Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 2 x x61

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

2 x x61

Såg från sommarstugan i Landvetter i fredags att ett tidigt tåg mot Borås bestod av en skånsk invandrare i originallack. Jag kunde inte bevaka återgången men chansade att det skulle gå fler så jag posterade mig vid banan. Min icke, bara gulingar kom. Möjligen var någon av dem exskåningar, jag håller inte koll på sånt. Så här kommer X61 043 resp 023 i tågen 7349 resp 7352. Med tanke på det normala antalet resenärer i tågen kan nog detta nog synas vara lyxigt i överkant.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: 2 x x61

Tack Åke för trevliga bilder som accentuerar X61:ornas intryck av ett halvfärdigt jobb: "Någon glömde lägga på locket".

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Såg från sommarstugan i Landvetter i fredags att ett tidigt tåg mot Borås bestod av en skånsk invandrare i originallack. Jag kunde inte bevaka återgången men chansade att det skulle gå fler så jag posterade mig vid banan. Min icke, bara gulingar kom. Möjligen var någon av dem exskåningar, jag håller inte koll på sånt. Så här kommer X61 043 resp 023 i tågen 7349 resp 7352. Med tanke på det normala antalet resenärer i tågen kan nog detta nog synas vara lyxigt i överkant.
    Bra bilder på ommålade skåningar blev det ju. De X61 med nummer som börjar på 0 är skåningar medan Västtrafiks egna börjar på 4.

Trevliga bilder.
    Skiljer dessa ”Skåningar” sig mot Västtrafiks egna X61, inredningen kan jag tänka mig är annorlunda, men hur är det med dörrarna, är där fler dörrpar på Västtrafiks egna vagnar, eller vice versa? Är där några andra tekniska skillnader?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Trevliga bilder.
    Skiljer dessa ”Skåningar” sig mot Västtrafiks egna X61, inredningen kan jag tänka mig är annorlunda, men hur är det med dörrarna, är där fler dörrpar på Västtrafiks egna vagnar, eller vice versa? Är där några andra tekniska skillnader?
    Inredningen i de skånska vagnarna är i princip oförändrad. Skåningarna har ett dörrpar mindre per ändvagn än Västtrafiks egna, alltså totalt fem per sida på tågsättet jämfört med Västtrafikvagnarnas sju.

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Inredningen i de skånska vagnarna är i princip oförändrad. Skåningarna har ett dörrpar mindre per ändvagn än Västtrafiks egna, alltså totalt fem per sida på tågsättet jämfört med Västtrafikvagnarnas sju.
    Då bör det innebära att det finns fler sittplatser i Skåningarna, eftersom där är färre dörrar? Men det bör också innebära att det tar längre tid för av/påstigning med färre dörrar? Fast dessa vagnar kanske inte går på de högst trafikerade linjerna? (Har säkert skrivits om innan, men har inte riktigt hängt med)

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Då bör det innebära att det finns fler sittplatser i Skåningarna, eftersom där är färre dörrar? J
    Ja , det är fler sittplatser i skåningarna. Något som Västtrafik framhöll som en stor fördel i pressmeddelandet om det två X61 som hyrdes in senare och som än länge rullar i Skånetrafikens färger.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Idag fick jag en bild på en blå påg med nummer 045. Gick i 7352. Fick också en bild på en anonym guling i 7349. Nymålad? Bilden? Kommer tidigast på söndag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt Åke!

Gött med färska bilder på Gröenkurvan! Har vart och rekat för att plåta vid kurvan, som jag gjort tidigare år, men vägen är nu tydligt markerad som "Privat" och har inte vågat mig in där längre.

Är det du som har hus ute på udden?

Jag har nämligen ett MJ-projekt på planeringsstadiet och skulle behöva reka lite mer, mina gamla bilder räckte inte till.
    Och dessutom är det ju väldigt gött att ha ytterligare en tågtyp som platsar på banan. Raksträckan vid Långenäs är snart klar som N-skalemodul. :)

Senast redigerat av AlexEhn den 2018-06-01 klockan 14:55:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AlexEhn Visa inlägg
    Trevligt Åke!

Gött med färska bilder på Gröenkurvan! Har vart och rekat för att plåta vid kurvan, som jag gjort tidigare år, men vägen är nu tydligt markerad som "Privat" och har inte vågat mig in där längre.

Är det du som har hus ute på udden?

Jag har nämligen ett MJ-projekt på planeringsstadiet och skulle behöva reka lite mer, mina gamla bilder räckte inte till.
    Och dessutom är det ju väldigt gött att ha ytterligare en tågtyp som platsar på banan. Raksträckan vid Långenäs är snart klar som N-skalemodul. :)
    Jo, jag bor ute på udden. Vägen är visserligen privat men ingen bryr sig om du kör in där. Du kan ställa dig på parkeringen alldeles i början innan avgrundsbacken. Eller menar du skylten i backen upp bredvid tunnelmynningen? Den är felaktig, vägen är bara enskild där så alla får köra där.

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-01 klockan 15:40:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, jag bor ute på udden. Vägen är visserligen privat men ingen bryr sig om du kör in där. Du kan ställa dig på parkeringen alldeles i början innan avgrundsbacken. Eller menar du skylten i backen upp bredvid tunnelmynningen? Den är felaktig, vägen är bara enskild där så alla får köra där.

Åhh! Tack.
    Jag har noterat båda skyltarna, och båda fick effekten att jag inte vågade stanna.

Då åker jag förbi och rekar i sommar, har svårt att få helt kläm på radien och vinklarna. Radien ska vara ca 300 meter säger bantopografin.

Medlem
    nov 2017

Idag fick jag en bild på en blå påg med nummer 045. Gick i 7352. Fick också en bild på en anonym guling i 7349. Nymålad? Bilden? Kommer tidigast på söndag.
    Det var 042 som gick i 7349.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då kommer bilderna. Först omärkta X61 042 i 7329 och sen X61 045 i 7352. Tack för hjälpen Bernt.

Senast redigerat av Åke K den 2018-06-03 klockan 20:09:03.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •