VR använder bland annat Dv12 diesellok och Wärtsilä tar på sig ansvaret för reparation av motorerna. (bild @VR Group)

Teknologikoncernen Wärtsilä och VR Group, det finska statsägda järnvägsbolaget, fördjupar sitt samarbete då Wärtsilä börjar reparera motorer av VR:s dieselloken. Det nyligen undertecknade underhållsavtalet utökar samarbetet betydligt mellan bolagen. Undershållsavtalet garanterar både professionella och flexibla reparations- och underhållsservice för VR:s dieselloken.

Genom avtalet får Wärtsilä ansvaret för både reparation och provning av mer än 200 dieselmotorer. Motorerna finns i tre olika lokkategorier, i totalt 191 stycken. Avtalet omfattar även underhåll av reservdelslager och support vid behov. Wärtsiläs dotterbolag QuantiParts ansvarar för leverans av reservdelarna. Wärtsilä uppskattar att avtalet kommer att innefatta reparation av cirka 20-25 stycken motorer på årsbasis.

”Wärtsilä har varit en trogen samarbetspartner under flera decennier när det kommer till både reparation och modernisering av våra dieselmotorer. Vi utökar samarbetet gärna i en situation som denna, då vi outsourcar reparationen av dieselmotorer till en professionell partner som Wärtsilä”, säger Kimmo Soini, Underhållsdirektör, VR Group.

”Vi är nöjda över det faktum att VR beslutade sig att fördjupa samarbetet med oss och valde oss som servicepartner. Genom avtalet kommer VR att få tillgång till de mest moderna och flexibla underhållsresurserna, med vilka de kan fortsätta optimera sin effektiva verksamhet”, säger Peter Guldbrand, Regional försäljningschef, Wärtsilä Services.

VR Group är ett mångsidigt, miljövänligt och ansvarsfullt serviceföretag inom resande, logistik och infrastruktur, som ägs till hundra procent av finska staten. Koncernen har verksamhet främst i Finland, men också utomlands, speciellt i Ryssland och Sverige.




VR diesellok har motorer av fabrikaten SACM MGO samt Pielstick båda med franska rötter. Den förra firman ingå sedan 1982 i Wärtsiläkoncernen. Wärtsilä ska ha varit licenstagare till Pielstick som numera ingår i MAN diesel & turbo, tidigare MAN-B&W.

VR har sedan några år sysslat med upphandling av diesellok. Kan detta avtal möjligen ha någon inverkan på den upphandlingen? En Wärtsilämotor som är tänkbar i diesellok är Wärtsilä 20. Kanske även Wärtsiläs hybridlösningar kan ingå.


Wärtsilä

Wärtsilä 20 diesel

Wärtsilä 20 dual fuel

Wärtsilä hybrid

Luleå hamn


Den nyligen beställda bogserbåten för Lule hamn med 100 ton dragkraft blir utrustad med Wärtsilä hybridmaskineri.