Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 113

Ämne: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    118

    Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    "Därför går partiet till val på att Trafikverket ska få i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer, och att SJ ska omgående ska inrätta en ny tjänst för att sälja tågresor till kontinenten."

    Ekot: MP vill ha nattåg till Europa


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Finns det i nuläget någon operatör som ens skulle kunna bjuda på en sådan upphandling? Vilka har rullande materiel som är godkända i broarna/tunnlarna och har kontinental lastprofil? ÖBB?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 511

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Brukar det inte vara den upphandlande parten som står för materielen, alltså Trv?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Brukar det inte vara den upphandlande parten som står för materielen, alltså Trv?
    Så brukar det vara i Sverige , t.ex Norrlandståg och länstrafik men det är inte helt självklart utan det går att utforma på flera sätt.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Finns det i nuläget någon operatör som ens skulle kunna bjuda på en sådan upphandling? Vilka har rullande materiel som är godkända i broarna/tunnlarna och har kontinental lastprofil? ÖBB?
    Det kan ju inte vara omöjligt att anpassa vagnar för kraven på Öresundsbron. Kontinental profil är en förutsättning för att gå söder om Danmark eller längre än till Berlin. Åtminstone Stockholm-Hamburg och en återupplivad Alfred Nobel vore intressant. Övriga mer tveksamma, ett problem är att kör man nattåg på dagsträcka finns det ofta höghastighetståg parallellt som går så mycket snabbare . Att återskapa SJ utland för bokningar är väl ingen stor grej i samanhanget men kanske EU i ett lite större petspektiv kan se till att vi får enklare sätt att boka lite längre internationella resor med någon bra taxa.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    74

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Frågan är väl om det finns något större intresse hos presumtiva resenärer för nattåg till Kontinentaleuropa?

    Senast redigerat av JEC den 2018-05-27 klockan 21:20:57.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Åtminstone Stockholm-Hamburg och en återupplivad Alfred Nobel vore intressant. Övriga mer tveksamma, ett problem är att kör man nattåg på dagsträcka finns det ofta höghastighetståg parallellt som går så mycket snabbare .
    Min åsikt i det sammanhanget är att man därför inte skall utgå från Stockholm. Starta från Malmö eller Köpenhamn, så att man hinner ta sig en bit längre ner på kontinenten under natten.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Brukar det inte vara den upphandlande parten som står för materielen, alltså Trv?
    Det är MP som säger "upphandla dagliga nattågsavgångar", inte "införskaffa rullande materiel och upphandla dagliga nattågsavgångar".


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Frågan är väl om det finns något större intresse hos presumtiva resenärer för nattåg till Kontinentaleuropa?
    Och antagligen finns inte MP kvar i något regeringsunderlag efter september om partiet överhuvudtaget finns kvar i Riksdagen.

    Att ett parti med så litet väljarstöd har fått så stor påverkan på politiken är märkligt.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Min åsikt i det sammanhanget är att man därför inte skall utgå från Stockholm. Starta från Malmö eller Köpenhamn, så att man hinner ta sig en bit längre ner på kontinenten under natten.
    Det kan ju vara av intresse om man funderar på de längre sträckorna som Paris, Bryssel. Men Stockholm-Hamburg tror jag på och kanske då som den mest realistiska (om nu något alls går att få till stånd)
    Avgång Cst kanske vid 18 och ankomst Hamburg 07. För att ge bättre underlag så säljs även Stockholm-Malmö som en sen kvällsresa. Kanske kan man ha en nattdel som utgår från Malmö går över till Köpenhamn (Höje Taastrup eller så ?) och står och inväntar Stockholmsdelen. Svenska regler för bemanning , alltså inte en ”begleiter” i varje sov och ligvagn som gjorde DB nattåg så dyra och kanske ska besättningarna lösa av varandra vid mötet så man slipper dyra övernattningar.
    Lite lösa funderingar och hopkok , ta dom för vad dom är, men det kan gå att spåna vidare hoppas jag.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-27 klockan 21:38:48.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det kan ju vara av intresse om man funderar på de längre sträckorna som Paris, Bryssel. Men Stockholm-Hamburg tror jag på och kanske då som den mest realistiska (om nu något alls går att få till stånd)
    Avgång Cst kanske vid 18 och ankomst Hamburg 07. För att ge bättre underlag så säljs även Stockholm-Malmö som en sen kvällsresa. Kanske kan man ha en nattdel som utgår från Malmö går över till Köpenhamn (Höje Taastrup eller så ?) och står och inväntar Stockholmsdelen. Svenska regler för bemanning , alltså inte en ”begleiter” i varje sov och ligvagn som gjorde DB nattåg så dyra och kanske ska besättningarna lösa av varandra vid mötet så man slipper dyra övernattningar.
    Lite lösa funderingar och hopkok , ta dom för vad dom är, men det kan gå att spåna vidare hoppas jag.
    Mmm, tycker nog fortfarande att det då blir resurser lagda där det redan finns fungerande alternativ. X2000 ner till Malmö/Köpenhamn före läggdags. Och till Hamburg över natten fungerar det bra med båt Malmö/Trelleborg – Travemünde. Till längre ner på kontinenten finns det inga alternativ alls idag, sedan DB/CNL lade ner Köpenhamnstrafiken (och sedan all trafik, där en del togs över av ÖBB/Nightjet).

    Senast redigerat av SBB CFF FFS den 2018-05-27 klockan 21:59:13.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Mmm, tycker nog fortfarande att det då blir resurser lagda där det redan finns fungerande alternativ. X2000 ner till Malmö/Köpenhamn före läggdags. Och till Hamburg över natten fungerar det bra med båt Malmö/Trelleborg – Travemünde. Till längre ner på kontinenten finns det inga alternativ alls idag, sedan DB/CNL lade ner Köpenhamnstrafiken (och sedan all trafik, där en del togs över av ÖBB/Nightjet).
    Det är ju en stor fördel att få en sammanhängande resa utan byten och att kunna gå och lägga sig i tid. Och det är nu ingen jätteskillnad mellan loktåg och X2000 på Stockholm-Malmö. Snälltåget kör på,ca 5timmar. En anslutning till ett tänkt nattåg till Hamburg skulle väl vara X2000 från Cst 18:20 ankomst Malmö 22:43 , då är jag nog hellre i ett nattåg hela sträckan . Och att tänka båt i den relationen ger ju bara fler byten och längre restid. Ungefär Cst 17:05 ank Malmö 21:19 transfer till hamnen , Malmö 22:00 ank Travemünde 07:15 Tåg Travemünde 07:39 ank Hamburg 08:51 . Jämför detta med en direkt sovvagnsresa.


  13. #13
    Passagerare Anders Ljungs avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    18

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    MP har alltså hållit partikongress.

    Finns det någon där som har någonsomhelst insikt i hur järnvägstrafik fungerar i praktiken?


  14. #14
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Anders Ljung Visa inlägg
    MP har alltså hållit partikongress.

    Finns det någon där som har någonsomhelst insikt i hur järnvägstrafik fungerar i praktiken?
    För Postvagnens del borde väl den frågan vara oväsentlig. Däremot kan vi kanske fortsätta att diskutera möjligheterna att realisera förslaget. Precis som man gjort i flera inlägg före dig.

    Att saken kräver ett politiskt beslut ligger ju redan i MPs ställningstagande. Man tycks redan i utgångsläget mena att en upphandling med statligt stöd är nödvändig, eftersom de kommersiella förutsättningarna inte finns i dag.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    111

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Anders Ljung Visa inlägg
    MP har alltså hållit partikongress.

    Finns det någon där som har någonsomhelst insikt i hur järnvägstrafik fungerar i praktiken?
    Och där har du visat vilken nivå du håller. Finns det något parti som har politiker med tunga namn med lång erfarenhet från järnvägsbranschen? Jag tycker att det är uppfriskande att det finns åtminstone ett parti som har lite visioner för järnvägen. Och för oss som arbetar med att bygga och underhålla järnväg är det uppenbart att det satsats betydligt mer pengar under innevarande mandatperiod. Som exempel kan man se på den mängd spårbyten och växelbyten som nu är på gång, det är tydligt redan i år men kommer att bli ännu mer tydligt nästa år eftersom det tar ett tag att få igång projekten, projektera och upphandla.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Att ett parti med så litet väljarstöd har fått så stor påverkan på politiken är märkligt.
    På vilket sätt är det märkligt? Alla regeringar efter att S hade egen majoritet senast har varit beroende av ett eller flera partier med litet väljarstöd. Detta är rätt naturligt när man har en Riksdag som består av många partier och är inget märkligt.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Mmm, tycker nog fortfarande att det då blir resurser lagda där det redan finns fungerande alternativ. X2000 ner till Malmö/Köpenhamn före läggdags. Och till Hamburg över natten fungerar det bra med båt Malmö/Trelleborg – Travemünde. Till längre ner på kontinenten finns det inga alternativ alls idag, sedan DB/CNL lade ner Köpenhamnstrafiken (och sedan all trafik, där en del togs över av ÖBB/Nightjet).
    Fast även om man åker X2000 behövs det något att åka i och personal. Nattågsvagnarna kan ju ändå inte göra någon annan nytta och om bemanningen minimeras är resursen främst ett tågläge. Å andra sidan uppskattar nog många att slippa ett byte, i synnerhet nuförtiden när det mycket väl kan innebära hänvisning till "nästa avgång", dvs att åka ett dygn senare, och detta även om man utnyttjar X2000 högre hastighet för att få god marginal vid bytet.


  18. #18
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Är det ens genomförbart innan Fehmarn-tunneln står färdig? Och hur insatta är dessa politiker i hur järnvägstrafik fungerar och om de tekniska hindrena?

    Senast redigerat av Per No den 2018-05-28 klockan 07:35:03.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Eftersom det nyss gick nattåg från Köpenhamn kan man tänka sig att det går att börja igen.. Kanske en garanterad anslutning i väntan på justering av vagnarna så att de kan korsa Öresund? Vad hände med DBs nattåg vagnar. Gamla och skrotade eller ute på beg marknaden?


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    356

    Sv: Ekot: MP vill ha nattåg till Europa

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Är det ens genomförbart innan Fehmarn-tunneln står färdig? Och hur insatta är dessa politiker i hur järnvägstrafik fungerar och om de tekniska hindrena?
    Det är klart det är genomförbart, om någon står för den ekonomiska säkerheten – det är inte många år sedan nattåget från Köpenhamn drogs in och det skulle inte krävas mycket för att köra det från Malmö istället (vagnar och lok med nödbromsöverbryggning och som klarar svenska och danska atc- och strömsystem).

    Annars skulle det väl kanske vara bra med lite grundläggande järnvägskunskap hos politiker, precis som grundläggande kunskap om andra områden man beslutar om, men att kräva att de ska ha detaljerade kunskap om ATC-system, olika elförsörjning, spårvidder, kör vänta 80 etcetera är ju förryckt. Det är inte detaljkunskapen som är det viktigaste där, utan att prioritera mellan olika, helt skilda, politikområden. Och här tycker jag ändå att MP gör ett tydligt statement, typ "Vi vill att järnvägen ska vara ett vettigt alternativ, även för utrikes resor".

    Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-05-28 klockan 08:31:56.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •