Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Varför tågbyte i Linköping 27/5 kl. 14?

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför tågbyte i Linköping 27/5 kl. 14?

Fick följande mess från en släkting, som just nu åker från Kalmar, via Hultsfred, till Stockholm.
    I Linköping klev jag först på ett tåg men innan avgångstid blev alla ombedda att stiga av och gå till spår 1. Efter ett tag kommer det in ett tåg från Stockholm på spår 1. Alla passagerare i det tåget blir ombedda att gå till spår 2 och ta det andra tåget. Enligt speakern är orsaken att det tåg jag nu sitter på bara kan köra norrut inte söder ut pga ett tekniskt fel. Även transportforskaren är oförstående i detta.
    Gissar att det handlar om 534 och 533. Någon som vet orsaken? ATC-fel?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Varför tågbyte i Linköping 27/5 kl. 14?

Högst sannolikt ATC-fel.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Fick följande mess från en släkting, som just nu åker från Kalmar, via Hultsfred, till Stockholm.
    I Linköping klev jag först på ett tåg men innan avgångstid blev alla ombedda att stiga av och gå till spår 1. Efter ett tag kommer det in ett tåg från Stockholm på spår 1. Alla passagerare i det tåget blir ombedda att gå till spår 2 och ta det andra tåget. Enligt speakern är orsaken att det tåg jag nu sitter på bara kan köra norrut inte söder ut pga ett tekniskt fel. Även transportforskaren är oförstående i detta.
    Ej ATC-fel. Annat fel i driv 2039.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Högst sannolikt ATC-fel.
    Grundat på ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Erfarenhet, 9 gånger av 10 är det ATC-fel, men nu vet jag att detta var den tionde gången och således annat fel. Fast du kanske tycker att man ska låta bli att skriva om man inte vet säkert? Min inställning är att man inte ska påstå att man vet säkert om man bara har en teori och nu skrev jag bara vad som var sannolikt.

Medlem
    feb 2018

Transportforskaren ?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Transportforskaren ?
    Avsändaren av messet avser sig själv. Men är på området vägtrafik.

Medlem
    feb 2018

Erfarenhet, 9 gånger av 10 är det ATC-fel, men nu vet jag att detta var den tionde gången och således annat fel. Fast du kanske tycker att man ska låta bli att skriva om man inte vet säkert? Min inställning är att man inte ska påstå att man vet säkert om man bara har en teori och nu skrev jag bara vad som var sannolikt.
    Givet informationen i startinlägget finns där tillräckligt med fakta för att konstatera att ATC-fel orsakar det aktuella problemet max 0 gånger av 10.

Vad bygger du din X2-erfarenhet på ? Teknisk utbildning på X2, förardito eller läsning av PV ?

Hade du använt uttrycket "gissar" i stället hade jag aldrig ens reagerat.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-29 klockan 11:53:28.

Medlem
    feb 2018

Avsändaren av messet avser sig själv. Men är på området vägtrafik.
    På så vis. Nåväl, för att få traktion (framdrivning) på en X2-a krävs att ett antal tekniska villlor är uppfyllda. T.ex. dörrar och uppladdat mellanled. Så kallad förreglingskedja. Saknas något kan.man alltså inte köra i aktuell hytt.

ATC-fel hindrar aldrig rent tekniskt möjligheten att köra tåget. Det är däremot opraktiskt att åka 80 i stället för upp till 200 km/h. X2 2039 drabbades av att föraren inte fick lampan "Klart för körning". Därmed är valet självklart att byta till körbar ände och tillbaka till verkstaden i Hagalund.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

På så vis. Nåväl, för att få traktion (framdrivning) på en X2-a krävs att ett antal tekniska villlor är uppfyllda. T.ex. dörrar och uppladdat mellanled. Så kallad förreglingskedja. Saknas något kan.man alltså inte köra i aktuell hytt.

ATC-fel hindrar aldrig rent tekniskt möjligheten att köra tåget. Det är däremot opraktiskt att åka 80 i stället för upp till 200 km/h. X2 2039 drabbades av att föraren inte fick lampan "Klart för körning". Därmed är valet självklart att byta till körbar ände och tillbaka till verkstaden i Hagalund.
    Men då hade ATC-fel kunnat tänkas vålla en situation där SJ väljer att låta tågsättet återgå till Stockholm och där någon medarbetare lite slarvigt formulerar det som att det är omöjligt att köra söderut. (I detta fall var det som sagt inte så.)

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-29 klockan 14:49:41.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Givet informationen i startinlägget finns där tillräckligt med fakta för att konstatera att ATC-fel orsakar det aktuella problemet max 0 gånger av 10.

Vad bygger du din X2-erfarenhet på ? Teknisk utbildning på X2, förardito eller läsning av PV ?

Hade du använt uttrycket "gissar" i stället hade jag aldrig ens reagerat.
    Jag har varit med om ett antal vändningar av tågsätt där orsaken angetts vara ATC-fel. Därmed förstår jag inte "max 0 gånger av 10". Jag byggde mitt svar på "Enligt speakern är orsaken att det tåg jag nu sitter på bara kan köra norrut inte söder ut pga ett tekniskt fel." kombinerat med att det förekommer att informationen som ges i sådana sammanhang inte är 100 % korrekt och språkligt oantastlig, men motbevisa mig gärna på den punkten, dvs att informationen ombord alltid skulle vara fullständigt korrekt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tackar för informationen i första stycket, detta var nytt för mig.

Istället för att gissa undrar jag då om detta fel kan uppkomma under gång? Eller vid stopp vid signal på linjen (dvs när man inte är vid plattform)? Slutligen vore det intressant att få veta ungefär hur ofta det uppkommer.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-05-29 klockan 17:28:27.

Medlem
    mar 2018

Är det personalbyte i Linköping (eller har jag fel för mig)?
    Och en del teknik har ju en tendens att krångla/gå sönder när den stängs av och slås på.
    Ursprungliga frågaren, och jag, var mest imponerade över den pragmatiska och snabba lösningen, men är nyfikna på vad som gjorde att den behövdes. Ren nyfikenhet, inget annat.

Istället för att gissa undrar jag då om detta fel kan uppkomma under gång? Eller vid stopp vid signal på linjen (dvs när man inte är vid plattform)? Slutligen vore det intressant att få veta ungefär hur ofta det uppkommer.

Medlem
    feb 2018

Jag har varit med om ett antal vändningar av tågsätt där orsaken angetts vara ATC-fel. Därmed förstår jag inte "max 0 gånger av 10". Jag byggde mitt svar på "Enligt speakern är orsaken att det tåg jag nu sitter på bara kan köra norrut inte söder ut pga ett tekniskt fel." kombinerat med att det förekommer att informationen som ges i sådana sammanhang inte är 100 % korrekt och språkligt oantastlig, men motbevisa mig gärna på den punkten, dvs att informationen ombord alltid skulle vara fullständigt korrekt.
    Informationen bör ha kommit från föraren. Oavsett vem som förmedlat den högtalarna. Hade den däremot kommit från media hade det varit vidöppet för felciteringar.

Min tolkning blir att du per automatik tolkar given info som felaktig. Vilket är tråkigt.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men då hade ATC-fel kunnat tänkas vålla en situation där SJ väljer att låta tågsättet återgå till Stockholm och där någon medarbetare lite slarvigt formulerar det som att det är omöjligt att köra söderut. (I detta fall var det som sagt inte så.)
    Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men rent hypotetiskt är svaret Ja. Det känns mest som du försöker misstänkliggöra given information och automatiskt betrakta den som möjligt felaktig.

Det finns ett antal skäl förutom ATC-fel som kan förorsaka en omloppsändring under färd. Alltså så som nu skedde. Det kan vara allt från en upptäckt hjulskada till omloppstekniska skäl.

När jag själv ger info om störningsorsaker i högtalaren ser jag ingen anledning att leverera fake news. Det man säger ska självklart vara korrekt info. Sedan kan det finnas skäl till att inte säga riktigt allt.

Medlem
    feb 2018

Att tåg plötsligt kan köras bara från ena änden är nog ganska ovanligt. Men inträffar någon gång ibland.

Min huvudinvändning mot din argumentation var att inte förväxla ATC-fel med problem att köra tåget i en viss hytt.

Det inte alltid helt problemfritt att plötsligt skifta tågsätt som gjordes i det aktuella fallet. Ett exempel på det kan vara att ett tågsätt plötsligt riskerar att överskrida maximalt antal tillåtna kilometer mellan tillsyner. Eller redan bokade verkstadsbesök. Det är å andra sidan ibland det mest smidiga sättet att lösa ett uppkommet problem. Beslut fattas givet förutsättningarna i varje individuell situation.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-29 klockan 22:54:27.

Medlem
    feb 2018

Är det personalbyte i Linköping (eller har jag fel för mig)?
    Och en del teknik har ju en tendens att krångla/gå sönder när den stängs av och slås på.
    Ursprungliga frågaren, och jag, var mest imponerade över den pragmatiska och snabba lösningen, men är nyfikna på vad som gjorde att den behövdes. Ren nyfikenhet, inget annat.
    Frågar man inget får man inget veta. Ja, det är väl nimrta så gått som alltid personalbyte i Linköping. Detta då arbetstiden på dessa omlopp ligger på gränsen för tillåten.maxarbetstid innan rast.

Man väljer i regel den lösning som är bäst ur både kund- och produktionsmässig synpunkt. I det aktuella fallet ligger tidtabellen så att X2-tågen ofta möts i bland annat Linköping. En praktisk slump eftetsom 2039 plötsligt inte behagade vilja låta sig köras ifrån driven. I praktiken innebär det att det den här gången var det den enda tänkbara lösningen.

Man skulle förvisso tänka sig att backa upp till Katrineholm för en triangelvändning. Men det hade kostat ett par timmars försening.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-29 klockan 23:05:53.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Informationen bör ha kommit från föraren. Oavsett vem som förmedlat den högtalarna. Hade den däremot kommit från media hade det varit vidöppet för felciteringar.

Min tolkning blir att du per automatik tolkar given info som felaktig. Vilket är tråkigt.
    Det du missar är att det jag läste var tredjehandsinformation, den hade förmedlats via högtalare till en person som skrivit ned den och sedan skickat den vidare till en person som skrivit in den på Postvagnen, okänt om det skett genom kopiering av text eller avskrift. Att baserat på den informationskedjan kritisera för att informationen inte accepteras som exakt korrekt ord för ord tycker jag å andra sidan är överdrivet.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men rent hypotetiskt är svaret Ja. Det känns mest som du försöker misstänkliggöra given information och automatiskt betrakta den som möjligt felaktig.

Det finns ett antal skäl förutom ATC-fel som kan förorsaka en omloppsändring under färd. Alltså så som nu skedde. Det kan vara allt från en upptäckt hjulskada till omloppstekniska skäl.

När jag själv ger info om störningsorsaker i högtalaren ser jag ingen anledning att leverera fake news. Det man säger ska självklart vara korrekt info. Sedan kan det finnas skäl till att inte säga riktigt allt.
    Jag är glad åt att du i den här frågan, liksom många gånger förut i Postvagnen, har gett mig nya kunskaper och insikter, i det här fallet att det förekommer stoppande fel som är knutna till den ena förarhytten och alltså till den ena körriktningen. Du har all heder av ditt engagemang att dela med dig till mig och andra amatörer.

Att jag inte kunde motstå frestelsen att skriva mitt inlägg ovan var för att jag tyckte att du var lite väl spetsig med formuleringen "max 0 gånger av 10". Min erfarenhet är att det i livet många gånger är oklokt att bortse från risken att information som lämnas i en informationskedja är missuppfattad och/eller förenklad någonstans på vägen. Hör jag lokföraren säga något så utgår jag från att det är korrekt, men i det fall som beskrevs av trådstartaren framgick det inte om det var lokföraren eller någon annan som hade informerat. (Lägg sedan till den effekt som Göran Kannerby tar upp i ett annat inlägg om tredjehandsinformation.)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag är glad åt att du i den här frågan, liksom många gånger förut i Postvagnen, har gett mig nya kunskaper och insikter, i det här fallet att det förekommer stoppande fel som är knutna till den ena förarhytten och alltså till den ena körriktningen. Du har all heder av ditt engagemang att dela med dig till mig och andra amatörer.

Att jag inte kunde motstå frestelsen att skriva mitt inlägg ovan var för att jag tyckte att du var lite väl spetsig med formuleringen "max 0 gånger av 10". Min erfarenhet är att det i livet många gånger är oklokt att bortse från risken att information som lämnas i en informationskedja är missuppfattad och/eller förenklad någonstans på vägen. Hör jag lokföraren säga något så utgår jag från att det är korrekt, men i det fall som beskrevs av trådstartaren framgick det inte om det var lokföraren eller någon annan som hade informerat. (Lägg sedan till den effekt som Göran Kannerby tar upp i ett annat inlägg om tredjehandsinformation.)
    Ursprungstexten är klippt och klistrad ur Messenger (personliga hälsningar dock bortediterade).
    Och den som frågade mig reser med tåg relativt ofta. Min egen hypotes var ATC-fel, vilket jag skrev, men jag ville kolla här om någon med närmare kunskap kunde bekräfta eller dementera. Och som alltså dementerats.
    Att frågaren benämnde sig själv som "trafikforskaren" var självironiskt, alltså att bara för att man har en yrkesbenämning vet man om att det finns delområden man inte kan (som i detta fall järnväg). När jag föreslog ATC-fel fick jag f.ö. svaret "vad är ATC", så jag fick förklara.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •