Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: The hydrogen train of the future is a lot like the train of today

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

The hydrogen train of the future is a lot like the train of today

Engadget artikel om Alstom's vätgaståg och testerna i Tyskland.
    The hydrogen train of the future is a lot like the train of today

Kanske skulle vara något för Inlandsbanan till exempel.

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-05-27 klockan 19:24:55.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: The hydrogen train of the future is a lot like the train of today

Jag har faktiskt funderat lite på diesellokens framtid under helgen med tanke på att det redan planeras för förbud med diselbilar i städer.
    Därifrån är steget till ett bredare diselföbud inte helt avlägset vilket skulle påverka bland annat järnvägsbranschen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror inte vi får ett totalt dieselförbud i hela städer, det som är att vänta miljözoner (vissa gator) med förbud för dieselbilar. Förmodligen i Stockholm först.

Om det är samma diesel som för lastbilarna så kommer även dieselloken bli miljövänligare (troligen), på grund av kvotplikten och ökad inblandning med tiden av etanol. Hur partikelemissionerna påverkas av detta just diesellok har jag ingen aning om, en gissning är de förbättras.

Hur snabbt vi får eventuell omställning till vätgas beror ju även på tillgången till tankställen mm.

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-05-27 klockan 21:51:27.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg
    Jag tror inte vi får ett totalt dieselförbud i hela städer, det som är att vänta miljözoner (vissa gator) med förbud för dieselbilar. Förmodligen i Stockholm först.

Om det är samma diesel som för lastbilarna så kommer även dieselloken bli miljövänligare (troligen), på grund av kvotplikten och ökad inblandning med tiden av etanol. Hur partikelemissionerna påverkas av detta just diesellok har jag ingen aning om, en gissning är de förbättras.

Hur snabbt vi får eventuell omställning till vätgas beror ju även på tillgången till tankställen mm.
    Detta bränsle, som bl a TJF lovordar http://ecopar.se/miljo/snabbfakta/ kanske skulle kunna vara ett alternativ? Det skulle förmodligen vara enklare än att bygga upp ett helt nytt system.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •