Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

  1. #1
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    410

    Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Artikel i DN idag:https://www.dn.se/nyheter/varlden/la...ets-sarbarhet/
    Eftersom jag är prenumerant vet jag inte om det kan ligga en betalväg(g) som hindrar.
    I korthet går artikeln ut på att den lastbilsstrejk som just nu pågår i Brasilien blir extra störande eftersom landet lagt ner sina järnvägar, mot att Scania anlagt en lastbilsfabrik. Brasilien är ensamt bland världens tio största ekonomier om att inte (längre) ha någon järnväg.


  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 280

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Artikel i DN idag:https://www.dn.se/nyheter/varlden/la...ets-sarbarhet/
    Eftersom jag är prenumerant vet jag inte om det kan ligga en betalväg(g) som hindrar.
    I korthet går artikeln ut på att den lastbilsstrejk som just nu pågår i Brasilien blir extra störande eftersom landet lagt ner sina järnvägar, mot att Scania anlagt en lastbilsfabrik. Brasilien är ensamt bland världens tio största ekonomier om att inte (längre) ha någon järnväg.
    Nåja, helt järnvägsfritt är landet inte. Se till exempel denna bild!

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Låter som utpressning otillbörlig politisk påtryckning! Ungefär som när bilindustrin i USA köpte upp en massa lokala järnvägar och spårvägar för att lägga ned och bli av med en konkurrent! Men i Sydamerika är väl allt möjligt. Synd att dt var ett svenskt företag som skämt ut sig!


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    516

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Artikel i DN idag:https://www.dn.se/nyheter/varlden/la...ets-sarbarhet/
    Eftersom jag är prenumerant vet jag inte om det kan ligga en betalväg(g) som hindrar.
    I korthet går artikeln ut på att den lastbilsstrejk som just nu pågår i Brasilien blir extra störande eftersom landet lagt ner sina järnvägar, mot att Scania anlagt en lastbilsfabrik. Brasilien är ensamt bland världens tio största ekonomier om att inte (längre) ha någon järnväg.
    Citat ur artikeln [fetstil av mig]:
    Enligt statsvetaren Mauricio Santoro finns det ingen annan av världens tio största ekonomier som transportmässigt är lika sårbart som Brasilien. Anledningen är att utbyggnaden av järnvägen lades ned på grund av ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att han skulle lägga ned järnvägen och endast satsa på lastbilstransporter.

    Det låter som en konstig överenskommelse. En lastbilsfabrik mot hela järnvägsbranschen? Kanske kan någon bekräfta huruvida det är så att man bara hade ett litet järnvägsnät som man sedan inte har byggt vidare på.


  5. #5
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    410

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Citat ur artikeln [fetstil av mig]:
    Enligt statsvetaren Mauricio Santoro finns det ingen annan av världens tio största ekonomier som transportmässigt är lika sårbart som Brasilien. Anledningen är att utbyggnaden av järnvägen lades ned på grund av ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att han skulle lägga ned järnvägen och endast satsa på lastbilstransporter.

    Det låter som en konstig överenskommelse. En lastbilsfabrik mot hela järnvägsbranschen? Kanske kan någon bekräfta huruvida det är så att man bara hade ett litet järnvägsnät som man sedan inte har byggt vidare på.
    Ja, artikeln är (på artiklars vis) motsägelsefull. Tidigare i den står det nämligen:
    Lastbilsstrejken har avslöjat hur sårbart Brasilien blivit eftersom landet lagt ned sin järnväg. Merparten av alla transporter görs med lastbil.

    Jag har försökt hitta motsvarande påståenden på någon internationell sajt, men har inte lyckats.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Fake News?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 746

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Artikel i DN idag:https://www.dn.se/nyheter/varlden/la...ets-sarbarhet/
    Eftersom jag är prenumerant vet jag inte om det kan ligga en betalväg(g) som hindrar.
    I korthet går artikeln ut på att den lastbilsstrejk som just nu pågår i Brasilien blir extra störande eftersom landet lagt ner sina järnvägar, mot att Scania anlagt en lastbilsfabrik. Brasilien är ensamt bland världens tio största ekonomier om att inte (längre) ha någon järnväg.
    Det var på 50-talet som Scania-Vabis byggde upp sin tillverkning i Brasilien. Sedan dess har flera tillverkare etablerat sig i Brasilien, bl a Volvo, som på senare år varit störst i Brasilien.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    516

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Citat ur artikeln [fetstil av mig]:
    Enligt statsvetaren Mauricio Santoro finns det ingen annan av världens tio största ekonomier som transportmässigt är lika sårbart som Brasilien. Anledningen är att utbyggnaden av järnvägen lades ned på grund av ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att han skulle lägga ned järnvägen och endast satsa på lastbilstransporter.

    Det låter som en konstig överenskommelse. En lastbilsfabrik mot hela järnvägsbranschen? Kanske kan någon bekräfta huruvida det är så att man bara hade ett litet järnvägsnät som man sedan inte har byggt vidare på.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja, artikeln är (på artiklars vis) motsägelsefull. Tidigare i den står det nämligen:
    Lastbilsstrejken har avslöjat hur sårbart Brasilien blivit eftersom landet lagt ned sin järnväg. Merparten av alla transporter görs med lastbil.

    Jag har försökt hitta motsvarande påståenden på någon internationell sajt, men har inte lyckats.
    Att döma av Wikipedia (engelska och tyska), förstatligades järnvägen 1957. Sedan rullade tågen på tills man 1996 privatiserade järnvägen, men så dags hade den redan förfallit och inom några år ställdes nästan all persontrafik in. Godstrafiken har däremot under 2000-talet ökat och under innevarande decennium sker nybyggen.

    Detta alltså utifrån hur jag tolkar Wikipedias artiklar.

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fake News?
    Nja, även om det är felaktigt är det nog inte definitionsmässigt fake news. Det begreppet, i den mån det alls ska användas, bör nog reserveras för medvetet falska nyheter. (Men eftersom det populariserades av en person i syfte att misskreditera dem som skrev korrekt men skeptiskt om just honom, menar jag att vi tänka efter både en och två gånger innan vi använder det.)


  9. #9
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    410

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Att döma av Wikipedia (engelska och tyska), förstatligades järnvägen 1957. Sedan rullade tågen på tills man 1996 privatiserade järnvägen, men så dags hade den redan förfallit och inom några år ställdes nästan all persontrafik in. Godstrafiken har däremot under 2000-talet ökat och under innevarande decennium sker nybyggen.

    Detta alltså utifrån hur jag tolkar Wikipedias artiklar.



    Nja, även om det är felaktigt är det nog inte definitionsmässigt fake news. Det begreppet, i den mån det alls ska användas, bör nog reserveras för medvetet falska nyheter. (Men eftersom det populariserades av en person i syfte att misskreditera dem som skrev korrekt men skeptiskt om just honom, menar jag att vi tänka efter både en och två gånger innan vi använder det.)
    Ah, den alltför vanliga missen; att blanda ihop persontrafik på järnväg med järnvägstrafik i allmänhet.


  10. #10
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Låter som utpressning otillbörlig politisk påtryckning! Ungefär som när bilindustrin i USA köpte upp en massa lokala järnvägar och spårvägar för att lägga ned och bli av med en konkurrent! Men i Sydamerika är väl allt möjligt. Synd att dt var ett svenskt företag som skämt ut sig!
    Nu är det alldeles uppenbart så att den där artikeln drar växlar som omöjligen kan ha täckning, så hela anledningen till den här tråden bygger alltså på en felaktig premiss.

    Därtill är det du skriver om att "bilindustrin i USA köpte upp en massa lokala järnvägar och spårvägar för att lägga ned och bli av med en konkurrent" ett påstående som dyker upp med viss regelbundenhet, men det är en så grotesk överdrift att jag dristar mig till att kalla det hela en gigantisk myt.

    Jag har skrivit en del om saken förut, både i gamla PV och i Järnvägshistoriskt forum, och det finns ytterst litet substans i påståendena om den stora bilindustrikonspirationen. Granskar man det hela en smula kritiskt så kan man bakom de stora och svepande påståendena möjligen hitta enstaka exempel där någon kanske haft något slags avvecklings-agenda i något enskilt fall, men mer än så blir det i stort sett aldrig.


  11. #11
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    410

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg

    Därtill är det du skriver om att "bilindustrin i USA köpte upp en massa lokala järnvägar och spårvägar för att lägga ned och bli av med en konkurrent" ett påstående som dyker upp med viss regelbundenhet, men det är en så grotesk överdrift att jag dristar mig till att kalla det hela en gigantisk myt.

    Jag har skrivit en del om saken förut, både i gamla PV och i Järnvägshistoriskt forum, och det finns ytterst litet substans i påståendena om den stora bilindustrikonspirationen. Granskar man det hela en smula kritiskt så kan man bakom de stora och svepande påståendena möjligen hitta enstaka exempel där någon kanske haft något slags avvecklings-agenda i något enskilt fall, men mer än så blir det i stort sett aldrig.
    Roligt att se en debattör dela min uppfattning.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 576

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ja, artikeln är (på artiklars vis) motsägelsefull. Tidigare i den står det nämligen:
    Lastbilsstrejken har avslöjat hur sårbart Brasilien blivit eftersom landet lagt ned sin järnväg. Merparten av alla transporter görs med lastbil.

    Jag har försökt hitta motsvarande påståenden på någon internationell sajt, men har inte lyckats.
    Ja, och hur hade varor kommit ut till konsumenter med mer järnväg? Ett sådant här scenario med lastbilsblockader kan ju inträffa i alla länder. Med eller utan järnvägar.

    En till järnvägsbild från Brasilien.
    http://www.railpictures.net/photo/653445/


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Brasiliens problem försvåras av att man lagt ner sina järvägar(DN).

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu är det alldeles uppenbart så att den där artikeln drar växlar som omöjligen kan ha täckning, så hela anledningen till den här tråden bygger alltså på en felaktig premiss.

    Därtill är det du skriver om att "bilindustrin i USA köpte upp en massa lokala järnvägar och spårvägar för att lägga ned och bli av med en konkurrent" ett påstående som dyker upp med viss regelbundenhet, men det är en så grotesk överdrift att jag dristar mig till att kalla det hela en gigantisk myt.

    Jag har skrivit en del om saken förut, både i gamla PV och i Järnvägshistoriskt forum, och det finns ytterst litet substans i påståendena om den stora bilindustrikonspirationen. Granskar man det hela en smula kritiskt så kan man bakom de stora och svepande påståendena möjligen hitta enstaka exempel där någon kanske haft något slags avvecklings-agenda i något enskilt fall, men mer än så blir det i stort sett aldrig.
    Det är kanske inte så jätteofta Mattias Jansson och jag har en likartad uppfattningen i en (politisk) sakfråga - men detta är en uppfattning även jag delar. Liksom Mattias har jag försökt torgföra denna uppfattning...

    vänligen
    Thomas K Ohlsson


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •