När gjutjärnsbromsblock upphört att användas har då även gnistbildning vid bromsning upphört?
När gjutjärnsbromsblock upphört att användas har då även gnistbildning vid bromsning upphört?
Bolidens Taimn-vagnar för kopparslig exempelvis. Det händer inte helt sällan att de är den enda vagnstypen i ett tåg. Dock dras dessa oftast av Rc, som har en broms som består av kombinerad skivbroms och blockbroms med konventionella block.
Sen är det väl så att Roslagsbanans vagnar är helt kompositbromsade?
Senast redigerat av Simon B den 2018-05-30 klockan 23:52:41.
Nej, motorvagnarna har gjutjärnsblock även på sommaren.
Angående Boliden-vagnarna, när man väl upptäckt att det brinner/brunnit så är det väl svårt att veta vilket tåg som tänt, så jag menar att man måste välja en sträcka där det inte går något annat än nya bromsblock för att kunna dra någorlunda säkra slutsatser.
Hur bromsar dessa ovan nämnda tåg på vintern? Bra?
Tåg med kompositblock bromsar allt annat än bra på vintern. För lite friktionsvärme uppstår för att snö och is skall smälta.
Senast redigerat av Robert Sand den 2018-05-31 klockan 19:57:25.