Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Plötsligt i Torup

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Plötsligt i Torup

Dyker ett Ma-lok upp. Inte så ofta man ser el utan tråd men här var det tydligen på sin plats. En kollega fångade bilden tidigare idag. Jag har förstått att det är ogräsbekämpning på gång och det bör väl finnas lite mer vagnar och ett diesellok som inte fångades på bild.

Kanske var det ändå premiär för Ma-lok i Torup?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Plötsligt i Torup

I andra ändan går ett av Railcares TMY lok!

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Dyker ett Ma-lok upp. Inte så ofta man ser el utan tråd men här var det tydligen på sin plats. En kollega fångade bilden tidigare idag. Jag har förstått att det är ogräsbekämpning på gång och det bör väl finnas lite mer vagnar och ett diesellok som inte fångades på bild.

Kanske var det ändå premiär för Ma-lok i Torup?

Mvh/Alex
    Aha, det var det som var på gång idag. Hörde på tågx i Värnamo igår, och såg sedan i grafen, att det skulle gå några extratåg på sträckan Halmstad-Värnamo som krävde extrabevakning av några driftplatser.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är det någon som kan berätta mer om hur ogräsbekämpningen sker. Är det het vattenånga som gäller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej
    Idag torsdag har tågsetet hela dagen stått uppställt i Trollhättan. Jag tittade lite på det (från perrongen) men kunde inte begripa hur det är tänkt att fungera. Under en av personvagnarna fanns något som skulle kunna vara små sprutmunstycken och på de två vatten-tank vagnarna fanns något som såg ut som en brandslang på sidan men ingen plats för någon att hantera den - kunde det varit för påfyllning...

Skulle vara intressant att få veta mer och vart man är på väg - hörde att härom året var man ända till Bengtsfors med MA-loket - det skulle man vilja se....

Per N

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Är det någon som kan berätta mer om hur ogräsbekämpningen sker. Är det het vattenånga som gäller?
    Om det inte ändrats nyligen använder man glyfosat, handelsnamn bl a Round-Up.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Hej
    Idag torsdag har tågsetet hela dagen stått uppställt i Trollhättan. Jag tittade lite på det (från perrongen) men kunde inte begripa hur det är tänkt att fungera. Under en av personvagnarna fanns något som skulle kunna vara små sprutmunstycken och på de två vatten-tank vagnarna fanns något som såg ut som en brandslang på sidan men ingen plats för någon att hantera den - kunde det varit för påfyllning...

Skulle vara intressant att få veta mer och vart man är på väg - hörde att härom året var man ända till Bengtsfors med MA-loket - det skulle man vilja se....

Per N
    Trafikverket skriver att Weedfree On Track utför jobbet. Här deras några år gamla film - https://www.youtube.com/watch?v=CNF0nWYP8Is

Senast redigerat av Ville den 2018-05-31 klockan 21:14:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack

Då fick jag svaret på min fråga - det var det grejorna under ena p-vagnen som var sprutmunstycken.
    Finns det automatisk vätskeöverföring från tankvagnen till p-vagnen ?

MVH

Per N

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Tack

Då fick jag svaret på min fråga - det var det grejorna under ena p-vagnen som var sprutmunstycken.
    Finns det automatisk vätskeöverföring från tankvagnen till p-vagnen ?

MVH

Per N
    Det är vatten i tankarna. Ogäsmedlet blandas in i kontrollvagnen. Så där är en överföring. Se tekniska beskrivningen.

Senast redigerat av Ville den 2018-05-31 klockan 21:57:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stod även idag kvar i Trollhättan men i omvänd riktning.
    Antar man jobbar på nätterna...

MVH

Per N

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •