Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte på København H

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Byte på København H

Den 13 juni skall jag på en utbildning i Aarhus. Har funderat lite på att åka tåg dit. Kom fram till en anslutning med nattåg från Stockholm C med byte i Lund till Öresundståg. Då skall man enligt tidtabell vara framme på København H 07:36. Är det väl optimiskt att försöka hinna med IC mot Aarhus 08:00? Annars finns ett tåg 08:52. Fattar det som att det är tågbunden bokning på dessa tåg hos DSB.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Byte på København H

Själva bytet på stationen tar ca 2-3 minuter. Sen är det nog mer upp till dig hur ”modig” du är gällande bytestiden. Jag hade tagit 08:52 om det hade passat med utbildningen. I bästa fall kan du ju få dig en morgonpromenad i Köpenhamn!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Problemet er nattogets rettidighed. 25 minutter er mere en rigeligt til togskifte på Kbh H (men husk at have mad og drikke med inden du stiger på IC-toget i København!). Orange DSB-billetter har togbinding, fuldprisbilletter har ikke (men køb en pladsreservation, ellers risikerer du ståplads)

Senast redigerat av jacobchristensen den 2018-05-29 klockan 21:44:56.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om du köper DSB Orange så är det tågbindning. Men du kan också välja att köpa färdbiljett och plats separat utan tågbindning. Dock är ju priset högre.

Jag brukar lägga minst 40min marginal när jag har tågbindning från Köpenhamn. Och då har jag bara 1 timme tågresa hemifrån till Köpenhamn H. Aldeses för ofta är tåget sent, blir inställt från Malmö C eller liknande.

Maj har varit extra illa, har 4 innestående reklamationer där jag fått ta taxi eller bil.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-05-30 klockan 06:09:36.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om du köper DSB Orange så är det tågbindning. Men du kan också välja att köpa färdbiljett och plats separat utan tågbindning. Dock är ju priset högre.

Jag brukar lägga minst 40min marginal när jag har tågbindning från Köpenhamn. Och då har jag bara 1 timme tågresa hemifrån till Köpenhamn H. Aldeses för ofta är tåget sent, blir inställt från Malmö C eller liknande.

Maj har varit extra illa, har 4 innestående reklamationer där jag fått ta taxi eller bil.
    Vid resa över 150 km, såsom från Stockholm till Köpenhamn betalar SJ resegaranti bara 25% vid 1 timmes försening och 50% vid 2 timmars försening.
    Sålunda antyder SJ att man bör komma minst 1 timme före fasta inbokade tider såsom anslutande tåg med separat biljett.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Du kan göra så att du köper biljetten till Århus (Orange = tågbunden) från Tårnby med avgång kl. 7:26. Detta tåg är precis samma Öresundståg som du är med från Lund.

Sök och köp resan via Rejseplanen.dk. Öresundståget är mycket riktigt på København H kl. 7:36. Lägg ind minst 20 minuter "ventetid pr. skift", så få du upp resan med IC-tåget från København H kl. 8:00.

Välg att köpa denna resa även om den ser dyr ut. Fortsätt genom köpedialogen så dyker möjligheten upp att köpa biljetten till ett bra orange pris (just nu 189 DKK).

Skulle Öresundståget vara försenat så du inte hinner med bytet på Hovedbanegården får du alltid åka med nästa avgång mot Århus. Dokumentera gärna förseningen med en bild av skärmarna eller skämdump från smartfonen. Då är DSB alltid ytterst förstående.

Trevlig resa

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MicDK Visa inlägg
    Du kan göra så att du köper biljetten till Århus (Orange = tågbunden) från Tårnby med avgång kl. 7:26. Detta tåg är precis samma Öresundståg som du är med från Lund.

Sök och köp resan via Rejseplanen.dk. Öresundståget är mycket riktigt på København H kl. 7:36. Lägg ind minst 20 minuter "ventetid pr. skift", så få du upp resan med IC-tåget från København H kl. 8:00.

Välg att köpa denna resa även om den ser dyr ut. Fortsätt genom köpedialogen så dyker möjligheten upp att köpa biljetten till ett bra orange pris (just nu 189 DKK).

Skulle Öresundståget vara försenat så du inte hinner med bytet på Hovedbanegården får du alltid åka med nästa avgång mot Århus. Dokumentera gärna förseningen med en bild av skärmarna eller skämdump från smartfonen. Då är DSB alltid ytterst förstående.

Trevlig resa
    Enda lilla risken är i så fall att Öresundståget blir kraftigt försenat från Sverige och nyutrustas (=körs med annat fordon) från Lufthamnen. Då skulle DSB kunna hävda att tåget ankom Hovedbanegården i tid för att bytet skulle kunna genomföras.

Instämmer dock i att upplägget är en bra idé.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det händer inte speciellt ofta, normalt nyrustas tåget från Malmö C om det är kraftigt försenat norrifrån.

/Christer

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg
    Det händer inte speciellt ofta, normalt nyrustas tåget från Malmö C om det är kraftigt försenat norrifrån.

/Christer
    Jag tänkte på om det försenas kraftigt mellan Malmö C och Kastrup, eller för den delen ställs in helt efter att bara ha kommit en del av den sträckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •