Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Del 1
    Del 2
    Del 3


    2018_05_01_31801pv by Magnus Backman, on Flickr

    Morgon i Marseille, flaggan i topp på banhallen, jag antar att det är stadsvapnet där under men någon kanske vet bättre besked?


    2018_05_01_31806pv by Magnus Backman, on Flickr'

    Den här dagen skedde resandet i mer maklig takt än under gårdagen. Vi hade hittat ett av fjärrtågen som inte körs med TGV utan med lok och vagnar. IC-tåg mot Bordeaux. Vi skulle dock inte hela vägen dit utan nöjde oss med att åka till Béziers där vi åt Lunch.


    2018_05_01_31824pv by Magnus Backman, on Flickr

    Béziers ligger på huvudlinjen mot Spanien. Här passerar TGV-tågen som fortsätter direkt till Barcelona, det ena tågsättet vänder dock innan gränsen i Perpignan. Det går även trafik med spanska AGV tåg men tyvärr fastande inget på bild. Linjen trafikerades också av ganska många godståg trotts att det var 1 maj


    2018_05_01_31829pv by Magnus Backman, on Flickr

    Dags att återvända norr ut den här gången med ett TER-tåg. Det var gott om resande på tåget och säkerheten upprätthölls av inter mindre än 3 biffiga vakter med basker, batong och pistol utöver tågpersonalen på 2 personer plus föraren in alles således 6 personer. Började likna Italien i personaltäthet, fast här tittade de faktiskt på biljetterna också.


    2018_05_01_31842pv by Magnus Backman, on Flickr

    Så här används de elektroniska skyltarna när det inte finns så mycket annat än tågets läge på plattformen att skylta. Helt klart något som skulle underlätta om det infördes i Sverige.


    2018_05_01_31845pv by Magnus Backman, on Flickr

    Dagens aktivitet knutet till Höghastighetståg blev ett besök på den externa stationen i Avignon för TGV-tågen. Stationen har förbindelse med Centrum genom en lokaltågstation som syns som en utbyggnad längst till vänster i bilden.


    2018_05_01_31853pv by Magnus Backman, on Flickr

    Stationen har 2 plattformsspår för TGV-tåg och två spår för passerande tåg. Strax väster om stationen finns ett stort triangelspår då banan delar sig mot Marseille och Nimes av någon anledning har man även byggt et triangelben så man kan köra direkt från Marseille till Nimes, det verkade dock sparsamt använt. Någon som vet om det överhuvudtaget går några tåg i den relationen i dagens tidtabell, jag tyckte det såg ganska rostigt ut.


    2018_05_01_31867pv by Magnus Backman, on Flickr

    Interiörbild från vänthallen/gallerian på HH-stationen i Avignon.


    2018_05_01_31869pv by Magnus Backman, on Flickr

    Lokaltågen som förbinder stationen med centralstationen och övriga TER-nätet avgår från en säckbangård på stationens ena sida. Stationens layout påminner mycket om hur en station i Munksjön vid Jönköping skulle kunna se ut. Dock lär stationen i Munksjön behöva rejält många fler spår för att hanter Storregionala tåg på HH-nätet.


    2018_05_01_31888pv by Magnus Backman, on Flickr

    TER-tåg med lok och vagnar ankommer till Gare d'Avignon Centre, vi åkte vidare på våran dagstripp i södra Frankrike.


    2018_05_01_31905pv by Magnus Backman, on Flickr

    Avstigning för dagens sista tågbyte i Miramas. Vi fick tidigare en utmärkt lektion om det franska signalsystemet av Ulf P med flera för några månader sedan så jag passar på att fråga om vilken användning och betydelse den "extra" signalen över den vänstra signalen på signalbryggan har?


    2018_05_01_31913pv by Magnus Backman, on Flickr

    Linjen från Miramas längs kusten till Marseille trafikerades av en liten tvådelad motorvagn som mest liknade en Itino i något äldre utförande.


    2018_05_01_31921pv by Magnus Backman, on Flickr

    En lång dag på de sydfranska järnvägarna är till ända och vi har återkommit till utgångsstationen Gare de Marseille-Saint-Charles.

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Det stämmer bra att det är Marseilles stadsvapen/flagga. Mycket trevligt reportage för övrigt. :)
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:A..._Marseille.svg
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:F..._Marseille.svg


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Dagens aktivitet knutet till Höghastighetståg blev ett besök på den externa stationen i Avignon för TGV-tågen. Stationen har förbindelse med Centrum genom en lokaltågstation som syns som en utbyggnad längst till vänster i bilden.
    Stationen har 2 plattformsspår för TGV-tåg och två spår för passerande tåg. Strax väster om stationen finns ett stort triangelspår då banan delar sig mot Marseille och Nimes av någon anledning har man även byggt et triangelben så man kan köra direkt från Marseille till Nimes, det verkade dock sparsamt använt. Någon som vet om det överhuvudtaget går några tåg i den relationen i dagens tidtabell, jag tyckte det såg ganska rostigt ut.

    Linjen från Miramas längs kusten till Marseille trafikerades av en liten tvådelad motorvagn som mest liknade en Itino i något äldre utförande.
    Trevligt reportage (som vanligt)!

    Jag tittade på triangelspåret och var Avignon-TGV ligger, och sett från Paris ligger stationen efter triangeln, vilket gör att bara tåg mot (och från) Marseille kan stanna i Avignon-TGV. Känns konstigt, hade ju varit smartare lägga stationen mer norrut.

    Då tittade jag också på Aix-en-Provence TGV (lite längre söderut), och där verkar man (enligt Open Railwaymap) inte ha lagt stationen där en gammal järnväg mot Aix-en-Provence (den centrala) korsar LGV-banan, utan ganska långt ifrån.
    Hoppas det finns några bra skäl.

    Vilken av småbanorna från Miramas tog ni, den mer genare mot sydöst, eller den mer söderut som sen går ut med kusten? Den senare banan syntes in en ganska färsk fransk film ("Huset vid havet") jag såg, man såg tågen passera högt uppe på en viadukt då och då.


  4. #4

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Tack för reportaget!

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Linjen från Miramas längs kusten till Marseille trafikerades av en liten tvådelad motorvagn som mest liknade en Itino i något äldre utförande.
    X72500 levererades från 1997.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    975

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Trevligt reportage (som vanligt)!

    Jag tittade på triangelspåret och var Avignon-TGV ligger, och sett från Paris ligger stationen efter triangeln, vilket gör att bara tåg mot (och från) Marseille kan stanna i Avignon-TGV. Känns konstigt, hade ju varit smartare lägga stationen mer norrut.

    Då tittade jag också på Aix-en-Provence TGV (lite längre söderut), och där verkar man (enligt Open Railwaymap) inte ha lagt stationen där en gammal järnväg mot Aix-en-Provence (den centrala) korsar LGV-banan, utan ganska långt ifrån.
    Hoppas det finns några bra skäl.

    Vilken av småbanorna från Miramas tog ni, den mer genare mot sydöst, eller den mer söderut som sen går ut med kusten? Den senare banan syntes in en ganska färsk fransk film ("Huset vid havet") jag såg, man såg tågen passera högt uppe på en viadukt då och då.
    Någon djupare kunskap om hur Fransmännen väljer stationslägen har jag tyvärr inte. Men gott om bilparkeringar tycks vara ett kriterium som ska uppfyllas men så blir det ju också med externa stationer.

    Vi tog den mindre banan utan el som går längs kusten. Även "The transporter" filmerna lär ha spelats in delvis i trakten.

    /Magnus


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Trevligt reportage (som vanligt)!

    Jag tittade på triangelspåret och var Avignon-TGV ligger, och sett från Paris ligger stationen efter triangeln, vilket gör att bara tåg mot (och från) Marseille kan stanna i Avignon-TGV. Känns konstigt, hade ju varit smartare lägga stationen mer norrut.

    Då tittade jag också på Aix-en-Provence TGV (lite längre söderut), och där verkar man (enligt Open Railwaymap) inte ha lagt stationen där en gammal järnväg mot Aix-en-Provence (den centrala) korsar LGV-banan, utan ganska långt ifrån.
    Hoppas det finns några bra skäl.

    Vilken av småbanorna från Miramas tog ni, den mer genare mot sydöst, eller den mer söderut som sen går ut med kusten? Den senare banan syntes in en ganska färsk fransk film ("Huset vid havet") jag såg, man såg tågen passera högt uppe på en viadukt då och då.
    Ett par gissningar, och nån faktadetalj:

    Avignon-TGV har också en lokaltågsdel, de två nordliga plattformsspåren med stoppbockar, och enligt avgångarna som Google Maps visar så går det också lokaltåg hit, och nästa station är ortens centralstation. Avståndet är rätt kort så gissningsvis tar det bara några minuter att åka. Det hade säkert kostat en icke försumbar slant att bygga motsvarande infrastruktur för att nå en TGV-station i annat läge. Det finns en järnvägsbro och äldre järnväg även på västra sidan om vattnet men den verkar enbart användas för godstrafik. Jag vet inte hur godsflödena ser ut, men med tanke på att det är dubbelspårig godsjärnväg (upp till strax söder om Lyon) så torde det väl vara en hel del gods som rullar här. Det kanske inte hade fått plats att köra pendeltåg på samma sträcka? De pendeltåg som går till dagens TGV-station torde inte behöva stå i konflikt med godståg däremot. Godståg som går på den konvetionella banan söderut kan helt enkelt gå i tåglägen som annars skulle tagits upp av pendeltågen om de gått söderut istället för till TGV-stationen, och med den stora rangerbangården så går det säkert att ta sig till/från banan som enbart är för gods samtidigt som pendeltågen går till/från TGV-stationen utan alltför stora konflikter.

    Om man vill köra tåg exempelvis Spanien-Paris med uppehåll vid Avignon-TGV så tar det säkert inte särskilt mycket längre tid att byta riktning vid dagens station jämfört med att stanna vid en station längs den direkta rutten via triangeln. Jag vet inte hur hög turtätheten är på de olika TGV-linjerna, det kan ju rent av vara bra att ha denna station lite avsides för att skapa mer utrymme för att direkttåg ska kunna göra omkörning? Eller så kanske turtätheten är hög nog för att enbart stanna med tåg Paris-Marsielle och Spanien-Marsielle.

    Aix-en-Provence har däremot mycket större avstånd mellan centrum/centralstationen och varje punkt längs TGV-banan. För den som avser åka tåg mellan centrala Aix-en-Provence och någon station som nås med TGV, så är det säkert ändå inte så särskilt stor vinst att åka med ett tåg till en hypotetisk station där gammal bana korsar TGV jämfört med att åka med gamla banan ner till Marseille, eller för den delen åka buss till/från där TGV-stationen faktiskt ligger. Dessutom verkar banorna kring Aix-en-Provence vara dieselbanor, det är väl miljömässigt säkert ingen direkt vinst att köra dieselpendeltåg jämfört med dieselbussar?

    TGV-stationen Aix-en-Provence verkar ligga utmed en väg av god standard och denna väg förbinder dessutom själva staden Aix-en-Provence med flygplatsen Marseille Provence. Placeringen av denna TGV-station passar säkert också bra för park-and-ride-resor för den lite glesare bebyggelsen en bit utanför Marseille.

    Rimligtvis så torde de stora kunderna för TGV-resenärer vara dels mellan de största städerna, och dels mellan park-and-ride-platser och de största städerna.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Ett par gissningar, och nån faktadetalj:

    Avignon-TGV har också en lokaltågsdel, de två nordliga plattformsspåren med stoppbockar, och enligt avgångarna som Google Maps visar så går det också lokaltåg hit, och nästa station är ortens centralstation. Avståndet är rätt kort så gissningsvis tar det bara några minuter att åka. Det hade säkert kostat en icke försumbar slant att bygga motsvarande infrastruktur för att nå en TGV-station i annat läge. Det finns en järnvägsbro och äldre järnväg även på västra sidan om vattnet men den verkar enbart användas för godstrafik. Jag vet inte hur godsflödena ser ut, men med tanke på att det är dubbelspårig godsjärnväg (upp till strax söder om Lyon) så torde det väl vara en hel del gods som rullar här. Det kanske inte hade fått plats att köra pendeltåg på samma sträcka? De pendeltåg som går till dagens TGV-station torde inte behöva stå i konflikt med godståg däremot. Godståg som går på den konvetionella banan söderut kan helt enkelt gå i tåglägen som annars skulle tagits upp av pendeltågen om de gått söderut istället för till TGV-stationen, och med den stora rangerbangården så går det säkert att ta sig till/från banan som enbart är för gods samtidigt som pendeltågen går till/från TGV-stationen utan alltför stora konflikter.

    Om man vill köra tåg exempelvis Spanien-Paris med uppehåll vid Avignon-TGV så tar det säkert inte särskilt mycket längre tid att byta riktning vid dagens station jämfört med att stanna vid en station längs den direkta rutten via triangeln. Jag vet inte hur hög turtätheten är på de olika TGV-linjerna, det kan ju rent av vara bra att ha denna station lite avsides för att skapa mer utrymme för att direkttåg ska kunna göra omkörning? Eller så kanske turtätheten är hög nog för att enbart stanna med tåg Paris-Marsielle och Spanien-Marsielle.

    Aix-en-Provence har däremot mycket större avstånd mellan centrum/centralstationen och varje punkt längs TGV-banan. För den som avser åka tåg mellan centrala Aix-en-Provence och någon station som nås med TGV, så är det säkert ändå inte så särskilt stor vinst att åka med ett tåg till en hypotetisk station där gammal bana korsar TGV jämfört med att åka med gamla banan ner till Marseille, eller för den delen åka buss till/från där TGV-stationen faktiskt ligger. Dessutom verkar banorna kring Aix-en-Provence vara dieselbanor, det är väl miljömässigt säkert ingen direkt vinst att köra dieselpendeltåg jämfört med dieselbussar?

    TGV-stationen Aix-en-Provence verkar ligga utmed en väg av god standard och denna väg förbinder dessutom själva staden Aix-en-Provence med flygplatsen Marseille Provence. Placeringen av denna TGV-station passar säkert också bra för park-and-ride-resor för den lite glesare bebyggelsen en bit utanför Marseille.

    Rimligtvis så torde de stora kunderna för TGV-resenärer vara dels mellan de största städerna, och dels mellan park-and-ride-platser och de största städerna.
    Angående Avignon har jag kollat lite på www.bahn.de vad som erbjuds, och från Perpginan till Avignon-TGV är det massor med direkta TER-tåg (lokaltåg) och så någon bytesförbindels med ett TGV och ett annat.
    Från Barcelona finns ett dagligt AVE-tåg som går Madrid-Barcelona-AvignonTGV-Marseilles.
    Jag tror att det inte går fort eller är populärt att spetsvända tåg Spanien-Paris i Avignon-TGV, och det verkar alltså inte heller förekomma.

    Angående Aix-en-Provence så måste de väl ha tänkt så som du skriver, men fortfarande finns ju resenärer som hellre åker tåg än buss, även för anslutningen från stan till TGV-stationen.

    Så, vi vet ju inte vad SNCF och andra tycker så här efteråt, det kanske (som du antagit) fungerar bra (och var bättre än andra alternativ), eller så tycker man att det inte blev perfekt men att det inte går att ändra nu.


  8. #8
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    För Aix-en-Provence är frågan hur mycket de skulle tjänat restidsmässigt jämfört med att byta inne i Marseille, och hur restiderna för andra resenärer påverkats av annat läge för TGV-stationen.

    Det kanske finns andra faktorer här som vi inte grävt fram. Eftersom järnvägen till Aix-en-Provence inte är elektrifierad, i ett land med relativt hög grad av elektrifiering, så kanske det av någon anledning är en ort med relativt låg kollektivandel av resorna sådär i största allmänhet.


  9. #9

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Jag vet inte hur godsflödena ser ut, men med tanke på att det är dubbelspårig godsjärnväg (upp till strax söder om Lyon) så torde det väl vara en hel del gods som rullar här. Det kanske inte hade fått plats att köra pendeltåg på samma sträcka?
    Tanken var att återinföra persontrafik på högra stranden. Valence - Nîmes ansågs som inte lönsamt, Valence - Avignon har senarelagts (utan prognos). Se https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_...rezan#Histoire för detta. Godsbanan har ingen anslutning till TGV-stationen.



    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    TGV-stationen Aix-en-Provence verkar ligga utmed en väg av god standard och denna väg förbinder dessutom själva staden Aix-en-Provence med flygplatsen Marseille Provence. Placeringen av denna TGV-station passar säkert också bra för park-and-ride-resor för den lite glesare bebyggelsen en bit utanför Marseille.
    Förr i tiden lades TGV-stationer i provinsen gärna vid korsningar med landsvägar och inte vid korsningar med järnvägar. Att man har sidobanor till TGV-stationen som bl.a. i Avignon är undantaget. Ännu mera speciellt är situationen i Belfort-Mömpelgard (förlåt, Montbéliard) är järnvägen Delsberg/Délemont - Belfort korsar direkt vid stationen. Men den kommer att tas i trafik igen flera år sedan TGV-linjen och -stationen öppnades.


  10. #10

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Eftersom järnvägen till Aix-en-Provence inte är elektrifierad, i ett land med relativt hög grad av elektrifiering, så kanske det av någon anledning är en ort med relativt låg kollektivandel av resorna sådär i största allmänhet.
    Nej, det är ju även stambanor med mindre betydelse som är inte elektrifierade. Marseille - Briançon kan man väl betrakta som en sådan. Förortstrafiken slutar i Aix (i rusningstiden halvtimmestrafik, ligne 12 i https://www.ter.sncf.com/paca/depliant/recherche), medan tre par fortsätter till Briançon och ett till Gap som ligger mellan Aix och Briançon, där tillkommer linjerna från Valence och Grenoble (ligne 13). Två par vänder i Sisteron, mellan Aix och Gap.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •