Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Gamla Uppsala idag

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Gamla Uppsala idag

Jag passerade förbi flera delar av den gamla sträckningen tidigare idag, så här kommer en liten lägesrapport.

Den kvarvarande sträckan på ca 400 meter över ett fält norr om fornminnesområdet kommer sannolikt att helt grävas bort. Redan för ett par veckor sedan hade man först grävt ur all makadam och dessutom grävt upp de återstående stolpfundamenten, och idag höll en grävmaskin på att ösa upp jord på ett lastbilsflak; än så länge bara runt tjugo meter av banvallen bortgrävd ända ned till fälthöjd dock.

Från gamla vägkorsningen vid infarten till fornminnesområdet är banvallen bevarad som räddningsväg till södra tunnelmynningen; en låst bom finns och det hela ser rätt "permanent" ut.

Längre söderut där banan gick rakt igenom ett par äldre småhusområden kommer det att anläggas cykelväg enligt en maskinförare på platsen som jag växlade några ord med. Längst i norr där man alltså av allt att döma kommer att gräva bort banvallen helt finns redan cykelväg, men på den sydligare biten finns i nuläget bara smala cykelbanor på gamla smala trottoarer, så det verkar onekligen logiskt, fast jag personligen hade trott att man snarare skulle bredda någon av de väldigt smala gatorna i området.

Det går nu alltså att se ganska bra hur det kommer att ta sig ut, med undantag för infarten till fornminnesorådet, för där gör vägen där övergången fanns en numera omotiverad och litet besvärlig knyck som jag skulle kunna tänka mig kommer att dras om helt, vilket också skulle göra åtkomsten till området smidigare från bilparkeringen.

Men inom en snar framtid kommer som det verkar ingen del av den gamla sträckningen att finnas kvar för fäfot, allt tas endera tillvara för andra syften eller tas bort helt och hållet.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-05-29 klockan 15:01:56.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •