Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Signalfråga Stockholm C

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Signalfråga Stockholm C

Fick idag anledning att vänta på tåg vid ett ovanligt avgångsspår för norrgående tåg, spår 11.

På spår 10 stod ett dubbelt X2 till Göteborg och bakom det står det en dvärgsignal lagd i kör (rak med blinkande grönt). Strax därefter kom mitt tåg in den Hagalund, växlades runt pelaren och in på 11. Alltså korsade det färdvägen som på spår 10 visade kör, vänta kör.

- Varför är tågväg lags norrut för ett tåg som ska söderut?
    - Hur kan den signalen visa kör när det är tåg som korsar vägen?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Signalfråga Stockholm C

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Fick idag anledning att vänta på tåg vid ett ovanligt avgångsspår för norrgående tåg, spår 11.

På spår 10 stod ett dubbelt X2 till Göteborg och bakom det står det en dvärgsignal lagd i kör (rak med blinkande grönt). Strax därefter kom mitt tåg in den Hagalund, växlades runt pelaren och in på 11. Alltså korsade det färdvägen som på spår 10 visade kör, vänta kör.

Finns nog ingen annan möjlighet än att du inte såg vilket spår "ditt" tåg kom på.
    Det är helt omöjlig att korsa tågvägar. Ditt tåg växlade inte, utan körde på tågväg, vilket är det normala från Hagalund, Karlberg eller Norrabantorget. Den tågväg som ställts bakom tåget på spår 10, var ju dessutom kort, bara till nästa huvuddvärg, eftersom gröna skenet blinkade. Orsak till den är ju svårt att att veta dock.
    Men du kan vara övertygad om att varken tågvägar eller växlingsvägar korsar varandra, med körtillståd eller rörelse tillåten i mer än en åtgången. Däremot kan ju delar av vägarna ligga magsinerade och vänta på att gå in, då annan korsande väg, löst ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Signalfråga Stockholm C

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg

Jag tolkar ditt inlägg så här: Med att ditt tåg till spår 11 "växlades runt pelaren" menar du att det framfördes väster om den bropelare som står mellan (förlängningen av) spår 12 och spår 8 (vilket är norra delen av spår 10). Att du såg "en dvärgsignal lagd i kör (rak med blinkande grönt)" tolkar jag som att du såg en huvuddvärgsignal som visade signalbild '(lodrätt och) grön blink till vänster', vilket betyder "kör 40, varsamhet" (obs! inte "kör, vänta kör"). "Kör 40, varsamhet" innebär att nästa huvudsignal visar "stopp" och kan stå på kort avstånd .

Jag förmodar att den huvuddvärgsignal du såg var Cst 392, som är den som tåg från spår 8 norrut i allmänhet har som närmaste huvudsignal och som står omedelbart före växeln till/från spår 11 för den som tar vägen dit/därifrån öster om bropelaren. Men, på kort avstånd bortom Cst 392 finns det ytterligare en huvuddvärgsignal, Cst 434, som är den som i "stopp" skyddar den tågväg som ditt tåg kanske framfördes på, givet att det körde den vanliga vägen från den s.k. C-gruppen (serviceplattformarna för södergående tåg vid hållstället Norra Bantorget). (Det kan dock även ha framförts från C-gruppen till spår 11 längre västerut, via spår A2 och N3, men då hade du kanske inte uppfattat att det gick "runt" pelaren.)

Så mina svar på dina frågor:
    1) Jag kan inte svara på varför tågväg var lagd från Cst 392. Det skulle kunna vara så enkelt att tågklareraren av misstag hade lagt fel tågväg. Sådant händer.
    2) Cst 392 kan visa "kör, varsamhet" mot nästa huvudsignal i "stopp", Cst 434. Det finns ingen korsande tågväg förrän bortom Cst 434. Som Leif D redan skrivit, kan vi vara helt övertygade om att ingen huvudsignal vid Cst (eller någon annanstans där det finns ett fullständigt signalställverk) visar körsignal in i en korsande tågväg.

En intressant sak är dock att tågvägen från Cst 392 till Cst 434 kan låsas och körsignal kan visas i Cst 392 trots att det inte finns någon s.k. skyddssträcka bortom Cst 434. Det är ett förhållande som Stockholm C är i stort sett ensamt om i landet, och sådana lösningar har inte varit tillåtna i signalsäkerhetsanläggningar under många år. Det är en rest från en situation i början av 1960-talet då man gjorde andra avvägningar än nu för tiden. Kommande ombyggnader vid Stockholm C kommer att ändra på detta förhållande.
    /up

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-05-29 klockan 18:37:34.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •