Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Den dansk/svenska triangeln - Är den möjlig?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den dansk/svenska triangeln - Är den möjlig?

Funderade på att åka Stockholm - Göteborg - Köpenhamn - Stockholm men hittar inget direkt SJ-tåg från Göteborg till Köpenhamn.

Har klart för mig att jag åkt den svängen tidigare ( eller i alla fall försökt då jag tror att vi blev så sena att vi fick skippa den danska delen för att hinna med med sista tåget tillbaka till Stockholm).

Är direkttåg med SJ Göteborg - Köpenhamn kanske bara en sommarföreteelse liksom Stockholm - Strömstad?

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-27 klockan 14:56:17.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Den dansk/svenska triangeln - Är den möjlig?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Funderade på att åka Stockholm - Göteborg - Köpenhamn - Stockholm men hittar inget direkt SJ-tåg från Göteborg till Köpenhamn.

Har klart för mig att jag åkt den svängen tidigare ( eller i alla fall försökt då jag tror att vi blev så sena att vi fick skippa den danska delen för att hinna med med sista tåget tillbaka till Stockholm).

Är direkttåg med SJ Göteborg - Köpenhamn kanske bara en sommarföreteelse liksom Stockholm - Strömstad?

/Jan-Erik
    Har för mig att det numera innebär byte till tåget Stockholm-Köpenhamn.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Precis. Var det en nyhet? Finns i sommar. Observera att de flesta tåg G-Zkh resp Cst-Zkh vänder till det "omvända", så du får knappast sympati för att din plats inte var i färdriktningen. "We booked a window seat and my son he suffers for motion sickness, and we get this panel here in front of us, how we gonna handel that".

Senast redigerat av DeLuxe den 2018-05-27 klockan 15:18:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Jodå på sommaren ska det gå X2or från Göteborg till Köpenhamn och omvänt. (Det gjorde det föra sommaren)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

---

Senast redigerat av DeLuxe den 2018-05-27 klockan 15:17:50.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Vad?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Har för mig att det numera innebär byte till tåget Stockholm-Köpenhamn.
    Citat Ursprungligen postat av DeLuxe Visa inlägg
    What?
    Om det går direkt under sommaren gäller min kommentar vinterförhållanden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis. Var det en nyhet? Finns i sommar. Observera att de flesta tåg G-Zkh resp Cst-Zkh vänder till det "omvända", så du får knappast sympati för att din plats inte var i färdriktningen. "We booked a window seat and my son he suffers for motion sickness, and we get this panel here in front of us, how we gonna handel that".
    Vet ej om det var riktat till mig men jag har inga som helst problem att åka alla riktningar.
    Noterade att det finns dom som inte klarar det när senaste X-et till Köpenhamn var felvänt och en av resenärerna var minst sagt förtvivlad då 1 klass vagnen var i stort sett full. Damen som var berörd var helt klart inte oberörd.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Vad rent psykisk/fysiskt gör det obehagligt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Jodå på sommaren ska det gå X2or från Göteborg till Köpenhamn och omvänt. (Det gjorde det föra sommaren)
    Tack!
    Då ser vi fram emot detta.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, det har du gjort. Jag minns nämligen att jag hänvisade till det försöket i ett eget blogginlägg för ett par år sedan.

Menar du att du inte minns alla resor du har gjort? Tänk vad man kan missta sig, ha ha!

Vad rent psykisk/fysiskt gör det obehagligt?
    Alla är vi ju olika, vissa blir åksjuka av att åka bil, andra av att sitta bakåtvänd i tåg, andra av korglutningen på X2. Så det är väl bara att acceptera, oftast inget de själva kan hjälpa ändån. Finns väl större problem här i världen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Ja, det har du gjort. Jag minns nämligen att jag hänvisade till det försöket i ett eget blogginlägg för ett par år sedan.

Menar du att du inte minns alla resor du har gjort? Tänk vad man kan missta sig, ha ha!
    Bra att någon har koll.
    Upptäcker inte så sällan när jag kollar på mina bra över 1000 tågfilmer på Youtube att det är många resor som jag glömt men som jag med nöje återser.
    Noterar också i kommentarsfälten på Youtube att mina följare har örnkoll på vad jag gör och inte så sällan rättar mig när jag minns fel.

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-28 klockan 13:35:57.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Det försök som den glada "guldkortskvartetten" gjorde misslyckades i varje fall - som du skriver fick vi vända i Malmö där åtminstone delar av sällskapet sköljde ner besvikelsen med ett glas Chablis... men du har kanske gjort fler försök?

Som redan påtalats går direkttågen Köpenhamn-Göteborg enbart under sommaren, det är mest "turister" i den relationen.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Nu hela listan: Härliga sommardestinationer och bättre nattågsmöjligheter i SJs sommartidtabell

/Jan-Erik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Den dansk/svenska triangeln - Är den möjlig? - Sommartidtabellen

Det mesta är väl de vanliga sommarförändringarna, plus arbetena på Getingmidjan.

Men, det jag noterar är dels att snabbtågen på Västkustbanan (som ju fortsätter till Köpenhamn) kommer att stanna i Varberg (dit Årskortguldsj väl åkt och badat någon gång), och dels att Karven börjar gå igen. Men, Karven går i slutet av juli och i augusti i stället på kvällen från Kiruna till Narvik. Dessutom verkar tåget på onsdagar och lördagar hoppa över flera av uppehållen, kanske för att restiden Kiruna-Abisko Ö de kvällarna är mycket längre.
    Någon som kan förklara varför det går på kvällen och dessutom i 2 tidslägen. I de fastställda graferna finns inte tågen riktigt med, i alla fall inte så som de annonseras i linjetabellen i Resrobot.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det mesta är väl de vanliga sommarförändringarna, plus arbetena på Getingmidjan.

Men, det jag noterar är dels att snabbtågen på Västkustbanan (som ju fortsätter till Köpenhamn) kommer att stanna i Varberg (dit Årskortguldsj väl åkt och badat någon gång), och dels att Karven börjar gå igen. Men, Karven går i slutet av juli och i augusti i stället på kvällen från Kiruna till Narvik. Dessutom verkar tåget på onsdagar och lördagar hoppa över flera av uppehållen, kanske för att restiden Kiruna-Abisko Ö de kvällarna är mycket längre.
    Någon som kan förklara varför det går på kvällen och dessutom i 2 tidslägen. I de fastställda graferna finns inte tågen riktigt med, i alla fall inte så som de annonseras i linjetabellen i Resrobot.
    Banarbeten i Norge på förmiddag/morgon. Finns säkert någon med mer detaljkunskap som kan fylla på!
    /TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Banarbeten i Norge på förmiddag/morgon. Finns säkert någon med mer detaljkunskap som kan fylla på!
    /TKO
    Jo, jag har fått mer information från initierad källa.

"Det började med att en fjällvandrande järnvägstjänsteman för något år sen saknade tåg när hen ville åka (dvs i gamla Karvens tider), men att det stod fordon över natt i Narvik mellan tågen 96 och 95.
    Efter samtal med affärschefen bestämdes att köra Karven igen, i tider så att tågsättet från 96/95 kan användas.

Tyvärr så ligger ett banarbetsfönster och blockerar under viss del av perioden. Affärschefen tyckte – vi kör ändå. Tåget får gå som tjänstetåg kvällen innan.
    Nyligen så hade de en diskussion om att låta tjänstetågen bli resandetåg. I början av perioden är det ju fortfarande midnattssol. Häftigt att åka ”dagtåg” mitt i natten i fullt solsken…. Därför gjordes tjänstetågen om till resandetåg. Tyvärr gick det inte att få stopp på alla trafikplatser vissa dagar. Det ligger godståg i vägen. Men de dagar de inte gör det så stannar man överallt.

De mystiska varianterna beror alltså inte på vad SJ vill utan på banarbeten och ”redan lagt tidtabell” för andra tåg. Det lyckades SJ inte förhandla bort."

Jag antar att personalfrågor och liknande också gör att man inte vill komma fram senare till Narvik de dagar godståg är i vägen, utan att man hellre hoppar över vissa uppehåll. Tåget anländer ju 1.20 på natten till Narvik.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-29 klockan 14:05:03.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det går tåg köpenhamn-göteborg dagligen varje timme året runt för den som önskar. Bara inte i just SJs regi.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •