussen var. Och anledningen till att den angör varje mjölkpall är att det kan finnas folk vid den pallen som beställt biljett och skulle åkt med tåget (om det hade gått).

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Tydligen är detta datum förlängt till den 14 juni.
    Allt enligt SJ och Trv hemsidor.
    Rykten säger dock att på destinationstavlan i Värnamo står det inställt/bussersatt fram till den 21 juni.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg

Telefonnummer till fordon i ersättningstrafik hittar man i Ersättningstrafikappen, som tågpersonalen ska ha i telefonen.
    Bara leta upp och ringa.
    Hur bussar körs, anges också i den beställningen som man ser i appen.

För dagens 328 ser jag tex att det beställts 250 platser, dvs 5 bussar. Till detta har levererats 3 bussar hittills... Nu är bokningen på 149 bokade, så det borde fungera hyfsat väl.
    Avgångstid från Värnamo och följande stationer är också justerad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En rent allmän kommentar. Nu när man ser hur stora efterverkningar spårjusteringen har fått, och som troligen kunde förutsetts, undrar jag om de ursprungliga felen var av en sådan dignitet att detta var nödvändigt? Spårfel skall åtgärdas men var går gränsen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •