Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Haga och Korsvägen får fyra spår redan från start

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Haga och Korsvägen får fyra spår redan från start

https://www.trafikverket.se/nara-dig...ra-vastlanken/

"Stationerna Haga och Korsvägen byggs med fyra spår redan från start, vilket innebär att det kan gå ännu fler tåg i Västlänken.

Att förbereda stationerna vid Haga och Korsvägen för att längre fram kunna bygga fyra spår, har varit klart sedan tidigare. Men nu är beslutet fattat att bygga spåren redan från start.

- Fyra spår istället för två vid Haga och Korsvägen innebär att ännu fler tåg kan trafikera Västlänken, det blir mindre risk för störningar och bättre förutsättningar för punktlighet, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Med denna utbyggnad kan vi utveckla angränsande banor och ta emot mer trafik.

Kostnaderna för fler spår vid stationerna Haga och Korsvägen uppgår till en halv miljard kronor. Kostnaden ryms i den befintliga budgeten för Västlänken på 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

- När vi under de senaste åren detaljprojekterat har vi kommit fram till flera olika lösningar som optimerar byggnationen. Dessutom har vi avslutat i princip samtliga upphandlingar för deletapperna, och har den kostnadsbilden klar för oss. Därför kan vi nu se att det finns utrymme i projektets budget för att bygga fyra spår vid stationerna, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Det har från början varit klart att station Centralen i Västlänken byggs med fyra spår."

Senast redigerat av hsr den 2018-05-28 klockan 09:27:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Haga och Korsvägen får fyra spår redan från start

Det här betyder att problemet med vändkapaciteten söder om stan är löst.
    Alingsåspendeln och trafiken på Bohusbanan kan vända vid Korsvägen.
    14 tåg per timme och riktning genom Västlänken redan från start 2026.

Senast redigerat av hsr den 2018-05-28 klockan 09:44:08.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Man kanske lärt sej något från Citybanan?

funderar
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

funderar
    Thomas K Ohlsson
    Mycket möjligt

Så här ser dom nya kapacitetsbegränsningarna ut:

Teoretisk kapacitet: 28 tåg per timme och riktning
    Praktiskt kapacitet: 24 tåg per timme och riktning

Göteborg har fått en kostym att växa i - Samma framsynthet som när man byggde tunnelbanan i Stockholm!

Senast redigerat av hsr den 2018-05-28 klockan 10:10:08.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

funderar
    Thomas K Ohlsson
    Ja, det dröjde knappt två veckor efter starten förrän man började tala om de fyra spår vid Odenplan som från början fanns i framtidsplanen.

Södra station går ju att bygga om ganska billigt. Men Odenplan. Det kommer att kosta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En rendering på en fyrspårig Station Korsvägen:

Pressbild Trafikverket (White Arkitekter)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    En rendering på en fyrspårig Station Korsvägen:

Pressbild Trafikverket (White Arkitekter)
    Det är väl bra iofs men skapar det inte lite oro för växelfel? Fast man slipper snöproblem. Funderar på bilden ovan, hur verklighetsbaserad är den? Det borde väl vara en perrong med två spår i vardera riktningen och inte som bilden visar. Hur blir det med plattformsdörrar, någon som vet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det är väl bra iofs men skapar det inte lite oro för växelfel? Fast man slipper snöproblem. Funderar på bilden ovan, hur verklighetsbaserad är den? Det borde väl vara en perrong med två spår i vardera riktningen och inte som bilden visar. Hur blir det med plattformsdörrar, någon som vet?
    White är ju ett Göteborgsbaserat arkitektkontor så dom borde väl inte kunna beskyllas för att göra fel?

Men jag instämmer i frågan: - Var är plattformsdörrarna?

(Eller har man även där lärt sej något från Citybanan?)

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ja, bilden är lite förvirrande. Det ser ut som att det är högertrafik kring den plattform som är i fokus i bilden.

Nu spekulerar jag, men så här tänker jag mig att Station Korsvägen kan trafikeras (numrering från nord till syd):

Spår 1: Genomgående tåg söderut mot Kungsbacka/Varberg/Halmstad och Mölnlycke/Borås
    Spår 2: Vändande tåg exempelvis från Alingsås
    Spår 3: Vändande tåg exempelvis från Stenungsund/Uddevalla/Strömstad
    Spår 4: Genomgående tåg norrut mot Älvängen/Vänersborg och Alingsås/Herrljunga/Skövde/Nässjö

Har inte hört något om plattformsdörrar annat än att plattformarna ska vara tillräckligt breda för det. Nu tror jag iofs. att man smalnat av plattformarna något när man valde bort lösningen med en central bergpelare. Men på bilden ser det ju ut att vara ganska brett.

Däremot har jag sett i någon samrådsredogörelse att Västtrafik tycker att man ska anpassa Västlänkens stationer/entréer för något eventuellt framtida accessystem, dvs. spärrar. Ja, det får väl tiden utvisa...

Senast redigerat av hsr den 2018-05-28 klockan 18:51:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

White är ju ett Göteborgsbaserat arkitektkontor så dom borde väl inte kunna beskyllas för att göra fel?

/TKO
    Anledning är att Västlänken kommer trafikeras av olika fordonstyper. Som det ser ut nu blir det X61, Regina och Regina RX. Men det är långt kvar tills man börjar med installationer så det är ju svårt att veta hur man ser på frågan då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden är lite förvirrande, för det ser ut som att det är högertrafik kring den plattform som är i fokus i bilden.

Nu spekulerar jag, men så här tänker jag mig att Station Korsvägen kan trafikeras (numrering från nord till syd):

Spår 1: Genomgående tåg söderut mot Kungsbacka/Varberg/Halmstad och Mölnlycke/Borås
    Spår 2: Vändande tåg exempelvis från Alingsås
    Spår 3: Vändande tåg exempelvis från Stenungsund/Uddevalla/Strömstad
    Spår 4: Genomgående tåg norrut mot Älvängen/Vänersborg och Alingsås/Herrljunga/Skövde/Nässjö

Har inte hört något om plattformsdörrar annat än att plattformarna ska vara tillräckligt breda för det. Nu tror jag iofs. att man smalnat av plattformarna något när man valde bort lösningen med en central bergpelare. Men på bilden ser det ju ut att vara ganska brett.

Däremot har jag sett i någon samrådsredogörelse att Västtrafik tycker att man ska anpassa Västlänkens stationer/entréer för något eventuellt framtida accessystem, dvs. spärrar. Ja, det får väl tiden utvisa...
    Ingen dålig spekulation på spåranvändningen Vi får väll se hur många gånger linjekopplingen hinner ändras innan tunneln står färdig.

Plattformsdörrar är inte planerat i dagsläget, många fordonstyper talar emot det och att göra Lisebergslösningen hade riskerat kapaciteten så det vågar man knappast. Frågan ställdes en gång i korridoren om plattformsdörrar var en bra idé till de som jobbar med kapacitet, fyra röster svarade i korus :Nej!, då får vi väll försöka undvika det då blev svaret.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det blir ju fint och öppet med pelare mellan spår 2 och 3 (precis som på Malmö C nedre), men hade det inte varit bättre att helt stänga däremellan? Då kommer det inte bli nått spårspring i alla fall.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

https://www.trafikverket.se/nara-dig...ra-vastlanken/

"Stationerna Haga och Korsvägen byggs med fyra spår redan från start, vilket innebär att det kan gå ännu fler tåg i Västlänken.

Att förbereda stationerna vid Haga och Korsvägen för att längre fram kunna bygga fyra spår, har varit klart sedan tidigare. Men nu är beslutet fattat att bygga spåren redan från start.

- Fyra spår istället för två vid Haga och Korsvägen innebär att ännu fler tåg kan trafikera Västlänken, det blir mindre risk för störningar och bättre förutsättningar för punktlighet, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst. Med denna utbyggnad kan vi utveckla angränsande banor och ta emot mer trafik.

Kostnaderna för fler spår vid stationerna Haga och Korsvägen uppgår till en halv miljard kronor. Kostnaden ryms i den befintliga budgeten för Västlänken på 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

- När vi under de senaste åren detaljprojekterat har vi kommit fram till flera olika lösningar som optimerar byggnationen. Dessutom har vi avslutat i princip samtliga upphandlingar för deletapperna, och har den kostnadsbilden klar för oss. Därför kan vi nu se att det finns utrymme i projektets budget för att bygga fyra spår vid stationerna, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Det har från början varit klart att station Centralen i Västlänken byggs med fyra spår."
    "Kostnaden ryms i den befintliga budgeten för Västlänken på 20 miljarder i 2009 års penningvärde"
    Häftigt med budgeteringar som går nästan 10 år tillbaka i tiden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    "Kostnaden ryms i den befintliga budgeten för Västlänken på 20 miljarder i 2009 års penningvärde"
    Häftigt med budgeteringar som går nästan 10 år tillbaka i tiden.
    Konsumentprisindex var 297 år 2009 och är 322 år 2018, alltså en ökning på 8 % på 9 år, knappt 1% per år.
    Hur mycket har inflationen varit för järnvägsinvesteringar? Jag tycker mig läst antydningar på 8% per år, i alla fall minst 4 % per år.
    Vad blir Västlänkens budget i 2018 års penningvärde?

http://www.scb.se/hitta-statistik/st...a-tal-1980100/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ingen dålig spekulation på spåranvändningen Vi får väll se hur många gånger linjekopplingen hinner ändras innan tunneln står färdig.
    Jo, det ligger väl något i det. Ska bli kul att följa processen fram till 2026

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

/TKO
    Det har väl aldrig funnits eller diskuterats något sådant krav? Alltså en icke-fråga i Göteborg?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Södra station går ju att bygga om ganska billigt. Men Odenplan. Det kommer att kosta
    Ombyggnad av Stockholms södra blir inte alls billigt. Kan komma att kosta betydligt mer än Odenplan som är delvis förberedd för utbyggnad.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det har väl aldrig funnits eller diskuterats något sådant krav? Alltså en icke-fråga i Göteborg?
    Jag har ingen aning!
    Men det finns ju plattformsbarriärer vid Liseberg, och på Citybanans nya stationer var det väl närmast en självklarhet att installera sådana?

Fast vad vet jag - det som är sanning vid Odenplan och Liseberg kanske bara är ett skämt i Haga?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har ingen aning!
    Men det finns ju plattformsbarriärer vid Liseberg, och på Citybanans nya stationer var det väl närmast en självklarhet att installera sådana?

Fast vad vet jag - det som är sanning vid Odenplan och Liseberg kanske bara är ett skämt i Haga?

/TKO
    Ja, det är ju olika personer som specificerar, kravställer och ska betala.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja, det är ju olika personer som specificerar, kravställer och ska betala.
    Just i det här fallet lutar jag åt att göteborgarna har rätt!

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •