Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Transdrevs framtidsplaner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Transdrevs framtidsplaner.

Lyssnade på några killar från Transdrev som pratade om företagets framtidsplaner.
    Vi fick veta att företaget köpt flera begagnade vagnar " inget svenskt" som ska rustas upp i Holland. Vagnarna ska tydligen klara av 200 km i timmen och så finns planer på att skaffa "hyra?" nya lok som klarar av 200 kilometer i timmen. Någon som vet mer om vilka vagnar och lok företaget ska satsa på.
    Är också lite nyfiken på företagets ekonomi och om det finns några storfinanser bakom företaget.
    Tycker att företaget borde satsa på fabriksnya motorvagnar om man vill konkurrera med Sj och 2000 tågen. Tycker att det låter som lite förmycket gnäll och lite verkstad när företaget klagar på dåliga tider och att Sj inte vill släppa attraktiva tider till ett företag som kör med gammalt skräp.
    Transdrev har nyligen köpt upp Blidösundsbolaget som bedriver skärgårdstrafiken. Vet inget om deras planer men känner en viss oro för att bolaget styckar upp företaget och säljer ut båtarna för att sedan hyr in mindre båtar som har sämre kapacitet och är billigare i drift vilket ökar risken att man inte kommer med båtarna om många vill resa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Transdrevs framtidsplaner.

Transdev (inte drev) är ett multinationellt bolag som leds från Paris, har drygt 80000 anställda.

Hette i Sverige förut Linjebuss, Connex, Veolia och nu Transdev…

Körde tidigare Stockholms Tunnelbana, äger Flygbussarna etc

Här ligger SJ i lä

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2018-05-28 klockan 20:07:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Lyssnade på några killar från Transdrev som pratade om företagets framtidsplaner.
    Vi fick veta att företaget köpt flera begagnade vagnar " inget svenskt" som ska rustas upp i Holland. Vagnarna ska tydligen klara av 200 km i timmen och så finns planer på att skaffa "hyra?" nya lok som klarar av 200 kilometer i timmen. Någon som vet mer om vilka vagnar och lok företaget ska satsa på.
    Holland? Rumänien var det väl. Eller är det fler vagnar på gång?

Är också lite nyfiken på företagets ekonomi och om det finns några storfinanser bakom företaget.
    Caisse des Dépôts är en fransk bank, ursprungligen pensionsfond för statsanställda. Läs mer på Wikipedia eller nåt! Men det svenska bolaget ska som alla andra aktiebolag lämna en viss avkastning till ägaren, det är inte välgörenhet som man bedriver.

Tycker att företaget borde satsa på fabriksnya motorvagnar om man vill konkurrera med Sj och 2000 tågen. Tycker att det låter som lite förmycket gnäll och lite verkstad när företaget klagar på dåliga tider och att Sj inte vill släppa attraktiva tider till ett företag som kör med gammalt skräp.
    Det är ju bra om du börjar med att lyssna på Transdevs eget gnäll och inte tillskriva dem gnäll från andra. Det är inte SJ som delar ut tåglägen. Sen är det helt sant att det är dåliga tider, höga kostnader (inte minst för allt som har med personal att göra) och en besvärlig situation i infrastrukturen. Och värre lär det bli! Med ERTMS blir det i praktiken slut på konkurrensen i persontrafiken. Eller ja, DB kan ju kanske konkurrera ut de nationella statsföretagen i alla andra medlemsländer, men det är väl en klen tröst...

Transdrev har nyligen köpt upp Blidösundsbolaget som bedriver skärgårdstrafiken. Vet inget om deras planer men känner en viss oro för att bolaget styckar upp företaget och säljer ut båtarna för att sedan hyr in mindre båtar som har sämre kapacitet och är billigare i drift vilket ökar risken att man inte kommer med båtarna om många vill resa.
    Bla, bla, bla...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bolaget verkar vara missnöjda med att det är Sj tåg som kör på attraktiva tider. Är medveten om att det inte är Sj som beslutar om vem som får attraktiva tider. Vill ett bolag sätta in gamla vagnar så förstår jag att Sj får förtur när ett bolag som kör på halvfart vill ha bättre tider.

Angående JDS inlägg: Bla, bla, bla Brukar inte kommentera knäppgökars inlägg och hoppas att man tänker sig för innan man svarar på inlägg. Är inte så aktiv på forumet eftersom vi är några modell och järnvägs som har ett eget forum där vi håller god ton. Vi var ganska trötta på otrevliga inlägg i postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Angående JDS inlägg: Bla, bla, bla Brukar inte kommentera knäppgökars inlägg och hoppas att man tänker sig för innan man svarar på inlägg. Är inte så aktiv på forumet eftersom vi är några modell och järnvägs som har ett eget forum där vi håller god ton. Vi var ganska trötta på otrevliga inlägg i postvagnen.
    Jaha och då måste du kalla mig knäppgök för att återställa den goda tonen?! Nå, den bjuder jag på, jag är väl lika knäpp som vem som helst

Så här tänkte jag bakom "Bla, bla, bla":

Det som idag heter Transdev var min arbetsgivare i över 10 år och är enligt min uppfattning troligtvis det trafikföretag i Sverige som har den bästa och mest ödmjuka policyn till den befintliga strukturen i övertagna verksamheter. Det är inte så att jag diggar allt som Transdev gör, men rätt ska vara rätt. Därför tyckte jag att ditt inlägg på den punkten verkade omotiverat och ägnat att så oförtjänt tvivel = oseriöst.

Robert
    Fripassagerare

Bolaget verkar vara missnöjda med att det är Sj tåg som kör på attraktiva tider. Är medveten om att det inte är Sj som beslutar om vem som får attraktiva tider. Vill ett bolag sätta in gamla vagnar så förstår jag att Sj får förtur när ett bolag som kör på halvfart vill ha bättre tider.
    Är 200km/h halvfart menar du? Eller syftar du på dom äldre vagnarna som bara får gå 160km/h? Du vet att SJ har långt fler såna tåg än Snälltåget?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Talar du om det som redan hänt under våren med Snälltågets tåg, dvs nyrenoverade vagnar och andra lok, som tillsammans får gå i 200 knyck. Ett sånt här tåg (länk)?
    Eller pratar du om att Transdev skulle skaffa ännu fler vagnar? Till Snälltåget, eller till något annat?

Eftersom de marknadsför sig som Snälltåget när de kör fjärrtåg är det enklare om du använder det begreppet, så det inte blandas ihop med den länstrafik som Transdev kör på entreprenad under namnet Transdev.

Angående Blidösundsbolaget så trodde jag att de flesta fartyg som de kör åt Waxholmsbolaget (dvs SLL) ägs av Waxholmsbolaget, och att de som Blidösundsbolaget äger själva är ungefär Blidösund (som de väl inte lär sälja och ersätta med en mindre), Riddarholmen, Sjöbris och Sjögull.
    Så, din sista spekulation var nog en vild chansning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Att Transdev tog över Blidösundsbolaget beror till stor del på att de gamla ägarna såg sitt eget slut,
    samt att Transdev vill(ännu mera)in på den svenska transportmarknaden.../Ulf

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Att Transdev tog över Blidösundsbolaget beror till stor del på att de gamla ägarna såg sitt eget slut,
    samt att Transdev vill(ännu mera)in på den svenska transportmarknaden.../Ulf
    Transdev, som då hette Connex, köpte 2004 Styrsöbolaget, som svarar för båttrafiken i Göteborgs södra skärgård. Jag har inte hört någon missnöje med detta. Så vitt jag förstår är såväl Västtrafik som passagerarna nöjda.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jaha och då måste du kalla mig knäppgök för att återställa den goda tonen?! Nå, den bjuder jag på, jag är väl lika knäpp som vem som helst

Så här tänkte jag bakom "Bla, bla, bla":

Det som idag heter Transdev var min arbetsgivare i över 10 år och är enligt min uppfattning troligtvis det trafikföretag i Sverige som har den bästa och mest ödmjuka policyn till den befintliga strukturen i övertagna verksamheter. Det är inte så att jag diggar allt som Transdev gör, men rätt ska vara rätt. Därför tyckte jag att ditt inlägg på den punkten verkade omotiverat och ägnat att så oförtjänt tvivel = oseriöst.
    Eftersom jag ju brukar tillskrivas dålig ton här, så kan jag ju stilla undra vem som är mest lättkränkt och har kommer med mest konstiga och oseriösa påståenden och rykten...
    Helt klart är det varken Du eller Jag i allafall, JDS...
    Efter många är i branschen och även en tid anställd av dåvarande Connex, så kan jag bara hålla med om att Transdev nog här till de seriösa bolagen i landet, även om man ju inte driver sin verksamhet som välgörenhet precis.
    Känns som om WRJ lyssnat på någon som sitter på gamla kunskaper och nyheter allafall...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Transdev, som då hette Connex, köpte 2004 Styrsöbolaget, som svarar för båttrafiken i Göteborgs södra skärgård. Jag har inte hört någon missnöje med detta. Så vitt jag förstår är såväl Västtrafik som passagerarna nöjda.
    Kanske var det därför som ägarna av Blidösundsbolaget just såg deras potential...?/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som handledare för YH elever som gjort praktik på Transdev kan jag bara intyga att de varit mycket nöjda med hur de blivit bemötta. Har även "gamla" kollegor från SJ tiden som jobbar på Transdev och de har aldrig sagt ett ont ord om sin arbetsgivare!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •