Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Omfattande bränder längs med järnvägen

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Omfattande bränder längs med järnvägen

    "Det brinner på ett stort antal ställen längs med järnvägen i östra Värmland. Ett stort antal räddningstjänster är ute för att lokalisera och försöka släcka."

    Ännu så länge ingen betalartikel...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    5

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Jag ska köra tåg ikväll från Borlänge till Grums via den banan, antar det är överhängande risk att det inte blir av.


  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 279

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Citat Ursprungligen postat av Marve Visa inlägg
    Jag ska köra tåg ikväll från Borlänge till Grums via den banan, antar det är överhängande risk att det inte blir av.
    Eller i varje fall att du får söka dig en annan väg...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen



  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Det var GC tåg 66521 som tände på längs banan. P.g.a. frånslagning av kontaktledningsspänning tvingades detta tåg, och mötande Tågab tåg 48152, stanna innan Sandmons station. GC-tåget stannade på vägövergången i Södra Rådom öster om Molkom. I båda fall innebär detta att man stannade i uppförsbackar, Tågab i 12%o och GC i 10%o. Många bromsskor var utplacerade under hjulen på tågen.

    Fler bilder finns i detta album: https://www.facebook.com/media/set/?...1&l=20e7457748

    Dan.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 341

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Citat Ursprungligen postat av Dan. Visa inlägg
    Det fanns en bild på två Tågab.dieslar, tyder det på att Tågab tänkte försöka dra bort sitt tåg?


  7. #7
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det fanns en bild på två Tågab.dieslar, tyder det på att Tågab tänkte försöka dra bort sitt tåg?
    "GC tåg 66521 orsakade omfattande gräs och skogsbränder mellan Lindfors och Molkom den 28/5-2018. P.g.a. att kontaktledninge gjordes spänninglös så stoppades tåget på vägövergången i Södra Rådom. På västra sidan stoppades på samma sätt Tågabs tåg 48152. Detta tåg kommer senare att hämtas med två Tmy-lok från Tågab (sista bilden).
    Stort tack till Hans Sjögren för trafikupplysningen!"

    Om du klickar på länken hittar du den texten.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 341

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg

    Om du klickar på länken hittar du den texten.
    Tack, jag är inte van vid Facebook, och förstod dig först inte men sen märkte jag att man kunde klicka bort en ruta och sen klicka på Visa mera när man gått in på Dans länk.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Ja, det gjorde man också. Här syns (?) returen passera Björnsäters banvaktstuga: https://www.youtube.com/watch?v=18Sn4U7lwHU Det var halkigt på spåren med ett lätt regn som föll.
    Dan.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Det är tråkigt med dessa tjuvbromsar. Är det känt vad som orsakar dessa, inte bara den här gången?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    69

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen - en fundering

    Det nämns i artiklarna om svårigheter att ta sig fram i terrängen, långt från väg, långt att dra vattenslangar....
    Skulle det inte gå att köra tankvagnar med vatten på "tågspåret" (det heter visst så numera) för släckningsarbetet? Finns någon sådan beredskap överhuvudtaget?

    Vissa veteranjärnvägar har ju sådana när man kör ånglokstrafik.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen - en fundering

    Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    Det nämns i artiklarna om svårigheter att ta sig fram i terrängen, långt från väg, långt att dra vattenslangar....
    Skulle det inte gå att köra tankvagnar med vatten på "tågspåret" (det heter visst så numera) för släckningsarbetet? Finns någon sådan beredskap överhuvudtaget?

    Vissa veteranjärnvägar har ju sådana när man kör ånglokstrafik.
    Ända in på 1990-talet fanns det tankvagnar för brandsläckning utplacerade på strategiskt valda platser, exempelvis hade Alvesta en.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen - en fundering

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ända in på 1990-talet fanns det tankvagnar för brandsläckning utplacerade på strategiskt valda platser, exempelvis hade Alvesta en.
    Men med dagens snuttifiering och suboptimering lär det inte finnas dragkraft eller personal att bemanna ett släckningståg.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    408

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen - en fundering

    Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    Det nämns i artiklarna om svårigheter att ta sig fram i terrängen, långt från väg, långt att dra vattenslangar....
    Skulle det inte gå att köra tankvagnar med vatten på "tågspåret" (det heter visst så numera) för släckningsarbetet? Finns någon sådan beredskap överhuvudtaget?

    Vissa veteranjärnvägar har ju sådana när man kör ånglokstrafik.
    Det är ju en viss fördel, om man skall ut med ett sådant släcktåg, om det inte står ett par strömlösa tåg i vägen på linjen.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 575

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen - en fundering

    Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    Det nämns i artiklarna om svårigheter att ta sig fram i terrängen, långt från väg, långt att dra vattenslangar....
    Skulle det inte gå att köra tankvagnar med vatten på "tågspåret" (det heter visst så numera) för släckningsarbetet? Finns någon sådan beredskap överhuvudtaget?
    Vissa veteranjärnvägar har ju sådana när man kör ånglokstrafik.
    Vid Näringsmossen har branden tagit fart. https://www.hitta.se/kartan?s=f5c49542

    Ett foto från flyget visar omfattningen på bränderna. https://d1jj1vz90h0rrc.cloudfront.ne...0/Flygfoto.jpg - Taget härifrån riktning västerut.

    källa

    Senast redigerat av Ville den 2018-05-29 klockan 11:36:13.

  16. #16
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Omfattande bränder längs med järnvägen

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är tråkigt med dessa tjuvbromsar. Är det känt vad som orsakar dessa, inte bara den här gången?
    Begreppet tjuvbroms är nog lika gammalt som järnvägen, men kanske blev mer vanligt efter att tryckluftbromsen införts.

    Normalt ska bromsen på ett fordon helt gå i lossläge när ledningstrycket höjts till 5 Bar efter en bromsning. I en ideal värld skulle då alla bromsar bli loss. Men det är en hel del spridning mellan vid vilket tryck styrventilen verkligen lossar bromsen och det kan finnas även andra trögheter i en vagns bromsutrustning. Vi talar här om s k tröglossare.

    Tröglossare och olika känslighet i styrventiler är inget okänt, det finns handhavanderutiner för att hantera dem. Nämligen att höja ledningstrycket ytterligare något. t ex till 5,3 Bar, för att säkra att även tröglossare går helt loss. Detta ska göras efter att man "bromsat klart", dvs inte förväntar sig att behöva bromsa den närmaste stunden. Ska man det så gör det ju inget om en enstaka vagn fortfarande släpar, men det är inte bra en längre sträcka. Efter att ledningstrycket höjts så sänks det sedan mycket sakta(flera minuter) ner till normalvärdet 5,0 Bar. Proceduren kallas tryckutjämning och ska säkerställa att samtliga vagnar, även tröglossare, går helt loss.

    Förutom vanliga tröglossare kan det givetvis uppstå allvarligare fel på en vagns bromsutrustning, men det är inte så vanligt. Löpverk och broms håller man koll på. Tjuvbromsen kan alltså bero på ett handhavandefel eller ett tekniskt fel.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •